کد خبر: 1165125
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
فرمانده دفتر ناتو در کوزوو گفت اگر اعمال خشونت آمیز مشابه درگیری‌های اخیر باعث تهدید و تضعیف صلح در این منطقه شود، نیروهای این ائتلاف آماده مواجهه با هر موقعیتی هستند.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شامگاه دوشنبه از آمادگی این ائتلاف نظامی جهت مداخله قهرآمیز در کوزوو به بهانه حفظ صلح خبر داد.

فرمانده دفتر ناتو در کوزوو گفت اگر اعمال خشونت آمیز مشابه درگیری‌های اخیر باعث تهدید و تضعیف صلح در این منطقه شود، نیروهای این ائتلاف آماده مواجهه با هر موقعیتی هستند.

کوزوو دارای جمعیت صرب قابل توجهی به ویژه در شمال، نزدیک مرز با صربستان است. اکثر کشورهای عضو سازمان ملل متحد، از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ترکیه، کوزوو را پس از اعلام استقلال از صربستان در سال ۲۰۰۸ به عنوان کشور جداگانه به رسمیت شناختند. با این حال، صربستان همچنان آن را سرزمین خود می‌داند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، حدود ۳۰ سرباز حافظ صلح ناتو که از سه ساختمان شهرداری در شمال کوزوو دفاع می‌کردند در جریان درگیری با معترضان صرب در اواخر ماه می مجروح شدند. پنجاه و دو معترض نیز در این درگیری‌ها زخمی شدند.

به همین دلیل، ناتو - که از زمان پایان جنگ در سال ۱۹۹۹ از کوزوو محافظت می‌کند - تصمیم گرفت ۷۰۰ سرباز اضافی در این منطقه مستقر کند و یک گردان دیگر را در حالت آماده باش قرار داد تا بدین ترتیب تعداد نیروهای این ائتلاف در کوزو به حدود ۴۵۱۱ نفر برسد.

«آنجلو میشل ریستوچیا» فرمانده نیروهای ناتو در کوزوو طی نشست خبری توضیح داد: «ما قصد داریم با هر شرایطی روبرو شویم. به همین دلیل است که نیروهای اضافی دریافت کردیم. ما واکنش [کلامی] نشان نمی‌دهیم، ما عمل می‌کنیم».

منطقه کوزوو که اکثریت ساکنان آن آلبانی‌تبار هستند، بعد از جنگ سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ با دولت صربستان، اعلام استقلال کرد اما بلگراد فقط اجازه خودمختاری به آنها داد. حدود ۵۰ هزار صرب در شمال کوزوو زندگی می‌کنند که حکومت مستقر در «پریستینا» با وضعیت خودمختاری این منطقه را قبول ندارند.

طبق این گزارش،‌ ریستوچیا با بیان اینکه علی‌رغم آرامش نسبی در روزهای اخیر اوضاع همچنان بسیار متشنج است، اظهار داشت: «فعلا راهکار نظامی وجود ندارد، زیرا تنها راه حل این وضعیت یک تصمیم سیاسی است که مبتنی بر اراده هر دو طرف برای عادی سازی روابط و در ابتدا تنش زدایی باشد».

پیش از این نیز نمایندگان آمریکا و اتحادیه اروپا از کوزوو خواستند که در تنش‌ها با صرب‌ها عقب‌نشینی کند یا در غیر این‌صورت با عواقبی مواجه شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار