کد خبر: 1149800
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۰
«جوان» در گفتگو با کارشناس حمل و نقل و ترافیک قوانین اجرا نشده در مراکز معاینه فنی را بررسی کرد
قرار بود معاینه فنی خودرو، مالکان خودرو‌های سبک و سنگین را موظف کند تا برای تست و آزمایش خودروی‌شان به مراکز تعیین‌شده بروند و نسبت به دریافت گواهی سلامت آن اقدام کنند. با اجرای دست و پا شکسته این قانون برخی از خودرو‌های معیوب نیز گواهی معاینه فنی دریافت کرده‌اند. همچنین قرار بود برای تسهیل روند دریافت معاینه فنی مالکان خودروها، امکان ثبت‌نام اینترنتی برایشان فراهم شود تا از این طریق در صف‌های طولانی منتظر نمانند، اما بسیاری از شهروندان با وجود ثبت‌نام اینترنتی، ساعاتی را در صف مراکز معاینه فنی معطل شده‌اند. همه این‌ها نشان می‌دهد که در مراکز معاینه فنی آنطور که باید و شاید دستورالعمل‌ها رعایت نمی‌شود.
مهسا گربندی

 رانندگانی که وقت اینترنتی گرفتند، اما معطل شدند

خانم شیبانی یکی از پایتخت‌نشینان است که چهارم فروردین ماه برای دریافت گواهی معاینه فنی در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کرده‌است و برای ساعت ۱۱:۳۰ در مرکز بیهقی نوبت گرفته‌است. او در این رابطه به «جوان» می‌گوید: «ساعت ۱۱ روز ششم فروردین به مرکز تعیین شده رفتم، اما با دیدن صف طولانی تعجب کردم. در حالی که قرار بود با ثبت‌نام اینترنتی کار من زودتر انجام شود، اما در نهایت ساعت ۱۲ و ۱۵ دقیقه نوبتم شد. مگر مدیران این مرکز نمی‌دانند باید به چند خودرو در چه بازه زمانی نوبت دهند که چنین وضعیتی ایجاد نشود؟»
او ادامه می‌دهد: «هر چند در سامانه تهران من نوشته شده‌است که نوبت‌دهی به خودرو‌ها تقریبی است، اما اگر قرار باشد هر خودرو حدود دو ساعت در صف معطل بماند چرا باید نوبت اینترنتی بگیرد؟ مدیران مراکز معاینه فنی با توجه به نوبتی که برای خودرو‌ها مشخص می‌کنند باید تعداد خطوط تست گیرنده را نیز بیشتر کنند تا پاسخگوی مراجعه‌کنندگان باشند.»
معاینه فنی در ازای پرداخت پول!
در رابطه با اجرای ناقص قانون معاینه فنی، مهرداد تقی‌زاده، کارشناس حمل و نقل و ترافیک به «جوان» می‌گوید: «اجرای معاینه فنی اشکالات بسیار مهمی دارد. در بسیاری از موارد افرادی که خودروی‌شان دارای اشکالات فنی متعدد است و معاینه فنی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، می‌توانند در تهران یا شهر‌های دیگر با پرداخت وجهی، معاینه فنی را دریافت کنند. شخصی به من می‌گفت که خودرویش مشکلات فنی زیادی داشت و برای رفع آن متحمل هزینه بسیار زیادی می‌شد که یکی از آشنایانش به او گفته بود فلان شعبه معاینه فنی برود، وجهی را با خود ببرد و بگوید که خودرویش مشکل دارد و می‌خواهد معاینه فنی‌اش را بگیرد! به این ترتیب او توانسته بود که برگه معاینه فنی را بدون طی کردن پروسه تعیین‌شده و به شکل کاملاً رسمی دریافت کند. گویا که خودروی او هیچ مشکلی نداشته‌است.»
او ادامه می‌دهد: «گاهی مشاهده می‌شود برخی افراد که روی خودرویشان کاتالیست نصب کرده‌اند، هنگام اتمام آن و به دلیل هزینه‌های گرانش حاضر نیستند، تعویضش کنند. این افراد یا با بردن وجهی در برخی از مراکز معاینه فنی اقدام به دریافت معاینه فنی می‌کنند یا بدتر اینکه در خیلی از تعمیرگاه‌ها کاتالیست اجاره می‌کنند. افرادی هستند که کاتالیست اجاره می‌دهند و بعد از طی کردن پروسه معاینه فنی خودرو و دریافت گواهی سلامت آن کاتالیست را پس می‌گیرند؛ البته این نوع شرافتمندانه برای دور زدن مراکز معاینه فنی خودرو است که انجام می‌شود.»
گردش خودرو‌های بدون معاینه فنی در شهر‌ها
تقی‌زاده با انتقاد از جدی نگرفتن مسئله معاینه فنی در شهر‌هایی غیر از تهران می‌گوید: «اگر کسی در تهران معاینه فنی خودرویش تمام شود دوربین‌هایی در سطح شهر هستند که از آن عکس می‌اندازند و به ازای هر عکس نیز مالک خودرو جریمه می‌شود، اما در سایر شهر‌ها چنین نیست. در حالی که شبیه همین دوربین‌ها از حدود شش سال پیش در شهرداری‌های کلانشهر‌های دیگر مانند اصفهان، شیراز و قم خریداری شده، اما هنوز این دوربین‌ها راه‌اندازی نشده‌است، چراکه پلیس راهور با شهرداری‌ها همکاری ندارد تا از خودرو‌های فاقد معاینه فنی، عکسبرداری و براساس آن جریمه اعمال شود.» او اظهار می‌دارد: «در شهر‌هایی غیر از تهران تا زمانی که یک خودرو متوقف و مدارک آن بررسی نشود، پلیس راهور متوجه نمی‌شود که آن خودرو معاینه فنی دارد یا نه. این خودرو‌ها در سطح شهر بدون معاینه فنی می‌چرخند تا زمانی که خرید و فروش شوند یا اینکه مالک قصد تمدید بیمه آن را داشته باشد.»
این کارشناس حمل و نقل و ترافیک می‌گوید: «وقتی سیستمی برای حل مشکلات شهری طراحی و تجهیزاتی برای آن گرفته می‌شود، به تنهایی کافی نیست. باید طراحی سیستم به نحوی صورت بگیرد که نتواند چنین درز‌های تخلفی در آن وجود داشته باشد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار