کد خبر: 1144964
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
طرح کالابرگ الکترونیک که به‌صورت آزمایشی در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان اجرا شده بود و به گفته «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» اجرای آن «موفقیت‌آمیز» بود، از نیمه اسفند ماه، اجرای آن به صورت ملی و در سراسر کشور آغاز شد. در این طرح اعتبار تمامی خانوار‌های یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار برای خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملی کالابرگ الکترونیک یعنی «شیر»، «ماست کم چرب»، «پنیر سفید»، «گوشت سفید (مرغ)»، «تخم مرغ»، «روغن مایع»، «ماکارونی»، «قند»، «شکر» و «برنج» استفاده کنند. در صورت استفاده از این مزیت و خرید کالا از محل اعتبار یارانه، به‌میزان اعتبار استفاده‌شده از یارانه ماه بعد خانوار کسر و مابقی به‌صورت نقدی، در موعد مقرر به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد. 
وحید عظیم‌نیا
 
خانوار‌هایی که یارانه دریافت می‌کنند جهت مشاهده میزان اعتبار، لیست کالا‌ها و فروشگاه‌های مشمول طرح ملی کالابرگ الکترونیک، با تلفن همراه سرپرست خانوار، کد دستوری #۲۸*۷۸۸* را شماره‌گیری کرده یا به درگاه اینترنتی shoma. sfara. ir مراجعه کنند. در حال حاضر فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، افق کوروش، دیلی مارکت، جانبو و برخی فروشگاه‌های خُرد که مجهز به بارکدخوان شده‌اند، به این سامانه متصل و پذیرای هموطنان عزیز در سراسر کشور هستند. سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز بنا به درخواست خود می‌توانند به این سامانه متصل شوند. همچنین فروشگاه‌های خُرد جهت اتصال به طرح ملی کالابرگ الکترونیک می‌توانند با مراجعه به درگاه اینترنتی shoma. sfara. ir و نصب برنامه کاربردی «شما» در قسمت پنل فروشنده اطلاعات و موقعیت جغرافیایی خود را ثبت کنند. 
هادی کاشف‌قربانپور، مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان (فارا) با اشاره به اجرایی شدن طرح کالابرگ در سراسر کشور به «جوان» می‌گوید: «تاکنون زیرساختی برای موضوع کالابرگ الکترونیکی به طوری که بتوان با پرداخت اعتبار و پرداخت پول شناسایی کالا را هنگام خرید داشته باشیم در کشور وجود نداشت. بعد از مصوبه حذف ارز ترجیحی مجلس شورای اسلامی، دولت موظف و مکلف به راه اندازی کالابرگ در کشور بود، بنابراین پول را به شکل نقدی به حساب مردم واریز کرد. در مجموعه وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و همچنین شرکت فارا تلاش شد تا زیرساخت‌های این طرح با کمترین هزینه موجود و با استفاده از سخت افزار‌هایی از جمله شبکه پرداخت و شبکه مخابرات فراهم شود، یعنی بدون اضافه کردن یک مجموعه ارتباطی جدید بتوانیم زیرساخت‌های لازم برای اجرایی کردن این طرح را فراهم کنیم.» 
وی می‌افزاید: «همچنین تلاش شد تا برای اجرایی کردن این طرح نیازی به خرید تجهیزاتی غیر از بارکد خوان نداشته باشیم، بنابراین با چنین ایده‌ای طرح کالابرگ الکترونیکی را ارائه کردیم و این طرح کمتر از شش ماه آماده شد.» 
کاشف قربانپور تصریح می‌کند: «روزی که این طرح اجرا شد بسیاری از افراد در مجموعه‌های مختلف اعتقادی به اینکه این طرح قابل اجرا و پیاده‌سازی باشد، نداشتند، اما به همت همکارانمان در شرکت فارا در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوشبختانه این طرح به سرانجام رسید. در حال حاضر همه فروشگاه‌هایی که دستگاه پوز (کارت‌خوان) دارند با استفاده از یک بارکد خوان - تهیه شده توسط شرکت‌های پرداخت به عنوان شرکای ما در این طرح - امکان آن را دارند به دستگاه‌های پوز متصل شوند.» مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان (فارا) با بیان اینکه استفاده از این دستگاه‌ها به ما این امکان را می‌دهد تا متوجه شویم کدام کالا بیشتر به فروش می‌رسد، عنوان می‌کند: «فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، افق کوروش، دیلی مارکت، جانبو و برخی فروشگاه‌های خُرد که مجهز به بارکدخوان شدند هم‌اکنون به این سامانه متصل شده و پذیرای شهروندان در سراسر کشور هستند. خانوار‌ها می‌توانند با موبایل هوشمند یا غیرهوشمند از سهمیه کالابرگ خودشان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا خرد مطلع شوند.» 
کاشف قربانپور با اشاره به اجرایی شدن این طرح در استان هرمزگان، خاطرنشان می‌کند: «این طرح را به شکل اختیاری در هرمزگان اجرا کردیم. در این طرح اعتبار تمامی خانوار‌های یارانه بگیر شارژ می‌شود و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید استفاده کنند. در استان‌های دیگر استقبال ۱۵ برابری را نسبت به استان هرمزگان شاهد بودیم.» 
وی می‌افزاید: «تعداد دستگاه پوز در روز اول در استان هرمزگان ۲۰۰ عدد بود، در حال حاضر تعداد دستگاه‌های پوز در کشور به ۲ هزار و ۸۵۰ رسیده است. همچنین تعداد ۲ هزار و ۸۰۰ فروشگاه در کشور آماده اجرایی شدن این طرح هستند و تا قبل از سال نو تعداد این فروشگاه‌ها به ۱۰ هزار خواهد رسید. البته پیش‌بینی‌مان این است که تعداد فروشگاه‌های فعال در این زمینه به ۲۰ هزار برسد.»
 کاشف قربانپور در مورد آورده‌ای که این طرح می‌تواند برای کشور داشته باشد نیز تصریح می‌کند: «طرحی که به عنوان کالابرگ از آن یاد می‌شود یک شبکه ملی اعتبار است که برای اولین بار در کشور راه‌اندازی شده است و بسیاری از پروژه‌ها را می‌توان در آن پیاده‌سازی کرد. با اجرایی شدن این طرح می‌توانیم در جریان بیشترین کالای مورد نیاز و خریداری شده مردم قرار گیریم و در این راستا نیز حتماً دولت سیاست‌های تشویقی را در اختیار مردم قرار خواهد داد تا مردم به‌جای پول نقد به سمت استفاده از کالا برگ بروند تا هم چرخه تولید و هم چرخه نظام سلامت کشور تضمین شود. در این طرح ۳۵ روز زودتر پول را در اختیار مردم قرار می‌دهیم و دولت سیاست‌هایی را مصوب خواهد کرد تا مردم بیشتر به سمت استفاده از کالابرگ بروند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار