کد خبر: 1170062
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰
یک منبع در دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که «اردوغان» و «بایدن» فردا در حاشیه نشست ناتو با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، منابعی در دفتر ریاست جمهوری ترکیه امروز دوشنبه اعلام کردند که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه و جو بایدن همتای آمریکایی وی فردا سه شنبه و در حاشیه نشست ناتو در پایتخت کشور لیتوانی با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

به گزارش آناتولی، دیدار رئیس جمهور ترکیه در پایتخت لیتوانی با همتای آمریکایی خود فردا سه شنبه از ساعت ۱۵:۰۰ به وقت بین المللی (۱۸:۳۰ به وقت تهران) آغاز خواهد شد.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه دیروز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با جو بایدن همتای آمریکایی خود در خصوص موضوع جنگنده‌های اف- ۱۶ و درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو بحث و تبادل نظر کرد. اردوغان و بایدن توافق کردند که در نشست ناتو با یکدیگر دیدار و در مورد روابط دو کشور و برخی از موضوعات مهم برای طرفین گفتگو کنند.

از دیگر موضوعات مهم در این رایزنی تلفنی، گفتگو درباره روند عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا بود.

یک روزنامه آمریکایی پیشتر اعلام کرده بود که دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در انتظار موافقت کنگره برای فروش جنگنده‌های اف -۱۶ به ترکیه، به شرط موافقت آنکارا با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو است.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی گفت که موافقت کنگره آمریکا با قرارداد فروش جنگنده‌های اف -۱۶ به ترکیه، به موافقت آنکارا با پیوستن فنلاند و سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مشروط شده است.

این در حالیست که ترکیه با متهم کردن سوئد به پناه دادن به گروهک‌های مخالف دولت آنکارا، از سال گذشته مانع پیوستن این کشور به ناتو شده است.

انتقاد سوئد از دولت ویکتور اوربان در مجارستان هم باعث مخالفت‌هایی از سوی این کشور برای پیوستن استکهلم به ناتو شده است.

در ماه می‌سال ۲۰۲۲، فنلاند و سوئد به بهانه جنگ اوکراین خواستار پیوستن به ناتو شدند، اما «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در آن زمان تاکید کرد که نمی‌تواند از پیوستن این دو کشور به ناتو حمایت کند، زیرا این دو با پ‌ک‌ک همکاری دارند.

بعد از ماه‌ها کشمکش و جنجال سیاسی بین فنلاند و سوئد با ترکیه برای پیوستن این دو کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، آنکارا بالاخره با درخواست هلسینکی موافقت کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار