کد خبر: 1142689
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
پروژه مسمومیت دانش آموزان در مدارس که از مهر ماه امسال کلید خورده است، در روز‌های اخیر گسترده‌تر شده و صبح امروز تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه‌ای در تهرانسر نیز دچار مسمومیت شدند. همچنین گزارش‌های غیررسمی از مسمومیت دانش آموزان در نارمک نیز اعلام شده است. بر این اساس رسیدگی به این موضوع در دستور کار مقامات مسئول از جمله دادستانی، پلیس، وزارت بهداشت، وزارت کشور و سایر دستگاه‌های مرتبط قرار گرفته است.

اختصاصی جوان آنلاین:  پروژه مسمومیت دانش آموزان در مدارس که از مهر ماه امسال کلید خورده است، در روز‌های اخیر گسترده‌تر شده و صبح امروز تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه‌ای در تهرانسر نیز دچار مسمومیت شدند. همچنین گزارش‌های غیررسمی از مسمومیت دانش آموزان در نارمک نیز اعلام شده است. بر این اساس رسیدگی به این موضوع در دستور کار مقامات مسئول از جمله دادستانی، پلیس، وزارت بهداشت، وزارت کشور و سایر دستگاه‌های مرتبط قرار گرفته است.

اما در شرایطی که نهاد‌های امنیتی اعلام کرده اند که سرنخ این ماجرا تا دو هفته آینده به اطلاع عموم خواهد رسید و همچنین اخبار از احتمال خرابکاری توسط شبکه نفاق را می‌دهد، اما این مساله به ابزار برخی اصلاح‌طلبان برای حمله به مذهب تبدیل شده است. این جریانات با طرح گروه‌های خیالی مذهبی به عنوان عامل این ماجرا در تلاشند تا با جنگ ترکیبی با محوریت رسانه افکار عمومی را منحرف و این گونه القا کنند که عامل این حملات ریشه افراط‌گرایی مذهبی دارد.

سلسله مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس کشور از اخبار مهم و حساسیت‌زای این روز‌های کشور است. بر اساس بررسی‌های انجام شده مسمومیت گوارشی دانش‌آموزان رد شده، اما مسمومیت استنشاقی میان آن‌ها وجود دارد، با این وجود اگرچه فرضیه‌های مختلفی مطرح است، اما هنوز نتایج قطعی‌ای وجود ندارد.

بازداشت ۳ نفر در رابطه با موضوع مسمومیت دانش‌آموزان
از آنجایی که بیشتر مسمومیت‌ها در مدارس دخترانه رخ داده، افکار عمومی اهمیت بیشتری به موضوع داده است. هرچند اظهارنظر‌ها در این زمینه بسیار ابهام زا بوده است، اما آنچه به‌نظر می‌رسد این است که عوامل اصلی این اقدامات به‌دنبال بر هم زدن آرامش روانی جامعه بوده و از طرفی درصدد هستند تا کشور را با حاشیه همراه کنند. در این رابطه خبرگزاری فارس امروز از بازداشت ۳ نفر در رابطه با موضوع مسمومیت دانش‌آموزان خبر داد و نوشت: روز گذشته ۳ نفر در رابطه با این موضوع توسط نهاد‌های امنیتی بازداشت شدند. بر اساس اعلام این خبرگزاری، اخبار تایید نشده احتمال خرابکاری توسط شبکه نفاق را می‌دهد.
جواد نیک بین نماینده مجلس شورای اسلامی درباره مسمومیت‌های دانش آموزان در شهر‌های قم و بروجرد گفت: این موضوع چندین هفته است که در کشور ادامه داشته است و شکی نیست که این مساله یک حادثه و اتفاق نیست و یک زنجیره برنامه ریزی شده است در وهله بعدی اینکه این اتفاق در این شهر‌ها از یک منشاء سرچشمه می‌گیرد بر کسی پوشیده نیست. این نماینده مجلس گفت: دشمن در حوزه نا آرامی‌های اجتماعی نتوانست کاری از پیش ببرد و می‌خواهد حوزه آموزش را نا امن جلوه دهد و اغتشاش دیگری در کشور ایجاد کند. وی ادامه داد: با نهاد‌های امنیتی جلسه‌ای داشتیم و این نهاد‌ها سرنخ‌هایی را پیدا کرده اند که نهایتا ظرف یکی دو هفته آینده به اطلاع عموم مردم خواهد رساند. گفته می‌شود گاز n۲ عامل این مسمومیت‌ها بوده است.

ورود پلیس به ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان
یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در رابطه با مسمومیت دانش آموزان، گفت: در دولت تصمیم بر این شد که با محوریت وزارت کشور جلسه‌ای تشکیل و اطلاع رسانی صورت گیرد.
فرمانده‌کل انتظامی هم از ورود پلیس به ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان خبر داد و گفت: به‌دنبال منشأ این پرونده و موضوع هستیم.
سردار احمدرضا رادان در پاسخ به اینکه آیا پلیس ردی از احتمال عمدی بودن این موضوع یافته یا خیر، گفت: اولویت ما یافتن منشأ این پرونده است و تا آن زمان درباره عمدی یا غیرعمدی بودن آن قضاوتی نخواهیم کرد.
بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت نیز دیروز در حاشیه اجلاس سراسری مدیران ارشد بیمه سلامت در این باره گفت: تحقیقات نشان داد که نوعی "سم" خفیف باعث ایجاد مسمومیت دانش‌آموزان شده است.
وی افزود: کمیته ویژه‌ای را برای تحقیق در این رابطه مأمور کردیم و از بهترین اساتید سم‌شناسی کشور استفاده شد و مجموع تحقیقات نشان داد که نوعی "سم" خفیف باعث ایجاد مسمومیت شده است.

رسانه اصلاحات میدان‌دار شایعه‌پراکنی
یکی از اقدامات عجیب، انتشار مصاحبه‌ای از سوی شبکه رسانه شرق است. این روزنامه به نقل از فاضل میبدی، استاد دانشگاه نوشت: گروهی موسوم به هزاره‌گرا مسئول این مسمومیت‌های سریالی در مدارس هستند. میبدی بدون اشاره به سندی، تنها به نقل از یک پژوهش‍گر که نامش را هم اعلام نکرد، ادعا کرد این مسمومیت‌ها اتفاقی نیست و این جریان شبیه طالبان هستند. میبدی روز بعد، اظهارات منتشر شده از خودش در شبکه شرق را تکذیب کرد و گفت: من گفتم که نباید این مطلب مطرح شود، کار ناقص است پژوهش در این رابطه ادامه دارد که متاسفانه این خانم از قول بنده زده نباید این کار را می‌کرد. جریان هزاره‌گرا برای ایران نیست افرادی هستند که اعتقاد دارند هر هزار سال مصلحی ظهور می‌کند، این دوست بنده گفته بود که تحقیقاتی کرده که این جریان در کشور درحال شکل گیری و مرکز آن در قم و اصفهان است.
جمال هادیان، مدیر سابق روابط عمومی وزارت ارتباطات نیز در توئیتی با ادعای دگم‌اندیش بودن عاملین مسمومیت‌های سریالی، ماجرا را به اندیشه محدود کرده و هیچ جایی برای احتمال خرابکاری یا موارد دیگر باقی نگذاشته است.
اما احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص این اظهارات گفت: با قاطعیت عرض می‌کنم که هیچکس در جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد که دختران و زنان این جامعه که ظرفیت بی‌نظیری برای ارتقاء کشور ما هستند مورد آسیب قرار بگیرند و حتما این پدیده به واسطه طراحی‌های پیچیده‌ای است که از چند ماه گذشته اول در قابل آشوب‌های خیابانی، بعد ناآرامی‌های ارزی و امروز هم در شکل ایجاد نگرانی برای دانش آموزان عزیز ما ادامه‌دار شده است.
وی در رابطه با اینکه ادعا می‌شود مسمومیت‌ها از سوی برخی گروه‌های مذهبی برای خانه‌نشین کردن دختران صورت گرفته است، گفت: شما شاهد هستید که جمهوری اسلامی ایران طی ۴۴ سالی که از انقلاب اسلامی سپری شده ظرفیت‌های بی‌نظیری را برای تحصیل دختران این سرزمین فراهم کرده است. همین الان بیش از ۶۰ درصد ظرفیت دانشگاه‌های ما دختران دانشجو هستند یعنی ظرفیت حضور دختران در فضای دانشگاهی از ظرفیت حضور آقایان بیشتر است.
نماینده مردم شهرکرد در مجلس تصریح کرد: طبیعی است که دست بیگانگان و دست دشمن در ناآرام‌سازی فضای جامعه در این پدیده مشهود است. خیلی شفاف و روشن عرض کنم که حتما ان‌شاءالله دستگاه قضایی به این موضوع رسیدگی قاطع خواهد کرد و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی زیرساخت‌های این اتفاق را بررسی می‌کنند. من تردید ندارم که یا سازمان منافقین و یا سایر گروهک‌های معاند و ضدانقلاب که در طول ۴۴ سال گذشته برای ضربه به حیثیت جمهوری اسلامی از هیچ کاری دریغ نکردند، دستشان در این زمینه دخیل است.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در رابطه با لزوم اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق به همراه روشنگری به منظور پیشگری از سوءاستفاده دشمنان، تصریح کرد: ما اساسا در حوزه رسانه مشکل داریم و این ضعف را می‌پذیریم، من فکر می‌کنم که مسئولین باید از ظرفیت رسانه‌ها بیشتر استفاده کنند و با اطلاع‌رسانی به موقع و شفاف و صحبت با مردم از طریق رسانه‌ها، در برابر پروپاگاندای رسانه‌ای دشمن از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنند تا بتوانند توطئه دشمن را خنثی کنند

هدف اصلی مسمومیت‌ها جنگ رسانه‌ای است
سید علی یزدی خواه در مجلس شورای اسلامی درباره مسمومیت دانش آموزان در برخی شهر‌های کشور گفت: موضوع مسمومیت دانش آموزان عزیز در قم و بروجرد بسیار مورد توجه مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و تیمی هم به مراکز درمانی این شهر‌ها اعزام شدند و گزارشی برای مجلس تهیه شده است. نماینده تهران تاکید کرد: نمی‌توان از کنار این موضوع به سادگی گذشت چرا که احتمال جنگ ترکیبی دشمن با چنین ترفند‌هایی بعید به نظر نمی‌رسد. هر چند که با قاطعیت هم نمی‌توان اظهار نظر کرد، اما می‌تواند کار عوامل انسانی مساله دار و منحرف باشد. این دو پیش بینی قابل تامل است. وی ادامه داد: تکرار مسومیت و مسموم کردن دسته جمعی دانش آموزان کاملا این موضوع را مشکوک می‌کند.
یقینا ضد‌انقلاب و دشمنانی که دنبال چنین موضوعاتی هستند از این مسائل سود خواهند برد تا وضعیت کشور را بحرانی جلوه داده و ناامنی را در کشور توسعه دهند، اما اتفاقاتی که در چند‌ماه اخیر در کشور ما رخ داده است، باید ملت ایران را هوشیار کرده باشد که دشمن تلاش خواهد کرد که از هر اهرم و موضوعی استفاده کند تا مشکلات کشور را چندین برابر نشان دهد. مردم نیز باید خونسردی خود را حفظ کرده و همچنین به مسئولان نیز توصیه می‌شود همزمان با شناسایی عوامل یا دلایل مسمومیت‌های سریالی، در حوزه اطلاع‌‎رسانی تلاش لازم در مسیر درست برای تنویر افکار عمومی آغاز شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار