کد خبر: 1102070
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲
تجربه های یک سفر/
امسال گذرگاه‌های مرزی مهران، خسروی، شلمچه، چذابه و نیز ۲ گذرگاه مرزی در شمال غرب شامل تمرچین در استان آذربایجان غربی و باشماق در استان کردستان برای تسهیل در تردد مرزی زائران اربعین در نظر گرفته شده و تردد از مرز خسروی از ۱۶ محرم (۲۳ مرداد) امکان پذیر است.
سرویس دین و اندیشه جوان آنلاین: طبق برنامه ریزی ها، ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای برای اعزام زائران به گذرگاه‌های مرزی پیش بینی شده است، اما همانطور که وزیر کشور اعلام کرده، امسال با حجم زیادی زائر روبرو هستیم و بی تردید کمبود‌هایی در حوزه حمل و نقل عمومی داریم؛ به همین دلیل مقرر شده زائران امکان استفاده از خودرو‌های شخصی را نیز خواهند داشت و از این رو پاکینگ‌هایی نیز در مرز در نظر گرفته شده است.

بهترین ساعت عبور از مرز چه زمانی است؟
 
برای عبور زمینی از مرز، اغلب با شلوغی و حجم بالای زائران رو به رو خواهید شد، بنابراین توصیه می‌شود طوری حرکت کنید که صبح زود یا اول شب به مرز برسید. در این حالت تعداد مسافر‌ها کمتر هستند. افزون بر این شب از میزان شدت گرما کاسته می‌شود و عبور از آن برای شما راحت‌تر خواهد بود.
 
مرز مشترک ایران و عراق کدام است؟
 
ایران و عراق ۴ پایانه مرزی مشترک دارند که محل قرارگیری و دسترسی هر یک به شهر نجف متفاوت است.
 
• مرز مهران: مهم‌ترین و شلوغ‌ترین مرز است که در جنوب استان ایلام قرار دارد. از این مرز تا نجف حدود ۴ تا ۶ ساعت راه در پیش دارید.
 
زائرانی که از این شهر وارد عراق می‌شوند پس از عبور از منطقه «زرباطیه» و شهر کوچک «بدره»، وارد شهر «کوت» شده و با عبور از «نعمانیه»، «شوملی»، «دیوانیه» و «شامیه» وارد شهر «نجف» می‌شوند.
آبرسانی به شهر مهران، تعبیه ۵۳ دستگاه آبسردکن در مسیر حرکت زوار و ایجاد زیرساخت‌های لازم در پارکینگ‌ها انجام شده است.
 
محصورسازی پارکینگ اربعین، پایش تصویری، ایجاد یک مسجد، ساخت دستشویی، لاین بندی و ایجاد تجهیزات آبسردکن و ایجاد ظرفیت برای استقرار ۶ هزار دستگاه اتوبوس در پایانه برکت از دیگر اقدامات انجام شده برای میزبانی از زائران در مرز مهران است.

• مرز شلمچه: در استان خوزستان قرار دارد و از این مرز تا شهر نجف ۵ تا ۸ ساعت راه پیش روی شماست.
 
مرز شلمچه جنوبی‌ترین مرز زمینی ایران و عراق و فاصله آن تا خرمشهر ۱۵ کیلومتر و تا بصره ۲۰ کیلومتر است. زائرانی که از این مرز وارد عراق می‌شوند، پس از عبور از منطقه «شلمچه» و «تنومه» وارد شهر بصره شده و پس از آن به «سماوه» و «نجف» می‌رسند. طول مسیر از شلمچه تا نجف تقریباً ۴۶۰ کیلومتر است.
 
به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان، علاوه بر انجام اقدامات زیرساختی و آماده سازی جاده‌های منتهی به گذرگاه‌های مرزی استان برای ایام اربعین، با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از زائران از خودرو‌های شخصی برای عزیمت به مرز استفاده می‌کنند، پیش بینی می‌شود برای جابجایی بقیه به ۱۰ هزار و ۵۸۸ دستگاه اتوبوس، مینی بوس و سواری کرایه نیاز باشد.
 
• مرز چذابه: این مرز نیز در استان خوزستان قرار گرفته و با شهر نجف فاصله‌ای ۴ تا ۷ ساعته دارد.
 
تنگه چذابه در ۱۷ کیلومتری شمال غربی شهر بستان قرار دارد. زائران پس عبور از منطقه «چذابه»، «شیب و مشرح»، وارد شهر «العماره»، سپس شهر «فجر» و منطقه «عفک»، «دیوانیه»، «شافعیه»، «شامیه» و پس از بازرسی «ابوصخیر» پس از طی ۳۷۲ کیلومتر وارد شهر نجف می‌شوند.
 
• مرز خسروی: این مرز در استان کرمانشاه است و با نجف فاصله‌ای ۵ تا ۷ ساعته دارد.
 
مرز خسروی نزدیکترین نقطه ایران به کربلاست؛ این مرز تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، کاظمین ۲۰۳، کربلا ۳۰۰، سامرا ۳۲۶ و نجف ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد.
 
زائرانی که از خسروی عازم عراق می‌شوند پیش از زیارت امام حسین (ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می‌کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.
 
مسیر مرز خسروی از تهران تا خسروی به صورت چهار بانده و یکی از بهترین مسیر‌ها است و نسبت به دیگر مرز‌های کشورمان برای دسترسی استان‌های شمالی، مرکزی و غربی و شمال غربی و شرقی و شمال شرق نزدیکتر است و می‌تواند مسیری برای دسترسی آسان زواری باشد که می‌خواهند زود‌تر عازم کربالای معلا و عتبات عالیات شوند.
 
در قصرشیرین ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند.
 
مرز سومار، تمرچین و باشماق
 
طبق گفته رییس ستاد مدیریت و سامان دهی زائران اربعین حسینی در قصرشیرین مرز سومار برای تردد مواکب و عوامل خدمات رسان زائران اربعین مرز‌های چهارگانه کشورمان که باید در عراق مستقر شوند، اختصاص یافته است.
 
بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است و با عراق ۸۶ کیلومتر مرز دارد که این بخش دارای ۲ شهر سومار و نفت شهر و ۱۳ روستا است.
 
بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب ۶۷ کیلومتر است که در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک‌ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.
 
همچنین طبق گفته فرماندار قصرشیرین کسانی هم که قصد دارند با ماشبن شخصی به عراق سفر کنند می‌توانند از مرز سومار ماشین‌های خود را کاپوتاژ کنند.
 
طبق اخبار منتشر شده امسال برای نخستین بار مرز تمرچین در آذربایجان غربی میزبان زائران اربعین خواهد بود.
 
مرز باشماق در کردستان نیز در کنار سایر مرز‌های خروجی دیگر به روی زائران اربعین بازگشایی شده است. به گفته امید کوثری، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی تردد از این ۲ مرز در خاک عراق باید به صورت کاروانی و گروهی باشد و افراد به صورت انفرادی، امکان تردد از این مرز‌ها و سفر به شهر‌های زیارتی عراق را ندارند.
 
زائران توجه داشته باشند باید برای ساعاتی در پشت مرز و حین عبور از مرز معطلی داشته باشند که نیازمند سعه صدر و تحمل سختی در این مرحله است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر