کد خبر: 1165727
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
دو جناح از شاخه‌های گروهک تروریستی و ضد انقلاب کومله وارد درگیری شدند. با وجود ادعای بسیار در مورد اتحاد این دو گروه، حالا با تیربار و دوشکا به جان هم افتاده اند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، استقرار گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلب در خاک اقلیم کردستان عراق، یکی از معضلاتی است که گهگاه به انحای مختلف، سر از رسانه و خبر در می‌آورد.

تازه‌ترین خبر، مربوط به درگیری دو شاخه از گروهک ضدانقلاب کومله است. شب گذشته دو گروه از شاخه‌های گروهک ضد انقلاب کومله درگیرشدند. با وجود ادعای بسیار در مورد اتحاد این دو گروه، حالا با تیربار و دوشکا به جان هم افتاده اند.

گزارش‌های بسیاری از درگیری داخلی کومله در رسانه‌های اقلیم کردستان عراق منتشر شده و این گزارش‌ها نشان می‌دهد که درگیری مسلحانه بین جناح گروه تروریستی کومله زحمت کشان به سرکردگی عمر ایلخانی زاده و جناح کومله شورش به رهبری عبدالله مهتدی، دو کشته و تعدادی زخمی برجای گذاشته است. البته این درگیری ابعاد پیچیده دیگری دارد. از جمله این که ایلخانی زاده با نیرو‌های خود دچار اختلاف شده و می‌خواهد به طرف جناح مهتدی بپیوندد، اما از سوی نیرو‌های خود محاصره شده و به او اجازه خروج نمی‌دهند.

تنش در اردوگاه گروه تروریستی کومله، در زرگویز در چند کیلومتری سلیمانیه، در روز گذشته به جایی رسیده که رهبران این گروهک، ناچار شده اند که غرور خود را کنار گذاشته و برای حل مشکل، از پلیس اقلیم کردستان کمک بگیرند. نیرو‌های امنیتی اقلیم دیروز به اردوگاه رفته و فضا را آرام کرده اند، اما در نیمه شب و پس از خروج پلیس محلی، درگیری مسلحانه روی داده و دو نیروی کومله به نام‌های سامان ابراهیمی و هیوا صادقی کشته شدند.

کعبی، از دیگر سران کومله از نیرو‌های خود خواسته به حملات پاسخ ندهند. این درگیری در حالی روی داده که این دو شاخه کومله، پس از سال‌ها جنگ و اختلاف، پس از دو سال مذاکره دوباره متحد شده بودند. اما این اتحاد تنها ۷ ماه دوام آورد و دوباره به سوی هم تیراندزای کردند. گفته می‌شود اختلاف آنها، تنها دلیل سیاسی و فکری ندارد و در مورد چگونگی استفاده از قرارگاه‌ها و امکانات خود نیز دچار دعوا و درگیری می‌شوند. شاخه سوم کومله به نام شاخه کمونیست در یک روستای کوهستانی دیگر است و تاکنون وارد این درگیری نشده است.

یکی از سرکردگان کومله به نام امجد حسین پناهی در تماس تلفنی با خبرنگاران اعلام کرد: «من خودم شاهد بودم که عمر ایلخانی زاده فریاد می‌زد: باکی از ریختن خون نداشته باشید. به همین خاطر من اعلام می‌کنم که این جنایت، بر گردن ایلخانی زاده، مهتدی و آذرباد است. ما حتی یک قدم از سنگر‌های خودمان دور نشده ایم. آنان از دور با قناسه و دوشکا نیرو‌های ما را زدند. از همه می‌خواهم به کمک ما بیایند و این جنایت را محکوم کنند.»

گروهی که حمایت خارجی دارد، اما فاقد جایگاه داخلی است

عبدالله مهتدی رهبر یکی از سه جناح گروه تروریستی کومله و همچنین رهبران و سرکردگان دیگر، وانمود می‌کنند که قدرت زیادی دارند. این در حالی است که شمار کل اعضا و نیرو‌های هر سه شاخه کومله که در اقلیم کردستان عراق مستقر شده اند، حتی به ۵۰۰ نفر هم نمی‌رسد! اما به منظور جلب حمایت‌های مالی و سیاسی آمریکا و کشور‌های دیگر، در بیان ظرفیت‌های خود، غلو می‌کنند.

طی دهه‌های گذشته، افزایش قدرت دفاعی، اطلاعاتی و رصد قدرتمند تحرکات مرزی نیرو‌های جمهوری اسلامی ایران از یک طرف و بی میلی و بی اعتنایی مردم استان‌های کردنشین ایران نسبت به این گروهک ها، کاری کرده که آنان هیچگاه پایگاه اجتماعی نداشته باشند، کسی به عنوان نیروی تازه نفس به آن‌ها ملحق نشود و در روستا‌های کوهستانی و دره‌ها بمانند.

درگیری، پیش زمینه و سابقه طولانی دارد

برخی از سران کومله، تلاش کرده اند تا اهمیت درگیری روی داده را تقلیل دهند و وانمود کنند که چند جوان کم سن و سال دعوا کرده اند و اتفاق خاصی روی نداده است. اما سخنان یکی از سران این گروه در مصاحبه با سایت خبری متعلق به برهم صالح رئیس جمهور سابق عراق، نشان می‌دهد که مدتهاست در مرکز به اصطلاح قرارگاه کومله، گروه‌هایی از هر دو طرف، شب‌ها از ترس حمله طرف مقابل نمی‌خوابند و نگهبانی می‌دهند!

نوید مهرآور، که از او به عنوان رئیس کمیسیون نظامی کومله زحمتکشان نام برده می‌شود، آشکارا درباره اختلافات داخلی صحبت کرده و در مورد تنشی که یک هفته قبل روی داده، چنین روایت کرده است: «در سه یا چهار روز گذشته جلسه‌ای را در جبهه کمیته مرکزی برگزار کردیم. در این نشست، هر دو جناح، حضور داشتیم. ما به طور شفاف خواهان آن شدیم که اقدامات سیاسی عبدالله مهتدی، هر چه زودتر متوقف شود. در غیر این صورت تصمیم دیگری خواهیم گرفت».

او در ادامه به کودتای داخلی کومله اشاره کرده و گفته است: «مهتدی و ایلخانی زاده به دنبال یک توطئه بودند تا ما را از حزب بیرون بیاندازند. ما بر سر مسیری که می‌خواستند از آنجا به ما حمله کنند، مراقب بودیم. مرکز آموزشی را نیز از ما گرفتند. ولی بعد، توانستیم آنجا را پس بگیریم و البته اجازه ندادیم از دماغ کسی خون بیاید».

این فرمانده گروه تروریستی و ضدانقلاب با افتخار اعلام کرده که یک هفته پیش، دعوا را متوقف کرده و نگذاشته خون از دماغ کسی بیاید. اما بعد، مشخص شد که علت اصلی پرهیز از شلیک و درگیری، این بوده که مهرآور و رفقایش، خانه ایلخانی زاده را محاصره کرده و او را به گروگان گرفته اند! این از اتفاقات شگرفی است که تاکنون در گروه‌های تروریستی و ضدانقلاب مستقر در کوهستان‌های اقلیم کردستان عراق، سابقه نداشته است.

قیمت واقعی رویا‌های مهتدی

عبدالله مهتدی رهبر گروه تروریستی و ضدانقلاب کومله، در اعتراضات اخیر، به دنبال آن بود که در کنار رضا پهلوی و دیگران، خود را به عنوان رهبر جنبش معرفی کند و با سفر به آمریکا و کشور‌های اروپایی، وانمود کند که یکی از اصلی‌ترین محور‌های تحولات آتی است! اما حالا همین به اصطلاح رهبر حزب، در شرایطی گرفتار شده که اعضای گروه او با سلاح سنگین به جان هم می‌افتند.

تداوم حضور چندین گروهک تروریستی ضد جمهوری اسلامی ایران در خاک اقلیم کردستان عراق با چندین نام و عناوین متفاوت همچون کومله، دموکرات، پاک، پژاک و ... علاوه بر آن که گهگاه برای امنیت استان‌های غرب کشورمان مشکل ایجاد می‌کند، ثبات و آرامش مردم اقلیم کردستان را نیز مختل کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار