کد خبر: 1150989
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰
بخش «دختران و بانوان» سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ضمن آگاهی‌بخشی بانوان نسبت به جایگاه و وظایف آن‌ها در جامعه به بیان جایگاه و نقش بانوان در اندیشه‌های الهی و غیرالهی و دغدغه‌های این قشر در خانواده و جامعه پرداخته است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، «دختران و بانوان» امسال بخش قابل توجهی از سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را به خود اختصاص داده است، در ابتدای ورود به این بخش در تابلو نوشته‌ای بیانات رهبر حکیم انقلاب در ۱۳ تیر ۱۳۸۶ خطاب به بانوان به چشم می‌خورد؛ «ما از دنیای غرب طلبکاریم، به بشریت و خصوصاً به زن خیانت کردند، با تحقیر زن در طول تاریخ و کشاندن او به شکل متبرج به وادی ابتلائات و زیاده‌روی‌های جنسی بی‌قانون و بی‌نظم در جامعه.»

در قسمت دیگر آیه‌ای از قرآن کریم نقش بسته است: «خداوند برای مومنین (اعم از زن و مرد) ۲ زن را به عنوان الگو معرفی می‌کند؛ حضرت آسیه و حضرت مریم؛ سوره تحریم آیه ۱۱-۱۲»

بخش «دختران و بانوان»، با طراحی خاصی سیر اندیشه‌های الهی و غیرالهی درباره جایگاه و نقش زن در حوزه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی را در قالب تابلونوشته‌ها به نمایش گذاشته است. به عنوان مثال در موضوع حجاب چنین آمده است؛ سوره احزاب؛ «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَٰلِکَ أَدْنَیٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَایُؤْذَیْنَ وَ کَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا؛ ای پیامبر با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فروپوشند، این برای آن است که به حرّیت شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. در مقابل دیدگاهی از فمنیست فرانسوی ایرانی آمده است: «رفع حجاب، شرط ضروری حضور اجتماعی زن ایرانی است.»

دختران و زنان در اسلام؛ امام خمینی(ره)؛ زن مظهر تحقق آمال بشر است، دختران و زنان در اندیشه‌های کهن غرب؛ سقراط: زن بزرگترین منشا انحطاط بشری است. برتراند راسل: زن دروازه جهنم و ام‌الفساد است. هندی‌ها: زن، سرچشمه ننگ است.

دختران و زنان در اسلام؛ پیامبر اکرم (ص): دختران مهربانند و وجودشان مبارک است. دختران و زنان در اندیشه‌های کهن غرب؛ برتراند راسل؛ زن باید از زن بودن خود شرمنده باشد و به خاطر لعنتی که به این جهان آورده مدام در توبه و نوحه به سر ببرد. چین: وقتی دختری متولد می‌شد، به والدینش تسلیت می‌گفتند.

بخش «دختران و بانوان» به همت موسسه فرهنگی هنری خیبر که موسسه تخصصی حجاب، سبک زندگی عفیفانه و تبیین جایگاه زن در اندیشه انقلاب اسلامی است در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برپا شده و در قسمتی از آن همچون دیوار با عنوان‌های «آرمان شما چیست؟»، «آرمان زن در اندیشه غیرالهی» و «آرمان زن در اندیشه الهی» به صورت چالشی به ثبت دیدگاه‌های بازدیدکنندگان اختصاص داده شده است. شهادت، تربیت فرزندان امام زمانی و انقلابی، فقط خدا، آبادانی و سرزندگی مردم کشورم افغانستان و خدمت به اسلام، ساخت خانواده‌ای پرجمعیت مهدوی و رسیدن به کمال اخروی، جزء یاران امام زمان باشم، خدمت به خلق، هیچ چیز جز خودت حیف نیست، تربیت نسلی برای سربازی ظهور آقا صاحب الزمان (عج)، یا صاحب الزمان منتظرت هستیم، از جمله آرمان‌های ثبت شده بازدیدکنندگان در این بخش است.

طرح دغدغه‌های بانوان در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

همچنین در این بخش، غرفه‌هایی با عنوان‌های راه سوم، تربیت مربی بُردار، محصنات (بانوانه)، خانه همبازی، فروشگاه کتاب و محصولات تبلیغاتی، کانون رویای مادری، گروه مردمی برنا(نفس)، دختران نجابت، مجاهدان فاطمی (برای حل مشکل بی‌حجابی چه کنیم؟) برپا شده است.

غرفه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س) با همکاری پژوهشکده زنان، غرفه زنان، خانواده و سبک زندگی قرآنی نیز در بخش «بانوان و دختران» سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برپا شده است. در این غرفه تعدادی از پایان‌نامه‌های دانشجویان این دانشگاه با موضوع زنان، خانواده و سبک زندگی قرآنی به نمایش گذاشته شده است همچنین کتاب‌هایی که توسط انتشارات دانشگاه الزهرا (س) در این موضوع‌ها منتشر شده و فیلم‌هایی از پایگاه جامع اطلاعاتی زنان و خانواده که به تازگی از سوی پژوهشکده زنان دانشگاه رونمایی شده در این غرفه قابل مشاهده است.

حسین زمان وزیری مدیر بخش «دختران و بانوان» سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم درباره این بخش گفت: در این بخش به موضوع جایگاه و نقش زن در اندیشه‌های الهی و غیرالهی اعم از مکاتب غربی و شرقی پرداختیم.

وی ادامه داد: در این بخش، در پنج فصل به صورت مقایسه‌ای اندیشه‌های الهی و غیرالهی با موضوع زن بدون هیچ قضاوت و ارزشگذاری مطرح شده است و در فصل آخر هم دستاوردهای این اندیشه‌ها را که در جهان ساری و جاری است، مطرح کردیم تا مخاطبان به ویژه بانوان، آنها را ملاحظه و انتخاب کنند.

زمان وزیری افزود: در ماه‌های اخیر که موضوع دلسوزی برای زنان و آزادی برای این قشر مطرح شده است، باید آحاد جامعه به خصوص دختران و زنان را به لایه‌های عمیق‌تر سخنان و شعارها رهنمود کنیم و این بستر را برای آنان فراهم کنیم تا درست‌تر فکر کنند و انتخابشان، انتخاب ناشی از جو رسانه‌ای، تبلیغاتی و سطحی‌نگرانه نباشد و در بخش «دختران و بانوان» سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تلاش کردیم که این بستر فراهم شود.

مدیر بخش «دختران و بانوان» سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اضافه کرد: تعدادی دیوار آزاد و چالش در این بخش وجود دارد که مخاطبان از بین گزینه‌های موجود پیرامون موضوع جایگاه زن در اندیشه‌های الهی و غیرالهی، پاسخ‌های مورد نظر را انتخاب و در این دیوارها جای‌گذاری می‌کنند و چالش‌هایی نیز برای آنان ایجاد می‌شود.

وی، میز چالش و گفت و گو برای پاسخگویی به دغدغه‌ها و سوالات مخاطبان و نظرسنجی آنلاین با موضوع جایگاه و نقش زن در اندیشه‌های الهی و غیرالهی در حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی را از دیگر قسمت‌های بخش «دختران و بانوان» سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عنوان کرد.

طرح دغدغه‌های بانوان در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

زمان وزیری گفت: علاوه بر اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری همچون سرود و تواشیح، غرفه‌های دستیار خانواده در حوزه‌هایی همچون صنایع فرهنگی، گردشگری سالم، موضوع تخصصی عفاف و حجاب، فرزندآوری، آموزش، تقویت و مهارت‌آموزی به مادران برای بازی کردن با فرزندانشان در خانه برپا شده است و راهکارهایی را برای زندگی بهتر، سالم‌، دینی‌ و قرآنی‌ به مخاطبان ارائه می‌کنند و آنان می‌توانند به صورت مستقیم با این غرفه‌ها در جریان و بعد از نمایشگاه در ارتباط باشند.

مدیر بخش «دختران و بانوان» سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با تاکید بر آگاهی‌بخشی بانوان نسبت به جایگاه و وظایف آنها در جامعه اظهارداشت: اکنون در این زمینه ضعف جدی وجود دارد و دانش و آگاهی بانوان نسبت به جایگاه و وظایفشان از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی باید ارتقا پیدا کنند.

زمان وزیری افزود: رئیس جمهوری و بسیاری از مسئولان کشور در جریان بازدید از بخش «دختران و بانوان» نمایشگاه قرآن بر این موضوع تاکید کردند که نگاه مقایسه‌ای میان اندیشه‌های الهی و غیرالهی در موضوع زن و جایگاه او در جامعه بدون ارزشگذاری امروز در راستای انتخاب درست دختران و بانوان ضروری است و باید بسترهای لازم برای آگاهی‌بخشی آنان فراهم شود و مابه‌ازاهای فرهنگی و اجتماعی در سطح جامعه، دستاوردهای بهتر و بیشتری خواهد داشت.

بنا به اعلام شورای برنامه‌ریزی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، امروز جمعه (۲۵ فروردین) آخرین روز فعالیت سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قران کریم است و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۴ تا ۲۴ از این نمایشگاه دیدن کنند. سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قران کریم از ۱۲ فروردین با شعار «میخوانمت» در مصلای امام خمینی(ره) تهران دایر شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار