کد خبر: 1164155
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
معاون امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر:
معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه مبارزه با بنیان‌های مالی قاچاقچیان و مافیای مواد مخدر به مرز‌های جمهوری اسلامی محدود نمی‌شود، گفت: برخی از کشور‌ها به خصوص سرویس‌های جاسوسی بخشی از منابع مالی مورد نیاز خود را از محل قاچاق مواد مخدر تامین می‌کنند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، محمد مسعود زاهدیان  اظهارداشت: یکی از اولویت‌های کشور که در راهبردا‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب نیز وجود دارد برخورد با بنیان‌های مالی باند‌ها و قاچاقچیان مواد مخدر است. در پنج سال گذشته ستاد مبارزه با مواد مخدر بر این موضوع تمرکز ویژه داشته است و به همین علت اداره کلی در ستاد ایجاد شد تا مبارزه با بنیان‌های مالی مواد مخدر به صورت مستقیم مورد پیگیری قرار گیرد.

مبارزه با بنیان مالی اقدام ریشه‌ای در مبارزه مواد مخدر است و اگر به منابع مالی قاچاقچیان آسیب وارد نشود آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان خود را ترمیم و شبکه را بازسازی می‌کنند. حتی اگر قاچاقچی هم دستگیر شود، خانواده و دوستان با همان منابع دوباره شبکه را راه‌اندازی خواهند کرد.

معاون امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: به طور حتم از طریق پلیس اینترپل و مجاری دیگر به خصوص نهاد‌های اطلاعاتی در خارج از مرز‌ها تا آخرین نقطه بنیان‌های مالی قاچاقچیان را دنبال خواهیم کرد و برای نابودی آن با کشور‌های دیگر نیز همکاری می‌کنیم.


ناهمخوانی منابع موجود با سطح تهدید

زاهدیان منابع موجود در کشور در مقابل سطح تهدید را نامناسب توصیف کرد و افزود: امروز جمهوری اسلامی به عنوان پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در سطح جهان جلوی این بلای خانمان‌سوز ایستاده است و به نیابت از دنیا شهید و جانباز می‌دهد، اما باید قبول کرد حجم تهدید فراتر از توان یک کشور است.

وی ادامه داد: سطح فعالیت باند‌های قاچاق مواد مخدر بسیار وسیع است و مطمئناً گردش مالی که برای شبکه‌های قاچاق ایجاد می‌کند به تناسب بسیار بالا می‌باشد. در صورتی که منابع ما با توجه به محدودیت‌های مالی و مشکلات اقتصادی کشور برای حوزه مبارزه بسیار محدود و ناکافی است.

به گفته معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر، به طور حتم منابع موجود متناسب با سطح تهدید نیست و باید این را نیز توجه کرد که جمهوری اسلامی به تنهایی در برابر بزرگترین مسیر قاچاق مواد مخدر ایستاده که سطح فعالیت ما امنیت را برای تمامی مردم دنیا ایجاد خواهد کرد.

زاهدیان تاکید کرد:، ولی با این حال چیزی در مجموعه جمهوری اسلامی و یگان‌های مبارزه با مواد مخدر وجود دارد و آن هم انگیزه و اعتقاد است که اجازه نمی‌دهند مواد مخدر چه در جامعه ایران و چه در هرجای دیگر تولید و توزیع شود. این اعتقاد و باور دینی و راسخ است و تا به امروز هیچ محدودیتی نتوانسته در این اعتقاد خللی ایجاد کند.

جمهوری اسلامی به تنهایی در برابر بزرگترین مسیر قاچاق مواد مخدر ایستاده است/ سطح فعالیت ما امنیت را برای تمامی مردم دنیا ایجاد خواهد کرد
سنگ‌اندازی در مبارزه با بهره‌برداری خاص از درآمد مواد مخدر

معاون امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر به عدم کمک کشور‌های و نهاد‌های بین المللی به ایران در امر مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و افزود: متاسفانه دنیا متناسب با نقش جمهوری اسامی هیچگاه کنار ما نبوده و هرجا هم که می‌توانست کمک کند به بهانه تحریم و موضوعات مشابه رفع مسئولیت و سنگ‌اندازی کرده است.

زاهدیان اضافه کرد: منافع نانوشته‌ای برای برخی از کشور‌ها وجود دارد. باید نگاهی به مسیر مواد مخدر انداخت و دید مواد مخدر در افغانستان با نازلترین قیمت تولید و تحویل شبکه‌های قاچاق می‌شود و با بالاترین قیمت در نقطه نهایی مصرف به طور مثال در کشور‌های غربی توزیع می‌شود. حال باید پرسید پولی که از این مواد استحصال می‌شود کجاست؟

وی تشریح کرد: بخش اعظم این پول در بانک‌ها و موسسات مالی اروپایی جذب می‌شود و سپس در سیستم‌های سرمایه‌گذاری تطهیر و حتی بخشی از این پول صرف هزینه سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشور‌ها می‌شود. تمامی این عوامل باعث پیچیده‌تر شدن کلاف سردرگم تولید و قاچاق مواد مخدر خواهد بود.

معاون امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی از حوزه‌های مصرف منابع بادآورده مواد مخدر را نارکوتروریسم (تحرک و اقدامات تروریستی که منابع آن از محل موادمخدر تامین می‌شود) دانست که توسط سرویس‌های جاسوسی غربی حمایت می‌شوند.

زاهدیان افزود: این‌ها نشان می‌دهد که کشور‌های غربی و به ویژه آمریکایی‌ها از ظرفیت مواد مخدر در حوزه‌های مختلف به ویژه تروریسم و نارکوتروریسم استفاده می‌کنند و برای آنان سودآور است.

اقدامات تروریستی که از سوی سوداگران موادمخدر به کار گرفته می‌شود نارکوتروریسم نامیده می‌شود. برای نخستین بار رئیس جمهور پرو در سال ۱۹۸۳ میلادی برای توصیف حملات تروریست گونه علیه پلیس مبارزه با مواد مخدر این کشور از این اصطلاح استفاده کرد.

جمهوری اسلامی با سدی که در مقابل قاچاق مواد مخدر ایجاد کرده است، امنیت مردم دنیا را تامین می‌کندوی در ادامه به گروه‌های تروریستی وابسته به منابع قاچاق مواد مخدر اشاره کرد و افزود: گروه‌هایی مانند ریگی، داعش و امثال آن همگی از منابع مالی ناشی از مواد مخدر از سوی کشور‌های غربی بهره برده‌اند.

زاهدیان تشریح کرد: به همین خاطر جمهوری اسلامی با سدی که در مقابل قاچاق مواد مخدر ایجاد کرده است، امنیت مردم دنیا را تامین می‌کند؛ در حالی که دولت‌های آنان نه تنها برایشان اهمیت ندارد بلکه به نوعی از این حوزه بهره می‌برند.

معاون امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: امروز برخی از کشور‌ها به خصوص در غرب به دنبال قانونی کردن گونه‌ای از مواد مخدر هستند تا به طور رسمی و علنی کسب درآمد کنند. برای نمونه در کانادا، هلند و برخی از ایالات آمریکا شاهد قانونی کردن توزیع و مصرف مواد هستیم. این مسئله نشان می‌دهد عزم راسخی در کشور‌های غربی که بیشترین مصرف کننده را دارند برای مبارزه با مواد مخدر و روانگردان وجود ندارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار