کد خبر: 1157217
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹
رسانه‌های غربی با انتشار گزارش‌هایی از نتایج احتمالی انتخابات ترکیه، به موضوعاتی از جمله چالش‌های ابقای «رجب طیب اردوغان» در قدرت، مواضع «کمال قلیچدار اوغلو»، رقیب او و تغییر در اتحاد‌های بین‌المللی آنکارا پرداختند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس،‌ رسانه‌ها و نشریات غربی مانند بسیاری از خبرگزاری‌های جهان امروز (یک‌شنبه، ۱۴می)، مشغول انتشار اخبار و تحلیل‌هایی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه بودند و ضمن پزداختن به احتمال ابقای «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور فعلی این کشور در قدرت، درباره تغییرات احتمالی در سیاست خارجی آنکارا مطالبی منتشر کردند.

وال استریت ژورنال: اردوغان در داخل کشور با انتخابات مخاطره آمیزی مواجه است

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نوشت: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی ترکیه، علی‌رغم تثبیت موقعیت این کشور ترکیه در صحنه جهانی، در داخل کشورش اما با انتخابات مخاطره آمیزی مواجه است. آثار شکست اردوغان با توجه به نفوذ عظیمی که این کشور تحت حکومت او به دست آورد، بسیار فراتر از ترکیه خواهد بود.

در ادامه گزارش این روزنامه آمده است: اردوغان به روش ماهرانه‌ای از موقعیت کشورش در تقاطع بین شرق و غرب استفاده کرد و از نقش آن به عنوان عضو ناتو بهره برد. در عین حال او به دنبال تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای بزرگ در خاورمیانه بود؛ او همچنین رابطه نزدیکی با روسیه برقرار کرد که باعث ایجاد اصطکاک با ایالات متحده و متحدانش شد.

واشنگتن پست: سرنوشت اردوغان در حال محک است

در حالی که شهروندان ترکیه امروز از ساعت هشت صبح امروز به پای صندوق‌های رای می‌رفتند، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نوشت: سرنوشت اردوغان در حال محک است. انتخابات ترکیه به دلیل تاثیر آن بر سیاست خارجی آنکارا در سراسر جهان به دقت زیر نظر گرفته می‌شود.

در ادامه گزارش واشنگتن پست آمده است: قلیچدار اوغلو وعده داد که ترکیه، به عنوان یکی از اعضای ناتو، با احیای دموکراسی و تجدید روابط با متحدان ترکیه در غرب وارد عصر جدیدی خواهد شد. اما در مورد اردوغان، او تلاش کرد تا ترکیه  در زمان حکومتش گام‌هایی را به عنوان کشوری بردارد که با پروژه‌های غول‌پیکری مانند ساخت پل‌ها و فرودگاه‌ها مدرنیزه شده و حالا یک قدرت جهانی است که حتی تسلیحات نظامی مورد نظر دولت‌های خارجی هم تولید می‌کند.

پولتیکو: انتخابات ترکیه تعیین‌کننده است

روزنامه آمریکایی «پولیتیکو» گزارش داد: صد سال پس از تأسیس ترکیه، اردوغان و رقیبش دیدگاه‌های متناقضی از «قرن دوم» برای ترکیه داشتند. انتخابات ۲۰۲۳ به طور گسترده‌ای به عنوان یک همه‌پرسی تعیین‌کننده تلقی می‌شود که در آن چشم‌انداز مورد توافق ترکیه پیروز خواهد شد. 

این در حالی است که زلزله، ضعف اقتصاد و واکنش خشونت آمیز علیه میلیون‌ها پناهجوی سوری در صدر گزارش «ان بی سی نیوز» درباره انتخابات ترکیه قرار گرفته و اعلام شد که این مسائل اردوغان را با سخت‌ترین نبرد انتخاباتی خود در سال‌های اخیر روبه‌رو کرده است.

اشپیگل: اردوغان علی‌رغم همه چیز می‌تواند پیروز شود

مجله آلمانی «اشپیگل» درباره رویداد انتخاباتی ترکیه نوشت: اردوغان علی‌رغم همه چیز می تواند پیروز شود. زیرا اردوغان در این کارزار انتخاباتی بیش از مبارزات انتخاباتی قبلی بر ترس رای دهندگان خود از پ.ک.ک، کودتا و دخالت خارجی تکیه کرده است. او علیه جامعه همجنسگرایان حرکت کرد و وزیر کشورش هم اخیرا هشدار داده بود که غرب ممکن است انتخابات را به یک کودتا تبدیل کند.

به همین ترتیب، شبکه انگلسیی «بی‌بی‌سی» گزارش داد: «ترکیه با یا بدون اردوغان برای آینده‌اش تصمیم خواهد گرفت»؛ در حالی که «گاردین» می‌گوید: «تسلط اردوغان بر قدرت در حالی که ترکیه به سمت صندوق‌های رای می‌رود، در حال آزمایش است».

از صبح امروز، انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه آغاز شده و تاکنون نیز بدون مشکل خاصی ادامه دارد؛ قلیچ‌دار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق، رقیب اصلی اردوغان، در این دور از انتخابات ترکیه است که ناظران سیاسی بارها بر اهمیت منطقه‌ای و بین‌المللی آن تاکید کرده‌اند.

«احمد ینر» رئیس اداره عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد: تعداد افراد واجد شرایط شرکت در انتخابات به ۶۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۴۱ رأی‌دهنده رسیده که از این تعداد چهار میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۷۲ شهروند برای اولین بار حق شرکت در انتخابات را دارند.

در صورتیکه هیچ‌یک از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری موفق نشوند حداقل ۵۰ درصد از آراء انتخاباتی را به دست آورند، دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در تاریخ ۲۸ می (۸ خرداد ماه) برگزار خواهد شد.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار