کد خبر: 1079788
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
استاندار آذربایجان شرقی:
استاندار آذربایجان شرقی گفت: اولویت دولت سیزدهم، خدمات‌دهی به مناطق محروم و مرزی است تا شاخص‌های این مناطق به متوسط کشوری برسد.

عابدین خرّم در جلسه بررسی مسائل و مشکلات شهرستان‌های کلیبر، خداآفرین و هوراند که در پایان سفر دو روزه به این منطقه تشکیل شد، با اشاره به گزارش‌های فرمانداران و مسئولان محلی، گفت: مهاجرت معکوس به این مناطق خبر خوشی است که باید تدابیر لازم برای تثبیت جمعیت و اشتغال‌زایی اتخاذ شود.
 
وی با اشاره به ظرفیت‌های کم‌نظیر این منطقه برای توسعه، گفت: گردشگری، کشاورزی و مرزی بودن سه فرصت مهمی است که باید در جهت محرومیت‌زدایی این مناطق از آنها بهره ببریم و عنوان محروم را از این شهرستان‌ها حذف کنیم.
 
استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه ادارات مستقل یا نمایندگی ثابت تمام دستگاه‌های استانی تا یک سال در شهرستان‌های خداآفرین و هوراند مستقر شوند، افزود: مدیران دولتی هم باید در محل ماموریت خود مستقر باشند و مدیری که هفته‌ای چند روز یا روزی چند ساعت در محل خدمت باشد قابل ‌قبول نیست.
 
وی اظهار داشت: روستای جانانلو و شهرک اسکان که حاصل انتقال هفت روستای مستغرق در مخزن سد خداآفرین است، ظرفیت تبدیل به شهر را دارند که اقدامات قانونی در این خصوص باید طی شود.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به توسعه چشمگیر زیرساخت‌های مناطق مرزی در دوران پس از انقلاب، گفت: برای استفاده بهینه از این زیرساخت‌ها و شکوفایی ظرفیت‌های مناطق مختلف، مجمع پیشرفت و توسعه با حضور نخبگان، سرمایه‌گذاران و مسئولان هر شهرستان تشکیل شود. 

نماینده مردم  کلیبر، هوراند و خداافرین در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با انتقاد از فاصله معنا دار برخورداری از زیرساختهای حوزه انتخابیه خود گفت: به تناسب آمایش سرزمینی امکانات تقسیم نشده است .

حسین حاتمی با بیان اینکه در حوزه زیرساخت و بنیاد مسکن این شهرستان نیازمند توجه ویژه است، خواستار بازگشایی گذرگاه مرزی و همچنین تسهیل در فرایند صدور مجوزها در حوزه سرمایه گذاری بخش خصوصی به منظور اشتغال زایی و تسریع در روند توسعه شد .

وی همچنین تسریع در اجرای پمپاژ ابراهیم سمیع ، ساحل بندی رودخانه ارس ، افزایش محدوده روستاها ، استقال و استقرار ادارات را خواستار شد. 

فرماندار خداآفرین نیز با اشاره به مشکلات موجود در حوزه زیرساختهای شهرستان وپایین بودن آمار برخورداری این شهرستان نسبت به میانگین استانی و کشوری بیشترین مشکلات را در حوزه بهداشت و درمان و اینترنت اعلام کرد .

علی امیری راد تخصیص قیر یارانه ای، افزایش ضریب نفوذ اینترنت، تجهیز دی کلینیک، تکمیل و تامین روشنایی تونل دلیک داش و تامین اعتبار برای حل معضل لغزش زمین دربافت قدیم شهرخمارلو را خواستار شد .

 این جلسه با حضور روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، منابع طبیعی، امور عشایر، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیران عامل شرکت‌های آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، برق منطقه‌ای، توزیع برق استان، شهرک‌های صنعتی برگزار شد

 

آغاز عملیات اجرایی سایت صنعتی و مزرعه گردشگری در محدوده منطقه آزاد ارس خداآفرین 

استاندار آذربایجان شرقی در آیین کلنگ زنی این پروژه ها بر ضرورت مطالعات درست و جانمایی مناسب نواحی صنعتی و پیش‌بینی زیرساخت‌های مورد نیاز صنایع در این سایت تأکید کرد.

عابدین خرم با تأکید بر رعایت حریم رودخانه ارس در احداث این پروژه که مورد تأکید دولت نیز هست، ابراز امیدواری کرد با اختصاص تسهیلات کم‌بهره ویژه مناطق مرزی به بخش خصوصی، شاهد پیشرفت خوب پروژه و بهره‌برداری از فاز نخست آن در سال ۱۴۰۱ با شیم.

جانشین مدیر عامل منطقه آزاد ارس هم در این مراسم گفت: این سایت صنعتی در مساحت ۶۶ هکتار و با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان برای ایجاد واحدهای صنعتی پاک احداث می شود .

شاسفند همچنین گفت مزرعه گردشگری دوستدار محیط زیست با سرمایه گذاری سه هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی احداث می شود که برای ۷۰نفر اشتغالزایی خواهد داشت. 

این پروژه شامل هتل پنج ستاره، شهر بازی، رستوران، اسکله ورزش‌های آبی، بازارچه، آمفی‌تئاتر، رصدخانه و پل معلق، غرفه میوه‌های ارگانیک، پرورش آبزیان و آبشار، مسیر پیاده‌روی و شهرک ویلایی ۳۰ واحدی در ساحل رودخانه ارس می‌باشد.

آغاز عملیات اجرایی دو واحد دامپروری در آبش‌ احمد و خداآفرین با اعتبار ۶۳۰ میلیارد تومان

امروز عملیات اجرایی احداث دو واحد دامپروری در بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر و شهرستان خداآفرین هرکدام با سرمایه‌گذاری ۳۱۵ میلیارد تومان با حضور استاندار آذربایجان شرقی آغاز شد.

ظرفیت این دو واحد دامپروری جمعا دوازده‌ هزار راس دام است که ۶ هزار راس آن دام مولد بوده و پس از بهره‌برداری توان تولید سالانه ۷ هزار تن شیر و هزار تن گوشت را خواهند داشت.

این دو واحد توسط شرکت کشت و دامداری فکا وابسته به شستا در ۶۵ هکتار زمین و در مدت دو سال احداث می‌شود و با تکمیل آنها برای ۲۶۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی در مراسم کلنگ‌زنی این دو واحد در محل سد ارسباران با اعلام اینکه در این دو روز در حدود چهار هزار میلیارد تومان پروژه در سه شهرستان در بخش‌های گردشگری، جاده‌سازی، آب و کشاورزی شروع شد، خاطرنشان کرد: استعداد این منطقه در حدی است که می‌تواند به نگین گردشگری و منابع طبیعی کشور تبدیل شود؛ اولویت ما هم پروژه‌هایی است که اشتغال‌زایی را بدون تخریب منابع طبیعی و مواهب محیط زیست ایجاد کند.
 

پیگیری آخرین وضعیت نیروگاه برق‌آبی سد خداآفرین

استاندار آذربایجان شرقی در سفر به شهرستان خداآفرین، آخرین وضعیت احداث نیروگاه برق‌آبی سد خداآفرین و خط انتقال برق برای تأمین برق پروژه‌های توسعه‌ای در پایاب این سد و پروژه‌های صنعتی شهرک صنعتی خداآفرین را پیگیری کرد.

برای احداث دو نیروگاه برق آبی به ظرفیت ۲۸۰ مگاوات موافقت نامه‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان امضا شد که در ایران به تصویب مجلس شورای اسلامی هم رسیده است.
 
خرّم همچنین در ادامه از سد قیزقلعه‌سی و عملیات مرمت و استحکام‌بخشی پل تاریخی حسرت‌کورپوسی بر روی رودخانه ارس بازدید کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر