کد خبر: 1164367
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
سازمان بسیج سازندگی کشور در بیانیه‌ای به مناسبت ۲۷ خرداد سالروز تاسیس جهاد سازندگی به فرمان حضرت امام خمینی اعلام کرد: جهادگران خدمات آب‌رسانی،‌ برق‌رسانی و جاده‌سازی روستایی را در دورترین مناطق محروم کشور به مردم ارائه کرده‌اند.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، ‌سازمان بسیج سازندگی کشور ‌به مناسبت ۲۷ خرداد، سالروز تاسیس جهادسازندگی به فرمان امام خمینی(ره)، بیانیه‌ای را صادر کرده است.

در این بیانیه آمده است: «و جاهدوا فى اللّه حقّ جهاده (و در راه خدا جهاد کنید و حق جهادش را ادا نمائید‌)»؛ (آیه ۷۸ سوره حج)
جهاد سازندگی نهادی انقلابی است که در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ به فرمان معمار کبیر انقلاب اسلامی برای رسیدگی به مناطق محروم و دور افتاده ایران تاسیس شد، جهاد سازندگی نهادی بود که بذر آن در انقلاب اسلامی کاشته شد، در بستر انقلاب رشد کرد و همراه با نهال نوخاسته انقلاب به ثمر رسید.

در ادامه این بیانیه آمده است: حدیث جهاد، حدیث انقلاب است و کارنامه سراسر جهاد و شهادت آن، نشان از تلاش و سخت کوشی جهاد گران دارد. دست پرتوان جهادگران‌، بذر انقلاب را در دل محروم‌ترین و مستضعف ترین قشر جامعه ، یعنی روستاییان‌، کاشت و تیر آنان قلب بزرگترین دشمنان را نشانه گرفت. جهاد گران گمنام و بی نشان در عرصه های تولید و نبرد تلاش کردند و شجاعانه در سخت ترین شرایط، بزرگترین موانع را از سر راه انقلاب اسلامی برداشتند. آنان مخلصانه و  با تمام وجود در جبهه های حق علیه باطل به یاری رزمندگان اسلام پرداختند و «سنگرسازان بی سنگر» لقب گرفتند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: از مهمترین اهداف جهاد سازندگی در آن دوران می‌توان به رفع محرومیت از روستاهایی که از ساده‌ترین امکانات رفاهی نیز محروم بودند، حرکت به سوی استقلال و خودکفائی کشور با تلاش در جهت بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی روستاها و مناطق عشایری از طریق توسعه کشاورزی، دامداری، صنایع روستائی و غیره، ایجاد زمینه لازم جهت رشد شخصیت والای انسانی روستائیان از طریق مشارکت و نظارت آنان در فعالیتهای روستائی، بسیج اقشار مختلف مردم جهت سازندگی روستاها و فراهم کردن امکان تلاش برای رشد و تکامل آنها اشاره داشت همچنین به علت ابعاد گسترده ویرانی‌ها و محرومیت‌های به جا مانده از رژیم پهلوی، جهاد سازندگی اولویت در امر سازندگی را به روستاهای دورافتاده و محروم اختصاص داد.

در ادامه این بیانیه آمده است: در سال ۷۹ در بحبوحه ادغام جهادسازندگی با وزارت کشاورزی، مقام معظم رهبری مدظله العالی دستور تشکیل سازمان بسیج سازندگی را صادر فرمودند تا این اهداف بزرگ جهاد سازندگی زمین نماند و جریان عظیم خدمت رسانی با همت بسیج پر افتخار با جدیت دنبال شود و این بسیج؛ بسیج پاره تن مردم و بسیج گام دوم بسیج همه مردم است. این سازمان در ادامه مسیر سراسر نور و پرافتخار جهادسازندگی و با برخورداری از جهادگران بی ادعا وپرتلاش نسل گام دوم انقلاب در دوشبکه عظیم حلقه میانی؛ یک شبکه شوراها و مجامع و کارگروه هایی منتخب از جهادگران به عنوان اندیشه ورزان صاحب ذهن فعال، زبان گویا، هویت ساز،مسئله شناس و ایده پرداز و دوم شبکه قرارگاهای عملیات جهادی بعنوان عینیت بخش و تحقق دهنده راهکارهای حل نظام مسائل توسط جهادگران در پیوند ناگسستنی بامردم. جریان جهادی برای ایجادحرکت عمومی و گفتمان ساز با رویکرد امید آفرینی مستمر از درگاه خدمات گسترده در مناطق محروم و بعنوان نگاه تمدنی وبستر ساز تمدن نوین اسلامی با همت جوانان مومن انقلابی وپای کار رو به جلو می رود. با استعانت از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و رهبری حکیمانه امام خامنه ای مدظله العالی جهاد پرقوت ادامه دارد.

بنابراین گزارش با توجه به این که مردم مستضعف و پابرهنگان در کلمات امام خمینی (ره) همواره به عنوان صاحبان انقلاب اسلامی عنوان می‌شدند، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین نهادی که به فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد،‌ کمیته امداد امام خمینی (ره) برای رسیدگی به حال محرومان،‌ سپس حساب 100 امام برای خانه دار کردن مردم در روستاها و سپس جهاد سازندگی برای خدمت به مردم مستضعف در مناطق محروم و دورافتاده بود، مردمی که در طی دوران ستمشاهی مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته بودند و با خدمات جهادگران دیده شدند و به صحنه‌های مختلف انقلاب وارد شدند،‌ حتی در سازندگی و جبهه‌ها نیز حضور پر رنگی داشتند.

بسیج سازندگی به خدمات رسانی‌در مناطق روستایی مشغول بود که جنگ تحمیلی شروع شد و به مدت 8 سال طول کشید، جهادگران به عنوان سنگرسازان بی‌سنگر و مهندسی پشتیبانی جنگ به ارائه خدماتی مانند پل سازی، جاده،‌ معبر و سنگر و نیز تعمیر و نگهداری ادوات و تجهیزات نظامی رزمندگان پرداختند، بعد از جنگ تحمیلی، نهاد جهاد سازندگی که بعدا به وزارت تبدیل شده بود، با وزارت کشاورزی ادغام شد و وزارت جهاد کشاورزی در سال 1379 تشکیل شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار