کد خبر: 1100972
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
جوان آنلاین چالش تهیه غذا برای حیوانات را بررسی کرد
در حالیکه بخشی از جامعه با مشکلات اقتصادی فراوان دست و پنجه نرم می‌کنند، حامیان حیوانات از جیب خود برای تهیه غذای سگ و گربه‌های خیابانی هزینه می‌کنند و در صفحات مجازی شعار دلسوزی برای جامعه می‌دهند!
نیره ساری
گروه جامعه جوان آنلاین: چند روز پیش فیلم کوتاهی در فضای مجازی منتشر شده بود که مکالمه صوتی در پیام رسان واتس اپ بین قصاب محل و یک خانم بود. فارغ از مضامین طنز موجود در این مکالمه این فیلم با پیام صوتی قصاب محل به خانمی شروع می‌شد که به او می‌گوید غذای گربه این خانم را کنار گذاشته، اما خانم در نهایت می‌گوید که حیوان خانگی او فوت شده است.
 
شاید شما هم دیده یا شنیده باشید که حامیان حیوانات پا را تا جایی گذاشتند که دیگر به پسماند غذا ریختن برای آن‌ها اکتفا نمی‌کنند بلکه با قصابی‌های محل و پروتئین‌های منطقه در ارتباط هستند تا برای این حیوانات چه از نوع خانگی و چه خیابانی غذا تهیه کنند.
 
چندی پیش شخصی تعریف می‌کرد که همسایه محل، برای گربه‌ها کله پاچه خریده است. دیگری تعریف می کرد که خانمی کنار خیابان‌های همین شهر تهران و در فاصله نزدیک با یک کارتن خواب مرغ و گوشتی که بی شباهت به پسماند بوده را در دهان گربه‌ها می‌گذاشته است.
 
در حالیکه بخشی از جامعه با مشکلات اقتصادی فراوان دست و پنجه نرم می‌کنند، این حامیان حیوانات هستند که از جیب خود برای تهیه غذای سگ و گربه‌های خیابانی هزینه می‌کنند و در صفحات مجازی شعار دلسوزی برای جامعه می‌دهند!
 
پیش از این نقد‌هایی به هزینه‌های لاکچری حیوانات خانگی شده بود و همه ما آن را شنیده بودیم. از لباس‌های ۴۰۰ هزار تومانی گرفته تا قلاده ۲۰۰ هزار تومانی، از خاک گربه ۴۰ هزار تومانی گرفته تا شامپو‌های ۲۰۰ هزار تومانی و در حالت کلی گفته می‌شود هزینه‌های اساسی برای نگهداری از حیوان خانگی که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد به‌طور کلی از ۱۵۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان در ماه است.
 
فارغ از موضوع هزینه کرد نگهداری حیوانات خانگی که در جای خود باید به آن پرداخت، هزینه‌های ماهانه‌ای است که برخی افراد از جیب میدهند تا برای حیوانات خیابانی غذا تهیه کنند. کارشناسان محیط زیست به لزوم کنترل جمعیت سگ‌ها و گربه‌ها اشاره می‌کنند و مخالف این نوع غذادهی هستند.
 
به اعتقاد آن‌ها هرگونه غذا دادن به حیات وحش شهری در تمام دنیا ممنوع است چراکه منجر به تغییر رفتار آن‌ها و باعث افزایش تعارضات آن‌ها با انسان می‌شود.
 
غذادهی دسترسی به منابع غذایی را بیشتر می‌کند و باعث افزایش جمعیت حیوانات خواهد شد. به اعتقاد کارشناسان دسترسی به غذای بیشتر عامل رشد جمعیت سگ‌ها و گربه‌ها است. این حیوانات به خاطر سازگاری با انسان و فضای شهری رشد سریع‌تری نسبت به بقیه جانوران دارند و این نکات منفی برای غذارسانی‌های بدون برنامه‌ریزی به این حیوانات است.
 
ریختن دل مرغ یا پسماند گوشت برای گربه‌ها مشکلات متعددی را با خود به دنبال دارد چراکه در حالت کلی حیات وحش شهری هم می‌توانند از این منابع تغذیه کنند و با مشکل مواجه شوند. در جا‌هایی که معمولاً غذارسانی انجام می‌شود تراکم جمعیت بالاتر می‌رود و ثابت شده که انتقال بیماری‌ها بیشتر می‌شود. حتی احتمال اینکه این حیوانات به بیماری‌هایی مبتلا شوند که خودشان در برابر آن مقاوم باشند، ولی آن را به دیگر حیوانات حیات وحش منتقل بکنند هم وجود دارد.
 
علم روز دنیا می‌گوید حیوانات حیات وحش چرخه‌های طبیعی خود را دارند مگر اینکه یک اتفاقی مثلا مانند خشکسالی رخ دهد و حیوانات برای تهیه غذا تحت فشار قرار گیرند که در آن زمان هم باید مطالعه شود که غذا دهی دستی چگونه صورت گیرد و پراکندگی آن چقدر باشد.
 
غذا دادن به حیوانات در کنار حس مهربانی و لذتی که دارد، اما گاهی می‌تواند سبب بهم ریختن نظم اکو سیستم شود. جالب این است کارشناسان حتی ریختن زباله‌ها به ویژه زباله های‌تر که بدترین نوع زباله هستند را در سطح شهر مورد نقد قرار می‌دهند و معتقدند این کار با غذا دهی دستی فرقی نمی‌کند چراکه به عنوان غذا به راحتی در اختیار حیوان قرار می‌گیرد.
 
اینکه حیوانات حق زندگی دارند شکی نیست، اما آیا هزینه کردن و خرید گوشت و مرغ و ماهی برای حیوانات خیابانی در حالیکه حتی ریختن پسماند غذا به محیط زیست آسیب می‌زند، صحیح است؟! آن هم درست شرایطی که در طول روز برای هر کدام از ما که پا بیرون از محیط خانه بگذاریم بیش از ده فقیر و مستحق و مستمند دست نیاز به سمت دراز می‌کنند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار