کد خبر: 1170780
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۲
همایش تجاری ترکیه و عربستان سعودی در استانبول در حالی دومین روز خود را پشت سر گذاشت که طرفین ۱۶ توافقنامه همکاری امضا کردند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، همایش تجاری ترکیه و عربستان سعودی روز چهارشنبه (دیروز) در استانبول کار خود را با خصوص ده‌ها شرکت سعودی و ترکیه‌ای آغاز و دو کشور ۱۶ توافقنامه همکاری امضا کرده‌اند.

به نوشته اسکای نیوز، این همایش در ساختمان شورای روابط خارجی اقتصادی ترکیه در استانبول و با حضور «عمر بولات» وزیر بازرگانی ترکیه و «ماجد الحقیل» وزیر امور شهرداری و مسکن عربستان سعودی در حال برگزاری است. ارزش قرارداد‌های امضا شده ۲.۳ میلیارد ریال سعودی (۶۱۰ میلیون دلار) برآورد می‌شود.

به گفته منابع عربستانی، حوزه‌های مسکن و صنعت عمده زمینه‌های همکاری در این قراردادهاست و انتظار می‌رود که موجب رونق همکاری‌ها در بخش‌های دیگز نیز بشود.

در این همایش همچنین فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های ساخت و ساز، املاک، شهرسازی هوشمند و توسعه عمرانی در همکاری میان اتاق بازرگانی عربستان سعودی و شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه مورد بخث و بررسی قرار گرفت.

در این راستا «ماجد الحقیل» وزیر امور شهرداری و مسکن عربستان سعودی به رسانه‌ها گفت که که ریاض می‌خواهد تا حد امکان از دنیای تجارت ترکیه به ویژه در زمینه‌های زیرساختی و مهندسی بهره‌مند شود و روابط اقتصادی دو کشور رو به رشد است.

وی با اشاره به آغاز ساخت بیش از ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در مساحت بیش از ۱۵۰ میلیون متر مربع و با ارزش سرمایه گذاری بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال سعودی، از همه شرکت‌های ترکیه برای سرمایه گذاری در توسعه املاک و مستغلات در عربستان دعوت کرد.

این همایش در شرایطی برگزار شده است که به گفته دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان در ماه جاری میلادی قصد سفر به تعدادی از کشور‌های حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی دارد. طبق اطلاعیه دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه، اردوغان در هفدهم جولای (۲۶ تیرماه) به عربستان سعودی، هجدهم و نوزدهم (۲۷ و ۲۸ تیرماه) ماه جاری میلادی به قطر و امارات و بیستم جولای (۲۹ تیرماه) به قبرس سفر خواهد کرد.

تلاش ترکیه برای بهبود روابط اقتصادی خود با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس در حالی است که یکی از اصلی‌ترین شعار‌های انتخاباتی اردوغان، کنترل تورم و افزایش رشد اقتصادی بود و اردوغان اخیرا نیز قول داده است که تورم را تک رقمی کند.

در این راستا وبگاه شبکه المیادین در تحلیلی نوشته است: «اولویت رئیس جمهور ترکیه پس از کاهش ۱۸.۵ درصدی ارزش لیر و عبور ارزش دلار از ۲۶ لیر و یورو از ۲۸ لیر، نجات اقتصاد رو به وخامت کشورش است. مشکل اصلی امروز ترکیه، اقتصاد و هزینه‌های معاش است که به طور اجتناب ناپذیری بر انتخابات محلی ۲۰۲۴ تاثیر خواهد گذاشت. طبق گزارش اتاق بازرگانی استانبول تورم سالانه ۱۰۸ درصد است. تیم اقتصادی جدید اردوغان به دنبال کار بر روی کاهش تورم کشور و روی آوردن به کشور‌های حاشیه خلیج فارس در سایه تیره شدن چشم انداز بهبود روابط با غرب است».

«فایز الحربی» رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی عربستان سعودی نیز به خبرگزاری رسمی این کشور (واس) گفت که ترکیه و عربستان سعودی از فرصت‌های زیادی در حوزه همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک برخوردار هستند؛ او افزود: «تحولات مثبت اخیر در روابط ترکیه و عربستان تأثیر مثبتی بر بخش گردشگری و صنعت بین دو کشور داشته است. کشور‌هایی که شاهد شتاب قابل توجهی هستند».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار