کد خبر: 1149727
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۰
گفت‌وگوی «جوان» با مسئول صندوق قرض‌الحسنه ثامن‌الحجج
صندوق قرض‌الحسنه ثامن‌الحجج به عنوان یکی از تأثیرگذارترین صندوق‌های زنجان به شمار می‌آید که در شهرسـتان «شویر» راه‌اندازی شده است. سابقه بالای این صندوق و اقداماتش در رابطه با ایجاد اشـتغال و کارآفرینی و همچنین تأمین جهیزیه برای جوانان نیازمند، نشان می‌دهد توانسته به نحو احسن مسیر خود را طی کند. به همین بهانه سراغ بهرام مرادیان، مسئول صندوق قرض‌الحسنه ثامن‌الحجج رفتیم تا در گفت‌وگویی به بررسی اقدامات صورت گرفته و نیازهای‌شان بپردازیم.

از چه زمانی و با چه هدفی صنـــدوق قرض‌الحسنه ثامن‌الحجج راه‌اندازی شده است؟
حدود ۱۴ سال پیش یعنی ۱۳۸۸ بود که اهالی روستای «شویر» تصمیم گرفتند به منظور حل مشکلات اقتصادی خود صندوقی را تأسیس کنند تا بتوانند در مواقع ضروری به آن رجوع کنند. هـدف از تشـکیل ایـن صندوق قرض‌الحسنه اعطای تسـهیلات بـرای راه‌اندازی مشـاغل جدیـد و کارآفرینـی بـود کـه موجـودی آن از آورده نقـدی همیـن اهالـی محـل تأمین می‌شود.
در این مدت تعداد اعضا به چند نفر رسیده است؟
در طول این مدت که از تأسیس صندوق می‌گذرد، اعضـای آن بـه بیش از ۲۰۰ نفر رسـیده که بالغ بـر ۵۰۰ میلیون تومـان وام ۵ تا ۱۵ میلیـون تومانـی بابـت اشـتغال و کارآفرینـی بیـن اعضـا پرداخت شده است.
وام‌ها فقط برای ایجاد شغل پرداخت می‌شود؟
در ابتدا برای همین امر بود، اما از اواسط دهه ۹۰ یکـی دیگـر از اقداماتـی کـه در ایـن صنـدوق بـا کمـک اعضـا صـورت گرفتـه اسـت، اعطـای وام خریـد جهیزیـه اسـت که خوشـبختانه توانسـتیم این وام را بـه تعـدادی از خانواده‌های نیازمنـد اعطـا کنیـم تـا مشـکل خریـد لوازم مورد نیاز برای جوانان آماده به ازدواج‌شان برطرف شود.
تمام سرمایه صندوق، آورده اعضاست یا از طرف نهاد‌ها و بانک‌ها هم حمایت شده‌اید؟
باید بگویم تاکنـون از هیـچ نهـاد و ارگان دولتـی بابـت کمـک، وجهـی را درخواسـت نکرده‌ایـم امـا انتظـار داریـم خیریـن هماننـد گذشـته که به یاری‌مان آمده‌اند، دوباره دسـت ما را بگیرند تا بتوانیم فعالیت‌های خیریه را نیز انجام دهیم. در دوران کرونا که مسـئله مواسـات و همدلـی مطـرح شـده بود سـعی کردیم با کمک خیرین به این موضوع و مبحث وارد شـویم کـه خوشـبختانه در طـول این مدت صد‌ها بسته مواد غذایی و ارزاق را تأمین کردیم و به خانه نیازمندان رساندیم. با تمام این تفاسیر تشـکیل ایـن صنـدوق قرض‌الحسنه بـرکات بسـیاری بـرای اهالـی منطقـه داشـته است، بـه طـوری کـه اسـتقبال از آن به اندازه‌ای زیاد است که موجودی این صندوق کفاف وام‌های درخواستی را نمی‌دهد، برای همین انتظار داریم خیرین پیشقدم شوند تا بتوانیم بیش از این به مردم کمک کنیم.
صندوق چه برنامه‌ای برای آینده دارد؟
اگر بتوانیم از نظر مالی تأمین شویم می‌خواهیم گلخانه‌های کوچکی راه‌اندازی کنیم که هم برای جوانان شغل پایدار ایجاد شود و هم بتوانیم اقتصاد منطقه را رونق ببخشیم. به این صورت که به جوانان وام بدهیم و مجموع پول آن‌ها در یک نقطه سرمایه‌گذاری شده و همه در گلخانه‌ها سهم داشته باشند. با این کار هم سرمایه‌ها در یک مسیر مشخص قرار می‌گیرند و هم با مدیریت درست می‌توانیم کار‌ها را با برنامه پیش ببریم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار