کد خبر: 1167859
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
تهیه‌کننده برنامه «۱۰ دقیقه» گفت: مستند «شکار جاسوس‌ها» با موضوع شناسایی و انحلال شبکه جاسوسی سیا در ایران ساختم که ترامپ، به آن واکنش نشان دهد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، امروز ۱۱ تیرماه سالگرد تاسیس شبکه پرس تی‌وی است. ۱۶ سال از فعالیت این شبکه به عنوان رسانه بین‌المللی انگلیسی زبان معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما می‌گذرد و این رسانه توانسته جای پای خود را در میان مخاطبان شبکه‌های انگلیسی زبان دنیا باز کند.

مهدی عرب از جمله تهیه‌کنندگان پرس تی‌وی است که تهیه دو برنامه «۱۰ دقیقه» و «سگ‌ها و گربه‌ها» را بر عهده دارد. مستند ۱۰ دقیقه نگاهی جدی دارد به مسائل روز سیاسی و اجتماعی ایران و جهان و برنامه سگ‌ها و گربه‌ها نیز اتفاقات مهم سیاسی و اجتماعی دنیا را از منظر طنز و کمدی مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد.

عرب در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون ایرنا، درباره آغاز و نحوه همکاری‌اش با شبکه پرس تی‌وی توضیح داد: سال ۱۳۹۰ وارد پرس تی‌وی شدم. با دستیاری برنامه ایران امروز شروع کردم. مدت کمی هم تهیه‌کننده این برنامه بودم. بعد از حدود یک سال جذب واحد مستند شبکه شدم. به عنوان مستندساز و بازبین در این سال‌ها در این واحد مشغول کار بوده‌ام، اما هیچ‌گاه همکاری خود را با واحد برنامه‌ها قطع نکردم. در کل، به عنوان نویسنده، مترجم، کارگردان و تهیه‌کننده در هر دو واحد مشغول فعالیت بوده‌ام.
وی افزود: حدودا ۸ سال قبل برنامه ۱۰ دقیقه را راه‌اندازی کردم؛ برنامه‌ای تحلیلی که به مسائل روز عالم سیاست می‌پردازد. در حدود سه سال قبل هم پخش برنامه سگ‌ها و گربه‌ها آغاز شد که طنز سیاسی است. در این میان، ده‌ها مستند عمدتا با موضوعات تاریخی و سیاسی هم برای پرس تی‌وی ساخته‌ام.

عرب درباره اهداف و دغدغه‌هایش از ساخت برنامه‌های «۱۰ دقیقه» و «سگ‌ها و گربه‌ها» گفت: آنچه باعث شده در پرس تی‌وی بمانم؛ آن باوری است که در اعماق وجودم به شعار شبکه دارم: «صدای بی‌صدایان». برنامه‌هایی که در پرس تی‌وی ساخته و مطالبی که در آن‌ها بیان می‌شود، می‌توان به جرات گفت در هیچ یک از شبکه‌های انگلیسی زبان دیگر پیدا نمی‌شود. این‌که شما همیشه مطلبی را بیان کنید که دیگر شبکه‌ها آن را کتمان می‌کنند، به نظرم کم چیزی نیست، مخصوصا اگر آن مطلب در مورد افرادی باشد که هیچ ملجا و مامنی ندارند و اگر صدای‌شان نشوی، صدای‌شان شنیده نخواهد شد.

وی که تولید همزمان دو برنامه جدی و کمدی را برعهده دارد درباره تولید این برنامه‌ها تصریح کرد: تولید هیچ برنامه‌ای راحت نیست. وقتی کار طنز انجام می‌دهی، فکر می‌کنی تولید طنز سخت‌تر است، مخصوصا زمانی که نمی‌دانی چطور با موضوع شوخی کنی. وقتی هم کار جدی می‌کنی، تصور می‌کنی تولید کار جدی سخت‌تر است، مثلا زمانی که نمی‌دانی چطور روایت را جذاب کنی و بحث را به شکل متقاعدکننده‌ای پیش ببری. هر دو ژانر نیاز به فکر، تحقیق، تجزیه و تحلیل و درک درست و عمیق از مسائل و البته سال‌ها تجربه و ممارست دارد. ولی در کار کمدی اگر ذوق و قریحه طنزنویسی نداشته باشی، آن وقت کار سخت‌تر نیست، بلکه غیرممکن است.

عرب در پاسخ به این پرسش که از آن‌جا که «سگ‌ها و گربه‌ها» کار طنز است و سلیقه مخاطبان انگلیسی زبان در حوزه طنز، عموما با مردم ایران تفاوت دارد، چه راهکار‌هایی را برای جذاب‌تر شدن موضوعات برنامه در نظر می‌گیرید؟ تاکید کرد: بنده سال‌هاست که طنز انگلیسی را دنبال می‌کنم و از سلیقه مخاطب انگلیسی زبان ناآگاه نیستم. مضافا، برنامه «سگ‌ها و گربه‌ها» چند نویسنده دارد و در واقع نوشتن آن یک کار تیمی است. این را هم اضافه کنم مجری این برنامه آقای لمبیت اوپیک هستند، مجری طنزپرداز انگلیسی که دست بر قضا ۱۳ سال هم نماینده پارلمان انگلیس بوده‌اند و تجربه و سلیقه طنز ایشان نیز کمک مضاعف به برنامه است. از سوی دیگر، بازنگری آیتم‌ها برای جذاب‌تر کردن برنامه همیشه در دستور کار تیم بوده است.

این تهیه‌کننده درباره این موضوع که در شبکه پرس تی‌وی بیشترین تمرکز بر روی چه موضوعاتی است، بیان می‌کند: به عنوان یک شبکه خبری بین‌المللی، تمرکز ما عمدتا بر موضوعات روز سیاسی است و به طور مشخص بیشتر بر آنچه در دنیای غرب در حال وقوع است.

عرب در واکنش به این پرسش که آیا پیش آمده به موضوعی بپردازید که خیلی جنجالی شود و با بازخورد‌های متفاوت و گسترده مواجه شده باشید؟ خاطرنشان می‌کند: چند سال قبل مستندی تهیه کردم با عنوان The Mole Hunt (شکار جاسوس‌ها) که به شناسایی و انحلال شبکه جاسوسی سیا در ایران توسط وزارت اطلاعات ایران اختصاص داشت. این مستند یک شبه تیتر یک خبرگزاری‌های دنیا از بی بی سی و سی ان ان تا گاردین و نیویورک تایمز را به خود اختصاص داد و حتی رئیس جمهور وقت ایالات متحده دونالد ترامپ را نیز مجبور به واکنش کرد. یادم هست یکی دو برنامه فقط درباره واکنش‌هایی که به مستند شده بود ساخته شد.

وی با تاکید بر ارتقای کیفیت برنامه‌ها و جذب مخاطب بیشتر در پرس تی‌وی گفت: بالا بردن بودجه تولید، تنوع بخشیدن به موضوعات، تعامل جدی با شبکه‌های خارجی و شرکت در رخداد‌های داخلی و بین‌المللی می‌تواند به جذب هر چه بیشتر مخاطب کمک کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار