کد خبر: 1170458
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
دولت کوبا استقرار زیردریایی اتمی آمریکا در خلیج «گوانتانامو» واقع در جنوب شرقی این کشور را تحریک‌آمیز خواند و اعلام کرد پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه حاکمیت مردم را تهدید می‌کنند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، مقامات کوبا استقرار یک زیردریایی اتمی آمریکا در خلیج «گوانتانامو» را تحریک‌آمیز خوانده و آنرا  محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» وزارت امور خارجه کوبا سه شنبه شب به وقت تهران در بیانیه‌ای اعلام کرد: «وجود یک زیردریایی اتمی در منطقه ایجاب می‌کند که بدانیم دلیل این اقدام در این منطقه صلح‌آمیز از جهان چیست.»

این زیردریایی از ۵ ژوئیه تا ۸ ژئیه (چهارشنبه ۱۴ تیر تا شنبه ۱۷ تیر) در پایگاه نظامی آمریکا در این منطقه  بوده است.کاخ سفید و وزارت خارجه ایالات متحده تاکنون اظهار نظری در این زمینه نکرده‌اند.

 

«ویلیام لئوگراند» استاد دانشگاه «واشنگتن» در این باره گفت: «مشکل است بفهمیم انگیزه آمریکا از این اقدام چیست.»

کوبا مدت‌هاست که از ایالات متحده خواسته تا پایگاه دریایی ۱۲۱ ساله خود در بخش شرقی جزیره گوانتانامو را ببندد.

وزارت خارجه کوبا نسبت به خطرات تردد زیردریایی‌های اتمی در دریای کارائیب هشدار داده و اعلام کرد که پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه، حاکمیت مردم را تهدید می‌کنند.

کوبا همچنین بار دیگر خواستار پایان حضور نظامی آمریکا در منطقه شد و اعلام کرد که این اقدام تجاوز به حقوق حاکمیت کوباست.

در بیانیه وزارت خارجه کوبا آمده است که سران نظامی آمریکا برنامه‌هایی را برای استفاده از «قابلیت‌های جنگی» خود برای تحقق جاه‌طلبی‌های آمریکا دارند.

ایالات متحده بیش از ۶۰ سال است که تحریم تجاری علیه کوبا را حفظ کرده است. وزیر خارجه کوبا روز دوشنبه  آمریکا را متهم کرد که مسئولیت مستقیم تحریک بزرگترین اعتراضات خیابانی را در این کشور دارد.

مقام‌های کنونی و سابق ایالات متحده مدعی شده‌اند که چین و کوبا در حال مذاکره برای تأسیس یک تأسیسات جدید مشترک آموزش نظامی در این کشور آمریکای لاتین هستند که موجب افزایش نگرانی شدید ایالات متحده شده‌ است.

مقام‌های آمریکایی به تازگی نسبت به  تاسیس یک مرکز آموزش نظامی مشترک بین چین و کوبا  در 100 مایلی فلوریدا ابراز نگرانی کرده‌اند

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار