کد خبر: 1154366
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
شهردار تهران با اشاره به موضوع بد مسکنی و بی مسکنی در پایتخت گفت:در تهران یک میلیون کمبود مسکن وجود دارد و شرایط را به سمتی بردند که مهاجرت معکوس رخ داد به طوری که در سال گذشته بیشترین مهاجرت از تهران به البرز بود که اسفناک است.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، علیرضا زاکانی در دومین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران گفت: 20 ماه است که از حضورم در شهرداری تهران می‌گذرد و افق‌های خوبی پیش‌روی مدیریت شهری قرار دادیم.

وی با اشاره به مثلث سه‌گانه شهر، مدیریت شهری و شهروندان،گفت: آنچه اهمیت دارد شهروندان هستند که بتوانند بهترین بهره را از شهر ببرند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه 20 ماه پیش زمانی که شهر را تحویل گرفتیم، عملا تمام پروژه‌های عمرانی شهر به نوعی متوقف بودند، گفت: حتی در برخی از پروژه‌هایی که در گذشته انجام شده بود ،خاک ریخته بودند و آنها را پر کرده بودند که به عنوان مثال می توان به پروژه میدان فتح اشاره کرد، با این حال ما پل‌ها را از زیر خاک بیرون کشیدیم.

وی با اشاره به موضوع مطرح شده در رابطه با اینکه شهرداری بیش از 50 هزار میلیارد تومان بدهی دارد و درآمدش هم کاهش یافته بود، گفت: شهردار وقت اعلام کرده بود که با این بدهی‌ها نباید انتظار کار بزرگی داشت.

وی با تأکید بر این موضوع که شهر از فرسودگی رنج می‌برد، گفت: 12 هکتار بافت ناپایدار داشتیم که البته برای نوسازی آن در این دوره برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است.

شهردار تهران همچنین به بحث جمع‌آوری آبهای سطحی اشاره کرد و گفت: حدود 500 کیلومتر از پروژه جمع‌آوری آبهای سطحی انجام شده بود اما بخش عمده از آن فرسوده شده بود. در اصل زنگ خطرها در شهر به صدا درآمده بود و به همین دلیل شهر نیاز به نوسازی داشت.

زاکانی به موضوع ترافیک، آلودگی هوا، بدمسکنی و بی‌مسکنی اشاره کرد و گفت: در تهران یک میلیون کمبود مسکن وجود دارد، شرایط را به سمتی بردند که مهاجرت معکوس رخ داد به طوری‌که در سال گذشته بیشترین مهاجرت از تهران به البرز بود که اسفناک است.

وی با بیان اینکه فاصله شمال و جنوب بسیار زیاد شده بود گفت: علی‌القاعده باید یک کار بزرگ در شهر انجام می‌دادیم.

شهردار تهران با اشاره به تنش‌های مالی در دوره قبلی مدیریت شهری گفت: حتی مدتی وام می‌گرفتند تا حقوق پرسنل را بدهند، علت آن هم این بود که از سال 91 به بعد دوره سقوط صدور پروانه شکل گرفته بود و درآمدهای حوزه شهرسازی هم کم شده بود.

شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه با 70 هزار میلیارد تومان بدهی روبه‌رو بودیم، گفت: این عدد ماورایی به شمار می رفت و دغدغه مدیران این بود که چگونه از پس آن برآیند. حتی شهردار قبلا هم به صراحت گفته بود که شهری که با چنین بدهی روبه‌روست، دیگر نباید از آن انتظار کارهای بزرگ داشت، اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، کار را در شرایطی پیش بردیم که پروژه‌ها دوباره فعال شد. شهر در دوره قبل از فرسودگی جدی رنج می‌برد و سعی کردیم با  اقدامات مؤثر کارها را پیش ببریم.

وی ادامه داد:‌ زمانی که شهر را تحویل گرفتیم زیرساخت‌ها بسیار فرسوده بود. به عنوان مثال در محله کن، نفرآباد، ونک، فدائیان اسلام و... مشکلات به گونه‌ای بود که زخم کاری به پیکر شهر زده شده بود و باید کار بزرگی انجام می‌دادیم که بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم.

زاکانی تأکید کرد: فرسودگی شدیدی در امکانات شهرداری وجود داشت به طوری که در زمینه حمل و نقل عمومی علاوه بر مشکل فرسوده بود با کمبودهای شدید هم مواجه بودیم. به عنوان مثال از 11 هزار اتوبوسی که باید در تهران  فعالیت می کردند،1850دستگاه اتوبوس به ما تحویل دادند و از 6800 ون 99 درصد آن کاملا فرسوده بود. به همین دلیل ارائه خدمات با اقتضای توانمندی‌هایی که به ما داده شده بود بسیار سخت بود.

شهردار تهران با تاکید بر این موضوع که مردم هم از ما انتظارات به حقی داشتند و ما باید به آنها پاسخ مناسبی می‌دادیم، گفت: قبلا تهران گران اداره می‌شد و شرایط را به سمتی برده بودند که برخی شهروندان مجبور به مهاجرت شدند. زمانی که ما شهر را تحویل گرفتیم، به خودمان گفتیم که ما خودمان میراث‌دار بخش خوب و بد هستیم و باید عملکرد خوب را پاس داشته و برای حل میراث بدمان هم رویکرد جدیدی اتخاذ کنیم و  باید روح و جسم شهر در راستای آرامش و آسایش مردم گام بردارد. 

زاکانی با تأکید بر این موضوع که ما نگاه تحولی در شهر داریم گفت: هر هفته به یکی از دانشگاه‌های تهران می‌رویم و به نوعی آنچه که به عنوان رویکرد و پروژه‌های شهری است را به بحث می گذاریم و به این ترتیب به استقبال نقد می‌رویم و برای خود حقی برای اشتباه کردن قائل نیستیم.

وی با بیان اینکه یک بخش از تحول ما ناظر بر مدیریت شهری است تا شهرداری تهران را از نهاد خدماتی به نهاد اجتماعی تبدیل کنیم، گفت: در حوزه تحول کالبدی، مواردی مانند بدمسکنی، عدم توزیع خدمات، ترافیک و غیره در دستورکار است و نوسازی بر تاکید بر مدار حمل و نقل انجام می‌شود. در بعد دیگر، تحول ناظر بر تحول نرم به سبک زندگی که اساس آن بر مشارکت بر مردم است پرداخته می‌شود و همچنین تحول آخر، هوشمندسازی است. ما باید از ظرفیت‌ها استفاده و تهران هوشمند داشته باشیم. در حال حاضر بوستان گفت‌وگو را به نمایشگاه فناوری تبدیل کردیم و همچنین قرار است شهرک علم و فناوری هم به مساحت 200 هکتار در بوستان ولایت راه‌اندازی شود که کار بزرگی محسوب می شود. البته در کارخانه سیمان ری هم اقداماتی صورت گرفته است.

زاکانی در خصوص موضوعات مالی در شهرداری تهران گفت: هفته اول که کار را آغاز کردیم، مدیریت شهری جدید را از تنش مالی خارج کردیم به طوری که در سال 1400، 99 درصد درآمدها و در سال 1401، 143 درصد درآمدها محقق شد که این امر بی‌نظیر است. 

وی با بیان اینکه در سال گذشته 33 کیلومتر مترو با 11 ایستگاه به بهره‌برداری رسید،گفت: امسال نیز 22 کیلومتر مترو با 12 ایستگاه تاپایان سال افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود و همه این موارد بدون تکیه بر بودجه دولتی و امکانات محدود تهران رقم خورد. 

به گفته زاکانی، خطوط 3، 4، 6 و 7 مترو در حوزه توسعه‌ای فعال هستند همچنین عملیات عمرانی خط 9 و 10 مترو امسال آغاز و خط 8 و 11 هم سال آینده آماده بهره‌برداری می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار