کد خبر: 1153627
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با تاکید بر حمایت قوی این کشور از پیشبرد عادی‌سازی روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و عربستان، افزود: تهران و ریاض شرکای مهم اسلام‌آباد در منطقه هستند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، «ممتاز زهرا» طی کنفرانس خبری هفتگی خود در اسلام‌آباد در پاسخ به پرسش خبرنگاران، اظهار داشت: پاکستان به گرمی از توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط استقبال کرده و آن را به نفع منطقه می‌داند.

وی افزود که تهران و ریاض شرکای مهم ما در منطقه هستند و ما از تلاش‌های این دو کشور برادر برای پیشبرد تعاملات دوجانبه حمایت و آنان را به برداشتن گام‌های بیشتر تشویق می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره وضعیت طرح انتقال گاز از ایران نیز گفت که این یک پروژه مهم برای اسلام‌آباد است و ما با نهاد‌های مرتبط در تماس هستیم.

پاکستان به هیچ یک از طرف‌های جنگ اوکراین سلاح صادر نمی‌کند

ممتاز زهرا در واکنش به برخی از گزارش‌ها که اسلام‌آباد را متهم به ارسال اسلحه و مهمات به اوکراین و از سوی دیگر مطالبه توقف این جنگ، اعلام کرد که موضع پاکستان روشن و قاطع است و ما متعهد به رویکرد غیرجانبدار در جنگ اوکراین هستیم.

وی افزود که پاکستان به هیچ یک از طرف‌های جنگ اوکراین سلاح ارسال نکرده با این حال در گذشته با اوکراین روابط قوی دفاعی داشته و معتقدیم که پیمان‌های دفاعی و تسلیحاتی ما با سایر کشور‌ها براساس قوانین و شرایطی تدوین شده و امیدواریم که به آن احترام گذاشته شود.

وزیر خارجه حکومت طالبان در راه اسلام‌آباد

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان درباره روابط با افغانستان و اوضاع فعلی این کشور گفت که اسلام‌آباد به مقامات کابل در ارتباط است و سفر آتی امیرخان متقی وزیر امور خارجه حکومت طالبان به پاکستان نیز در دست بررسی می‌باشد.

وی همچنین درباره نشست آتی وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگ‌های در هند و همزمان تداوم تنش‌ها در روابط اسلام‌آباد و دهلی نو، گفت: «بلاول بوتو زرداری» وزیر خارجه پاکستان چهارم می (۱۴ اردیبهشت) برای شرکت در اجلاس وزرای سازمان شانگ‌های به شهر گوا در هند سفر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان افزود که سفر زرداری به هند دوجانبه نیست و در سطح سازمان منطقه شانگ‌های انجام می‌شود لذا هیچ برنامه‌ای برای انجام نشست‌های دوجانبه با مقامات هندی از جمله وزیرخارجه این کشور در دستور کار نیست.

ناظران سیاسی در پاکستان سفر آتی زرداری به هند را نشانه‌ای از آب شدن یخ روابط شکننده دو رقیب اتمی جنوب آسیا تعبیر می‌کنند با این حال دو کشور همچنان یکدیگر را به کارشکنی در عادی‌سازی روابط متهم می‌کنند و گزارش رسانه‌های پاکستان نیز از تشدید تنش‌های دیپلماتیک میان اسلام‌آباد و دهلی نو در آستانه سفر وزیر خارجه پاکستان به هند حکایت دارد.

پاکستان و هند به عنوان رقبای هسته‌ای شبه قاره از اسفند ۱۳۹۷ پایین‌ترین سطح روابط دوجانبه در طول تاریخ پرفراز و نشیب یکدیگر را تجربه می‌کنند با این حال دو کشور همچنان دچار سوءظن و اجتناب از امتیاز دهی متقابل هستند.

هر چند اسلام‌آباد و دهلی نو پس از توافق پایدار آتش بس در مرز‌های زمینی خود از فوریه ۲۰۲۱ تاکنون شاهد هیچ رخداد ناگوار و یا تنش‌های نظامی نبوده‌اند، اما این پیشرفت هیچ تحولی در ارتباطات سیاسی و دیپلماتیک دو رقیب هسته‌ای ایجاد نکرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار