کد خبر: 1077536
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: تعالی و بالندگی فرهنگ و هنر و تولید آثاری در خور و شایسته توسط هنرمندان در قامت فعالیت‌های پژوهشی در این عرصه به بار می‌نشیند.

سیدقاسم ناظمی،  در نشست پژوهشی«دف» در تبریز افزود: اگر پژوهشی انجام نشود و مخاطب مطالبه نداشته باشد هنرمند نمی‌تواند آثاری خلاقانه تولید کند.

وی با بیان اینکه پژوهش در عرصه هنر می‌تواند افق‌های جدیدی را فراروی هنرمندان و مخاطبان قرار دهد، اظهار داشت: مفهوم و جایگاه پژوهش در حوزه فرهنگ و هنر از اصلی‌ترین مفاهیم در توسعه فعالیت‌های هنری و از بنیان‌های نضج یافتن مبانی فرهنگی است و غفلت ار مساله اساسی پژوهش، پویایی هنر در حوره‌های مختلف را با مشکل مواجه می‌سازد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اظهار امیدواری کرد تا رویکرد توجه به پژوهش در تمام عرصه‌ها به خصوص عرصه‌ هنر مورد توجه نهادهای فرهنگی و اصحاب فرهنگ و هنر قرار گیرد.

ناظمی موسیقی ایرانی و شرقی را پیوند خورده با شعر و ادبیات دانست و گفت: از جمله سازهایی که با عرفان و و ادبیات قرابت نزدیکی دارد ساز دف است.

وی بر لزوم حرکتهای خلاقانه و نوآورانه در عرصه موسیقی توسط اهالی و فعالان این عرصه تاکید کرد و گفت: در کنار تولید آثار فرهنگی و هنری، هنرمندان را به تولید آثار جدید و نوآورانه تشویق کنیم.

گفتنی است نشست پژوهشی "دف"، با تجلیل از پیشکسوتان ساز دف و رونمایی از کتاب "خنیاگر دف"  با حضور اهالی هنر و علاقمندان به هنر موسیقی در مجموعه فرهنگی هنری تربیت برگزار شد و طی آن برای اولین بار در تبریز کتاب آموزشی مقدماتی دف نوازی، به همراه معرفی ریتم مقام های دف رونمایی شد.

در نشست تخصصی پژوهشی دف، پیشینه این ساز مورد بررسی قرار گرفت و از پیشکسوتان و مقام آوران جشنواره های اخیر در دف نوازی تجلیل شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر