کد خبر: 1073672
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
امام جمعه تبریز:
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: علوم انسانی هویت ساز و فرهنگ ساز است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم  در دانشگاه هنر اسلامی تبریز که میزبان کمیسیون هنر اسلامی ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی بود، افزود: علوم انسانی نقش مهمی در اعتلای جامعه اسلامی دارد.

امام جمعه تبریز بیان کرد: هویت هر جامعه، نتیجه فرهنگ آن جامعه است و علوم انسانی میراث فرهنگی ما را در بر دارد و ما را به گذشته‌مان پیوند می‌دهد و برای خدمت به کشورمان متعهد می‌سازد.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم با اشاره به اینکه علوم انسانی، هم در پیشرفت علوم تجربی و هم در توسعه آن‌ها سهم دارد، تشریح کرد: واقعیت این است که علوم تجربی در یک زمینه فرهنگی مناسب رشد می‌کنند.

نماینده، ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به ضعف علوم انسانی در مراکز آموزشی افزود: پیوند دانشجویان ما با نیاکان خود و میهن اشان باید تقویت علوم انسانی اسلامی محکم تر شود.

بومی‌سازی علوم انسانی و هنرهای جدید برای اسلامی‌سازی جامعه ضروری است 

رییس دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز گفت: بومی‌سازی علوم انسانی و هنرهای جدیدی که در عرصه جهانی تولید می‌شود برخلاف ادعای مخالفان، ایده‌ای متعصبانه و علم‌ستیزانه نبوده بلکه یک ضرورت انکارناپدیر برای اسلامی‌سازی جامعه و سبک زندگی آن است.

محمدعلی کی‌نژاد، افزود: اسلام و تمدن اسلامی از همان آغاز به تولید علومی پرداخت که امروزه به علوم اسلامی معروف هستند و اندیشمندان اسلامی از همان شروع، برای تولید علوم اسلامی همزمان با تالیف به امر اقتباس و بومی سازی نیز توجه ویژه ای کرده اند.

وی اظهار داشت: بی‌توجهی محققان حوزه هنر و علوم انسانی به مبانی و آموزه های دینی موجب آسیب های جبران ناپذیر در حیات فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی می شود.

رییس دانشگاه هنر اسلامی تبریز با اشاره به اینکه نباید فراموش کرد که علوم انسانی روح سایر علوم است، گفت: رویکردهای سایر علوم و نقشه راه آنها را علوم انسانی ترسیم می‌ کند بنابراین هرگونه انحرافی در علوم انسانی موجب کج روی در همه زمینه های دیگر علوم می شود.

کی نژاد، با اشاره به جایگاه اهمیت هنر و علوم انسانی در انقلاب اسلامی و کشورمان ادامه داد: جریان اسلامی سازی هنر و علوم انسانی سال هاست که با سیاست گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و راه اندازی شوراهای اقماری مختلف مثل شورای تحول در علوم انسانی و هنر و یا مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، برای ۵۰ سال آتی توسط رهبر معظم انقلاب پیگیری می شود.

رییس دانشگاه هنر اسلامی تبریز گفت: اساسا تاسیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز در همین راستا و در پاسخ به دغدغه های راستین رهبری در اسلامی سازی هنر بوده است.

کی نژاد، با بیان اینکه این دانشگاه، انجام این نوع فعالیت های علمی و فرهنگی را رسالت خود می داند، افزود: امید است این دانشگاه در امر گفتمان سازی هنر اسلامی در سطح ملی و بین المللی گام های موثری برداشته باشد.

وی یادآوری کرد: در همین راستا در ۲ دهه گذشته با برگزاری چندین برنامه ادامه دار بین المللی مثل جشنواره و کنگره بین المللی هنرهای اسلامی سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی، کنگره بین المللی معماری اسلامی و چندین برنامه ملی دیگر، طراحی و راه اندازی دهها رشته جدید در حوزه هنر و معماری و شهرسازی اسلامی و برگزاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در این مسیر گام برمی دارد.

رییس دانشگاه هنر اسلامی تبریز گفت: برگزاری این برنامه ها تاکنون سبب شده جریان فعالی در حوزه تحول هنر با رویکرد اسلامی در کشور ترویج یابد و عملا بستر علمی نوپا در این حوزه فراهم شود و این نوپایی در بخش‌های مختلف و در راستای تعریفی روشن، مستدل و قابل دفاع از هنر اسلامی مبتنی بر مبانی دین و آموزه های اسلام و تربیت متخصصین این حوزه نمود پیدا کرده است.

کی نژاد، ادامه داد: برای تحول و بومی سازی علوم انسانی و هنر باید در میدان عمل و تسلط اساتید، محققان، دانشجویان و طلاب این حوزه انجام شود و ارایه نظریه های بروز و کارآمد از یک طرف و کاربست این نظریه ها جهت حل مشکلات اجتماعی حوزه علوم انسانی و هنر از سوی دیگر گام های ضروری در این زمینه است.

مهدی محمدزاده، رییس کمیسیون هنر اسلامی ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی نیز در این مراسم گفت: با تداوم این کنگره در سال های آینده با همکاری مجمع عالی علوم انسانی، می توان نسبت به گفتمان سازی بنیادین در حوزه هنر اسلامی اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه نشست‌های این کنگره به صورت مجازی در سه روز آینده برگزار خواهد شد، گفت: مقالات منتخب، از میان ۵۰ مقاله دریافتی دبیرخانه از محققان و متخصصان چهار دانشگاه خارجی ، ۱۲ دانشگاه و مرکز تحقیقات داخلی، داوری و انتخاب شده‌اند.

محمدزاده افزود: کنگره بین المللی علوم انسانی که توسط مجمع عالی علوم انسانی اسلامی طراحی و اجرا می‌شود، امسال در ششمین دوره خود، برای اولین بار کمیسیون هنر اسلامی را نیز به صورت مستقل دایر کرده و میزبانی آن را به دانشگاه هنر اسلامی تبریز، به‌عنوان مرکز دانشگاهی متخصص در این حوزه، واگذار کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر