کد خبر: 1167760
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۵
تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد درد مفاصل و بیماری‌های روانی، با یکدیگر مرتبط بوده و علائم اضطراب تنها زمانی بهبود می‌یابد که بیمار پیشرفت‌های عمده‌ای در عملکرد فیزیکی داشته و در مفاصل وی کمتر شده باشد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از صدا و سیما، بسیاری از افرادی که دچار بیماری و درد مفاصل هستند، شاهد تغییر در خلق‌وخو بوده و دچار مشکلاتی نظیر افسردگی و اضطراب می‌شوند. متأسفانه، تحقیقات نشان می‌دهد، حتی پس از کاهش درد فیزیکی، بهبود یا اصلاح مفصل آسیب‌دیده اغلب سلامت روان این افراد بهبود پیدا نمی‌کند.

محققان طی این مطالعه جدید دریافتند: علائم اضطراب تنها زمانی بهبود می‌یابد که بیمار پیشرفت‌های عمده‌ای در عملکرد فیزیکی خود داشته باشد. البته حتی زمانی که بهبود عملکرد فیزیکی در این بیماران قابل‌توجه بود، افسردگی آن‌ها به طور معناداری بهبود نیافت.

دکتر «ابی چنگ» نویسنده ارشد این مطالعه و استادیار جراحی ارتوپدی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، دراین‌خصوص می‌گوید: ما می‌خواستیم بفهمیم که آیا بیماران با بهبود عملکرد فیزیکی و کاهش درد، علائم کمتری از اضطراب و افسردگی دارند یا خیر. پاسخ این است که آن‌ها بیشتر شاهد کاهش این علائم نیستند.

از منظر پزشکی این موضوع کاملاً منطقی است که افراد در هنگام تجربه درد احساس ناامیدی، اضطراب یا افسردگی کنند.

چنگ افزود: آن چه برای من جالب بود این بود که در مواردی که بیماران بهبود قابل‌توجهی در سلامت جسمانی داشته و اضطراب آن‌ها تا حدودی کاهش پیدا می‌کرد، اما افسردگی در بسیاری از موارد بهبود نمی‌یابد.

به همین دلیل پزشکان باید درک کنند بیمار دقیقاً چه حسی دارد، زیرا رفتار و باور‌های آن‌ها با یکدیگر کاملاً متفاوت است. برای نمونه یک بیمار ممکن است خوشحال باشد که پس از درمان می‌تواند یک کیلومتر راه برود و این خوب است. اما برخی بیمارانی که در شرایط مشابه هستند ممکن است خوشحال نباشند، زیرا آن‌ها قبلاً در مسابقات ماراتن شرکت می‌کردند و اکنون یک کیلومتر راه‌رفتن برای آن‌ها موضوع مهمی نیست.

به‌این‌ترتیب شاهد هستیم که ادراک بیماران از سلامتی آن‌ها واقعاً مهم است و لزوماً وقتی درد کاهش‌یافته و عملکرد فیزیکی بهبود می‌یابد، شرایط روانی آن‌ها رو به بهترشدن نخواهد رفت.

برای مطالعه این موضوع، محققان از داده‌های بیش از ۱۱ هزار بیمار تحت درمان در درمانگاه‌های ارتوپدی دانشگاه واشنگتن در طی نزدیک به هفت سال استفاده کردند. هنگام معاینه، به هر بیمار یک تبلت داده شده و سؤالاتی در مورد اینکه آیا مشکلات ارتوپدی آن‌ها در زندگی شخصی‌شان اختلال ایجاد می‌کند یا خیر پرسیده شد.

دکتر چنگ گفت: هدف ما درمان کامل یک فرد است، نه فقط اصلاح لگن یا زانو و رفع مشکلات جسمی، زیرا درد‌های فیزیکی با خلق‌وخو، اضطراب، حتی با افسردگی مرتبط است.

درحالی‌که برخی از مطالعات نشان داده‌اند، درمان مشکلات اسکلتی عضلانی خاص منجر به حداقل برخی بهبود‌ها در علائم سلامت روان شده است، اما ممکن است بیماران شش ماه پس از جراحی شاهد کاهش سطح اضطراب باشند، اما پنج سال بعد داستان ممکن است بسیار متفاوت باشد. این علائم اضطراب اغلب برمی‌گردند و به همین دلیل تمرکز گروه درمان نباید صرفاً روی مشکلات مفاصل بیمار باشد.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA Open منتشر شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار