کد خبر: 1140509
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با مسئول صندوق قرض‌الحسنه «ترنم»
گنـاوه یکـی از شهرسـتان‌های اسـتان بوشـهر اسـت. اهالـی ایـن منطقه بیشـتر بـه کار کشـاورزی مشـغولند و صیـد و صیـادی هـم از دیگـر مشـاغل به شمار می‌آید. با این حال زندگـی در حـد متوسـط اهالـی، همـگام بـا تـورم رشـد نکـرده و در سـال‌های اخیـر مشـکلات اقتصادی در این شهرستان بیشتر خود را نشان داده است
گنـاوه یکـی از شهرسـتان‌های اسـتان بوشـهر اسـت. اهالـی ایـن منطقه بیشـتر بـه کار کشـاورزی مشـغولند و صیـد و صیـادی هـم از دیگـر مشـاغل به شمار می‌آید. با این حال زندگـی در حـد متوسـط اهالـی، همـگام بـا تـورم رشـد نکـرده و در سـال‌های اخیـر مشـکلات اقتصادی در این شهرستان بیشتر خود را نشان داده است، اما امروز صندوق قرض‌الحسنه‌ای در این شهر مشغول فعالیت است که در میانه دهـه ۸۰ و بـرای حـل مشـکلات مالـی یک فامیل راه‌اندازی شد. چون این صندوق کوچک بود هـر یـک از اعضـا تصمیـم گرفتند بخشـی از درآمـد ماهانه خود را در آن پس‌انداز کنند و هر مـاه بعـد از قرعه‌کشـی وام در اختیـار یکـی از نفرات خانـواده قـرار بگیـرد. هر چند رقـم وام هم زیـاد نبـود امـا می‌توانسـت گوشـه‌ای از مشـکلات را برطـرف کنـد. در سال ۹۷ به یک‌باره تصمیم گرفته شد صندوق قرض‌الحسنه «ترنم» توسـعه یابد. به گفته خانم داوودی، مسئول این صندوق قرض‌الحسنه، عضوگیـری جدیـد و حمایت‌های بسیج منابـع مالی را افزایش داد و اتفاقات خوبی رقم خورد. ویژگی بارز صندوق «ترنم» این است که تعداد زیادی از اعضای آن تحصیلکرده هستند و به همین خاطر در کنار اعطای وام، آموزش مهارت‌های مختلف و اشتغال‌زایی نیـز در دسـتور کار است. 
 
 
صندوق با چه نیتی راه‌اندازی شده بود؟
ایـن صندوق در وهله نخست فقط برای خانواده خودمان تشکیل شد، بـه طـوری که اصلا ً از بیـرون خانواده عضو قبول نمی‌کردیم، اما وقتی توانستیم مدیریت صندوق را به درستی انجام دهیم و مشکلی در طول ۱۲ سال ایجاد نشد، تصمیم گرفتیم آن را توسعه دهیم، به طوری که این صندوق خانوادگی به یک باره تبدیل به یک صندوق قرض‌الحسنه محلی شد. 
 
با این تغییر چه اتفاقی رخ داد؟
با افزایش منابع مالی صندوق و تعداد اعضا میزان وام پرداختی به متقاضیان نیز افزایش یافت، به طوری که اکنون صندوق ترنم کـه در سـال‌های اخیـر نیـز بـه عنـوان صندوق برتر شهرسـتان معرفـی شـده است نزدیک ۱۰۰ عضـو دارد. توانمندی به جایی رسیده است که تا چند میلیـون تومان وام را بدون ضامن به اعضا پرداخت می‌کند. 
 
مهم‌ترین مشکل ساکنان این منطقه چیست؟
اگر قرار باشد به مشکلات اهالی شهرستان گناوه اشاره کنیم، باید بگوییم موضوع اشتغال اولین و مهم‌ترین مورد است. 
خوشبختانه اعضای این صندوق از تحصیلکردگان شهرسـتان هسـتند، به همین دلیل سـعی کردیم در کنار اعطای وام موضـوع اشتغال‌زایی را نیـز در دسـتور کار خـود قـرار دهیـم. 
می‌گویید اعضای صندوق افراد‌ی تحصیلکرده هستند، یعنی چه مزیتی نسبت به صندوق‌های دیگر دارید؟
زمانی که دوستان باسواد و دانشگاهی عضو صندوق شدند، همه اعضـا تصمیـم گرفتنـد مهارت‌هایـی را کـه بلـد هسـتند بـه دیگـران نیـز آمـوزش دهنـد، بـه همیـن دلیـل پیـش از شـروع بیمـاری کرونـا اقـدام بـه آمـوزش حصیربافـی و فرشبافـی کردیـم و در کنـارش، آموزش مهارت و فعالیت‌های هنری مانند جعبه‌سـازی، گلسـازی و مجسمه‌سازی به صورت کاملاً رایـگان آغاز شد. بعد از آنکـه بیماری کرونا شایع شد، تصمیم گرفتیم فعالیت‌های خود را به صورت مجازی ادامه دهیم و در کنار آموزش‌های هنری اقدام به آمـوزش بازاریابـی هـم کردیم، به طوری که اکنون تولیدکنندگان عضـو ایـن صنـدوق از وام‌هایـی کـه در اختیارشـان قرار دادیـم، اقدام به تولید و فروش محصولات می‌کنند. 
 
به نظرتان حضور افراد با دانش روز و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چقدر می‌تواند در پیشبرد روند کار‌ها مؤثر باشد؟
وقتی افرادی با اطلاعات خوب و مسلط به یک هنر یا مهارت، به جمع اعضای صندوق اضافه می‌شوند، عملاً یک تیم قوی تشکیل می‌شود که می‌تواند رسیدن به هدف را راحت‌تر کند. آموزش به دیگر اعضا در اصل تشکیل یک شبکه بزرگ از یک مهارت است. ما دوستانی داریم که خودشان متخصص هستند و اعلام کرده‌اند می‌توانند برای شروع یک کار چند نفر را با خود همراه کنند. بر همین اساس تعدادی از جوانان عضو صندوق با گرفتن وام سراغ این افراد رفته و سرمایه‌ها را در کنار تخصص‌ها قرار داده و کاری را شروع کرده‌اند. 
 
آیا نمونه‌ای دارید که نام ببرید؟
بله. یک کارگاه تولید قارچ و یک گلخانه کوچک که به کار تولید انواع صیفی‌جات مشغول است، از این دست کار‌های جمعی است. 
نکته بسیار مهم حضور دختران دانشگاهی در کنار زنان روستا و تبادل اطلاعات آنهاست. یکی از این دختران که در رشته طراحی لباس در دانشگاه درس می‌خواند، اعلام کرده است با خرید چرخ خیاطی برای زنانی که عضو صندوق هستند، می‌تواند به آن‌ها در الگودهی و تولید انواع لباس کمک کند. لباس‌های مجلسی بسیار درآمد خوبی دارند و حتی در فضای مجازی هم می‌توان برای این کار تبلیغ و از مناطق مختلف مشتری جذب کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار