کد خبر: 1170460
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
رئیس جمهور آمریکا در حاشیه اجلاس سران ناتو در پایتخت لیتوانی با همتای ترکیه‌ای خود دیدار کرد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس،  «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در پی آغاز اجلاس سران ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شهر ویلنیوس، به دیدار «رجب طیب اردوغان»، همتای ترکیه‌ای خود در حاشیه اجلاس رفت.

رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه تماسی تلفنی را با جو بایدن برقرار کرده و در این گفتگو بر سر دیدار در حاشیه اجلاس ویلنیوس با او توافق کرده بود.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی ترکیه»، اردوغان و بایدن در این دیدار چند موضوع شامل روابط دو جانبه،‌ همکاری امنیتی و مسائل منطقه‌ای را مورد بحث قرار دادند.

اردوغان در پیامی در توئیتر نوشت: «ما در دیدار خود درباره روابط دوجانبه کشورهای خود و امکانهای همکاری در حوزه امنیت بحث کردیم.»

رئیس جمهور ترکیه برای بروز نتیجه مثبتی از روابط دوجانبه واشنگتن-آنکارا اظهار امیدواری کرد.

اداره روابط عمومی دولت ترکیه در توئیتر اعلام کرد: «در دیدار بین روسای جمهور آمریکا و ترکیه، روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری میان دو کشور و فرصت‌ها برای همکاری آنها در مسائل منطقه‌ای و امنیتی مورد بحث قرار گرفت.»

سران 31 کشور عضو ناتو از روز سه شنبه اجلاس دو روزه‌ای را در شهر ویلنیوس با محوریت جنگ در اوکراین و موضوع پذیرش سوئد در این ائتلاف آغاز کردند.

اتخاذ گامهایی برای تقویت بازدارندگی و نظامی در این ائتلاف نیز از جمله موضوعات محوری این اجلاس که روز چهارشنبه پایان می‌یابد، است.

روسای جمهوری ترکیه و آمریکا در گفتگوی تلفنی یکشنبه خود پیرامون مسائل منطقه و جهان از جمله خرید جنگنده «اف-۱۶» از سوی ترکیه و پیوستن سوئد به ائتلاف ناتو صحبت کردند.

ترکیه از جمله مخالفان پیوستن سوئد به ناتو بوده و در توجیه مخالفت خود، استکهلم را به پناه دادن به اعضای گروهک تروریستی «پ‌ک‌ک» متهم کرده است. ترکیه همچنین به سوئد تذکر داده برای کسب موافقت آنکارا با عضویتش در ناتو باید گام‌های بیشتری در برخورد با حامیان پ.ک.ک و اعضای شبکه‌‌ای که مسئول کودتای نافرجام 2016 در این کشور می‌داند در پیش بگیرد.

اردوغان در گفتگوی تلفنی به بایدن درباره مساله سوئد گفته بود، این کشور با تصویب اصلاحیه‌های ضد تروریسم گام‌های مناسبی برداشت، اما با تظاهرات آشکار هواداران گروه تروریستی «پ‌ک‌ک» آن‌ها را از بین برد.  

«ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ناتو در آستانه اجلاس ویلنیوس مدعی شده بود، رئیس جمهور ترکیه مخالفتش با تصویب عضویت سوئد در این ائتلاف نظامی را کنار گذاشته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار