کد خبر: 1167745
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۱
نخست وزیر یونان با ابراز امیدواری به نتیجه گرفتن از دیدار برنامه ریزی شده با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت که آتن از خطوط قرمز خود عقب نشینی نمی‌کند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان روز شنبه گفت، دیدار برنامه ریزی شده با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در حاشیه نشست ناتو در «ویلنیوس» در لیتوانی در روز‌های آتی فرصتی برای ترسیم مسیر نزدیک شدن دو کشور همسایه خواهد بود.

به نوشته روزنامه «کاثیمرینی» میتسوتاکیس که پس از اجلاس شورای اروپا در «بروکسل» صحبت می‌کرد، گفت: این اولین دیدار پس از انتخاب مجدد هر دوی ما خواهد بود. ما هر دو در آغاز دوره دولت‌های خود هستیم. این فرصتی برای بازتعریف روابط یونان و ترکیه خواهد بود بدون اینکه یونان از خطوط قرمز خود که بار‌ها به طورعلنی به آن اشاره کرده، عقب نشینی کند.»

یونان و ترکیه، هر دو متحد ناتو، اما دشمنان تاریخی، بچندین دهه بر سر طیفی از مسائل از حریم هوایی گرفته تا مناطق دریایی در شرق مدیترانه، مهاجرت و موضوع قبرس باهم اختلاف دارند.

میتسوتاکیس پس از پیروزی قاطع در انتخابات برای دومین بار به عنوان نخست وزیر سوگند یاد کرد. نخست وزیر یونان روز دوشنبه همزمان با آغاز دوره جدید چهار ساله خود پس از پیروزی قاطع در انتخابات، وعده «اصلاحات بزرگ» داد.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه نیز اعلام کرد که اردوغان در یک تماس تلفنی به میتسوتاکیس تبریک گفت. اردوغان در پیام خود به نخست وزیر یونان گفت: «انتخاب مجدد دو دولت فرصتی برای روابط دوجانبه بین کشور‌های همسایه ایجاد می‌کند.»

چندی قبل در رویدادی که خشم یونان را به همراه داشت عضویت جمهوری قبرس شمالی در «سازمان کشور‌های ترک» به عنوان عضو ناظر، تصویب شد. طی دهه‌های گذشته با وجود تلاش‌های سازمان ملل متحد، اختلافات ترکیه و یونان بر سر مناطق ترک‌نشین و یونانی‌نشین قبرس با پرجا مانده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار