کد خبر: 1077806
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
با برگزاری همایش نیکمت های سوخته، یاد و خاطره شهدای بمباران مدارس زینبیه و ثارالله میانه در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی گرامی داشته شد.

معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه شهرستان میانه  در همایش نیمکتهای سوخته شهرستان؛ شهادت دختران مظلوم زینبیه و ثارالله را نماد مظلومیت شهرستان و تلفیق علم و جهاد در سرزمین مقدس ایران اسلامی برشمرد.

مسعود سعادتی وقوع این حادثه ناگوار و تلخ در طلیعه فجر را نشان از انتخاب راه درست توسط ملت ایران با آگاهی و بصیرت لازم در راستای تثبیت انقلاب عنوان کرد و افزود: آمیخته شدن علم و جهاد بود که سبب پیروزی ملت ایران در تمامی صحنه های اقتدار و عزت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران شد.

وی گفت: حمله وحشیانه و خبیثانه دشمن بعثی به مدارس زینبیه و ثارالله میانه نوعی انتقام دشمن از نقش تاثیر گذار شهرستان در موفقیتهای جنگ تحمیلی از جمله پیروزی در عملیات کربلای پنج بود.

 

امام جمعه میانه نیز در این مراسم با بیان اینکه شهدا و خون آنها سبب حفظ و حمایت و امنیت مملکت و نظام جمهوری اسلامی ایران شده است، ادای دین به پیشگاه شهدا و خانواده آنها را وظیفه مردم و مسوولین عنوان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالله محمدی خانواده‌های شهدا را چشم و چراغ مملکت دانست و افزود: دلجویی از این خانواده ها و ارج و قرب آنان از دیگر وظایف ما ملت ایران است.

وی برگزاری این یادواره را سبب خیرات و برکات بسیاری برای شهرستان از جمله وعده کمک موثر دکتر نیکزاد برای یکی از راه های مهم شهرستان عنوان کرد.

 

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی نیز با گرامیداشت یاد و خاطره تمامی شهدای انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به ویژه شهدای مظلوم زینبیه و ثارالله به واژه مقدس شهید در تعالیم قرآنی اشاره کرد و گفت: در ارزش گذاری مقام شهید و شهادت همین بس که یکی از اسم های خداوند به نام لفظ شهید مزین است.

مهدی اسماعیلی تضمین سلامت و قوام نظام را از خیرات و برکات خون مطهر شهدا عنوان کرد.

دیگر نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی واقعه بمباران مدارس زینبیه و ثارالله را جانگداز و تکان دهنده عنوان کرد و افزود: انقلاب اسلامی ایران در مسیر تثبیت خود خون های بسیاری را تقدیم این راه کرده است.

مرتضی حسینی اضافه کرد: اکنون بر ما وظیفه است تا در هر مسوولیتی که هستیم خالصانه و با تعهد کافی سرباز مخلص نظام و پاسداشت ارزش ها و آرمان های شهدا و امام شهدا باشیم که از مهمترین آنها مبارز با فساد؛ ایجاد رفاه برای همه مردم و برقراری عدالت است. 

بعد از ظهر ۱۱ بهمن ۱۳۶۵ هواپیماهای عراق چند نقطه از شهر میانه را مورد حمله قرار دادند. از چند روز پیش از آن شایع شده بود که به میانه حمله خواهد شد، ولی کسی به شایعات توجه نکرده بود. تا اینکه در ساعت ۱۷ عصر آن روز چند نقطه مسکونی میانه مورد هدف قرار گرفت. حمام زنانه بلور نیز در این حملات مورد اصابت موشک قرار گرفت که بر اثر آن، پنج دختر دانشجو شهید شدند. در مجموع ۱۳ تن در این حملات کشته شدند.

همان روز در میان مردم میانه، شایع شد که فردا مدرسه دخترانه «زینبیه» بمباران خواهد شد. این خبر به نقل از رادیو اسرائیل بود. این رادیو اعلام کرده بود که این مدرسه بمباران خواهد شد، ولی کمتر کسی به آن توجه کرد، هیچ منبع موثق یا مسئولی این خبر را تکذیب یا تأیید نکرد، فردای آن روز دانش‌آموزان برای برپایی جشن انقلاب به مدرسه‌ی مذکور رفتند.

سرانجام دو مدرسه مجاور در میانه، یکی دبیرستان دخترانه زینبیه و دیگری دبستان فاطمه الزهرا(س) در روز ۱۲ بهمن ۱۳۶۵، مورد بمباران هواپیماهای عراقی قرار گرفتند. در این حمله، ۳۳ دانش‌آموز و یک خدمتگذار شهید شدند.

دبیرستان دخترانه زینبیه و مدرسه دخترانه ثارالله در دوران هشت سال دفاع مقدس در میانه تبدیل به پایگاهی برای انسجام جوانان و نوجوانان دختر برای تامین مایحتاج رزمندگان طریقت حق علیه باطل بود. منافقان کوردل پس از شناسایی این مدرسه و گزارش آن به دشمنان اسلام موجب شدند تا این مدرسه مورد بمباران رژیم بعثی عراق قرار گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر