کد خبر: 1153302
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
در عصری که جهان در وضعیت وشرایطی حساس و سرنوشت ساز قرارگرفته، همگرایی، انسجام وتحکیم روابط بین کشور‌های اسلامی ضرورتی انکارناپذیراست.
عبدالکریم میراسدی

در عصری که جهان در وضعیت وشرایطی حساس و سرنوشت ساز قرارگرفته، همگرایی، انسجام وتحکیم روابط بین کشور‌های اسلامی ضرورتی انکارناپذیراست. سیر تحولات در جهان اسلام، بویژه در قرن معاصر همواره برپایه تفرقه و برخورد انفعالی و یا افراط و تفریط از سوی. نخبگان، توده مردم و برخی سران دولت‌های حاکم بر کشور‌های اسلامی بوده است. بدیهی است که چنین روندی نه تنها پاسخ گوی نیاز‌های فزاینده امت اسلامی وحفظ جایگاه ممتاز جهان اسلام در سطح بین الملل نبوده بلکه باعث شده تا جوامع اسلامی به دلیل کشمکش‌های داخلی همچنان با فقر، عقب افتادگی اقتصادی، سیاسی وفرهنگی دست وپنجه نرم کنند.
جهان اسلام با ظرفیت‌های منحصر به فرد خود بویژه منابع و امکاناتی که در اختیار دارد، می‌تواند به قدرت بلامنازعه درجهان تبدیل شود.
کشور‌های مسلمان برای تعامل سازنده، مؤثر و آگاهانه در برخورد با سیر تحولات نوین جهانی نیازمند ساز وکاری هستند تا ضمن حفظ ارزش‌های دینی، ملی و سنتی خود بتواند در سطح بین الملل ایفای نقش نماید. افزایش سطح قدرت و کسب موقعیت‌های برتر در نظام بین المللی و منطقه‌ای نیازمند شکوفایی علمی، فرهنگی و اقتصادی کشور‌های اسلامی است. اگر این مهم حاصل شود وزن و قدرت چانه زنی جهان اسلام در صحنه بین الملل ارتفاء خواهد یافت. تصمیم سران دوکشور ایران وعربستان به برقراری و بهبود روابط به عنوان دو کشورتاثیر گذار در جهان اسلام شروع خوبی برای بازگشت جهان اسلام به اصل خویشتن است. بدون شک برقراری و بهبود روابط دوکشور باعث ایجاد فضایی مثبت درهمگرایی هرچه بیشترکشور‌های اسلامی خواهد شد. باید به این نکته توجه داشت که تصمیم دوکشور به برقراری روابط به مذاق رژیم صهیونیستی، آمریکا و برخی کشور‌های غربی خوش نیامده لذا دوطرف بویژه طرف سعودی باید مراقب کارشکنی این کشور‌ها در روند بهبود روابط دو کشور باشند.. بدیهی است که احترام گذاشتن به عقاید، ارزش‌ها و سلیقه‌های گوناگون به اعتمادسازی دربین کشور‌های اسلامی می‌انجامد. گزینه دیپلماسی همه جانبه در ابعاد، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی ونظامی می‌تواند منجر به تقویت تعاملات منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای دربین کشور‌های اسلامی و افزایش قدرت جهان اسلام درصحنه بین المللی شود. همگرایی کشور‌های اسلامی می‌تواند از اعمال سلطه قدرت‌های مداخله گر وایجاد تفرقه دربین کشور‌های اسلامی ممانعت به عمل آورد.
روند تحولات کنونی در منطقه غرب آسیا نوید بخش فصلی نوین در روابط کشور‌های اسلامی واحیای جایگاه و منزلت مسلمانان در سطح جهانی خواهد بود. همانگونه که انتظار می‌رفت پس لرزه‌های توافق دوکشور ایران وعربستان باعث سیر تحولات مثبت پی درپی در منطقه غرب آسیا ودر سطح بین الملل شده است. بازگشایی سفارت خانه‌های دوکشور ایران وعربستان و به تبع آن عزم کشور‌های عربی در برقراری روابط با دولت سوریه و نیز چراغ سبز این کشور‌ها مبنی بربازگشت سوریه به اتحادیه عرب، تمایل کشور‌های درگیر درجنگ یمن برای پایان دادن به جنگ از مسیرگفتگو‌های سیاسی و... جهان اسلام را در لحظه‌ای تاریخی وسرنوشت ساز قرار داده است، لحظه‌ای که به کابوسی برای رژیم صهیونیستی وحامیان غربی آن تبدیل شده است.
با توجه به فضای مثبت ایجاد شده در روابط دو کشور ایران و عربستان، در دیدار آتی مقامات عالی ایران وعربستان این محور‌ها می‌تواند مورد توجه وتوافق سران دوکشور قراربگیرد و به سازمان همکاری کشور‌های اسلامی پیشنهاد شود:
۱-پیشنهاد تشکیل سازمانی جدید و یا تقویت وتغییر شکل ساز وکار سازمان همکاری کشور‌های اسلامی با هدف همکاری و هماهنگی جهان اسلام در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی و نقش آفرینی در صحنه بین الملل با شعار رای و تصمیم مشترک کشور‌های اسلامی.
۲) تاسیس بانک مشترک کشور‌های اسلامی و انتقال دارایی‌های کشور‌های اسلامی از بانک‌های غربی به آن.
۳) تاسیس صندوق خیریه مشترک کشور‌های اسلامی با هدف تقویت اقتصاد خانواده و مبارزه و ریشه کنی فقر درجوامع اسلامی.
۴) تعیین ارز مشترک برپایه دینار، درهم و یا ریال با هدف تقویت اقتصاد جهان اسلام و پایان دادن به سلطه ارز‌های بیگانه دراقتصادکشور‌های اسلامی بویژه دلار.
۵- تشکیل سازمان اوپک اسلامی با حفظ عضویت در سازمان جهانی اوپک با هدف اتخاذ سیاست واحد درصدورمنابع نفت وگاز.
۶) تشکیل ارتش مشترک کشور‌های اسلامی (فراتر از ناتو) با هدف برقراری صلح درکشور‌های اسلامی ومقابله با تهاجم وتعرض دشمن به بلاد اسلامی و همچنین جلوگیری از بی نظمی، هرج ومرج وکودتا‌های پی درپی که باعث عقب رفت ونابودی اقتصاد وجوامع کشور‌های اسلامی شده است. هم اکنون مصداق این موضوع را در کشور اسلامی سودان شاهدهستیم
۷) تشکیل بلوک کشور‌های اسلامی در سازمان ملل براساس رای وتصمیم مشترک دربرخورد با تحولات جهانی در راستای منافع جهان اسلام.
۸) تشکیل سازمان توسعه عمرانی کشور‌های اسلامی؛ در حوزه‌های مسکن، حمل ونقل ریلی و جاده ای.
در پایان یادآوری وتاکید می‌شود
از آنجا که وحدت کشور‌های اسلامی و همگرایی جهان اسلام همواره جزء اصول تغییرناپذیر انقلاب اسلامی ایران بوده و از سوی امامین انقلاب اسلامی مورد تاکید قرارگرفته دولت آقای رئیسی، سیاست خارجی خود را از سیاست غرب محور وکدخدا منشی به سیاست همسایه محور ونگاه به شرق با حفظ اصل نه شرقی ونه غربی تغییر جهت داده و بدون توجه به رفتارقلدرمآبانه کشور‌های غربی بویژه ایالات متحده آمریکا و منتظرماندن نتیجه مذاکرات برجامی به مسیر دیپلماسی عزتمندانه ادامه خواهد داد. بدیهی است در صورتی که کشور‌های غربی حقوق و منافع ملت ایران را به رسمیت بشناسند و رفتاری بانگاه احترام متقابل ونه از بالا به پایین داشته باشندجمهوری اسلامی ایران از برقراری روابط حسنه با هیچ کشوری به جزء رژیم جعلی صهیونیستی دریغ نخواهد ورزید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار