کد خبر: 1035000
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۷
دولت به وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور مأموریت داد
روز گذشته رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در هیئت دولت ادعا شد علاوه بر آن‌هایی که از وزارت صمت مجوز فعالیت در بیت‌کوین را داشتند، برخی مرغداری‌ها در حال استفاده از آن هستند، گفت: رئیس‌جمهور به وزارت اطلاعات و وزارت کشور دستور داده است که افراد متخلفی را که به صورت غیر‌قانونی بیت‌کوین استخراج می‌کنند، شناسایی و با جدیت این مسئله را دنبال کنند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در روز‌های گذشته همزمان با طرح موضوع کمبود برق و پیامک‌های وزارت نیرو به شهروندان برای صرفه‌جویی در مصرف آن، اینطور مطرح می‌شد که مصرف برق خانگی و صنعتی افزایش یافته و وزارت نیرو در تأمین برق دچار مشکل شده است، اما اظهارات برخی در دولت و اعضای اتاق بازرگانی و انتشار فیلم‌هایی در فضای مجازی مبنی بر فعالیت غیر قانونی در حوزه بیت‌کوین، دلایل کمبود برق را وارد فاز جدیدی کرده است. شهرک‌های صنعتی و در برخی استان‌ها و استخراج رمزارز مقصران اصلی کمبود برق معرفی می‌شوند، به طوری که محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران از دلایل قطعی برق و ورود وزارت اطلاعات به استخراج غیرقانونی بیت‌کوین خبر داد.

وی در رابطه با علت عدم حضور وزیر نیرو در جمع خبرنگاران برای توضیح علت قطعی روز سه‌شنبه برق گفت: ایشان در جلسه هم حضور نداشتند. مسئله‌ای که اتفاق افتاد، این بود که به هر حال اختلاف دیدگاهی راجع به سازمان محیط‌زیست، وزارت نفت و وزارت نیرو در مورد استفاده از سوخت وجود داشت که در ستاد کرونا تصویب کرده بودیم در تهران و کرج از مازوت استفاده نشود. البته قبلاً استفاده نمی‌شد، اما تأکید کردیم که اصلاً استفاده نشود. این ایده باعث شد به نوعی برای استفاده از مازوت در تمام نیروگاه‌ها محدودیت ایجاد شود و وزارت نیرو را با اتفاقی روبه‌رو کرد که آن را پیش‌بینی نکرده بود.

واعظی ادامه داد: هم هوا سردتر شده و هم دو، سه ماه گذشته پزشکان مرتب به مردم توصیه کردند در زمستان پنجره‌ها را باز کنند تا هوا عبور کند و نمی‌دانستند این سفارش تا چه میزان باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود. به همین دلیل از دو، سه هفته پیش در مورد خاموش کردن برق اضافی و حرارت بالا توصیه‌هایی داشتیم که در هر دو مورد صرفه‌جویی شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اینکه گفته می‌شود دولت از بیت‌کوین استفاده می‌کند جفاست، اما فشاری در یک‌سال گذشته برای وارد کردن دستگاه استخراج آن به کشور وجود داشت که بنا بر اینکه آن را ضابطه‌مند و قانونمند کنند. دو بار در کمیسیون‌های دولت مسئله بیت‌کوین مطرح شد که از وزارت صمت مجوز بگیرند و وزارت نیرو هم نحوه استخراج را توضیح بدهد. وی افزود: در دولت ادعا شد، علاوه بر آن‌هایی که از وزارت صمت مجوز فعالیت در بیت‌کوین را داشتند، برخی مرغداری‌ها در حال استفاده از آن هستند و رئیس‌جمهور به وزارت اطلاعات و وزارت کشور دستور دادند که با جدیت این مسئله را دنبال کنند.

آیا چینی‌ها باعث خاموشی برق ایران هستند؟

همچنین رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در واکنش به اینکه چینی‌ها باعث خاموشی‌های برق در کشور هستند، گفت: اصلی‌ترین علت برهم ریختن شرایط در تأمین برق و قطعی آن عدم شفافیت است. متأسفانه ما به شکل دقیق اطلاع‌رسانی نکرده‌ایم که میزان ظرفیت تولید برق چگونه است، سوخت نیروگاه‌ها چگونه تأمین می‌شود، در صورت صادرات چه میزان از برق به شکل مستقیم صادر می‌شود و در صورت سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در حوزه بیت‌کوین این قرارداد‌ها چگونه و با چه نرخی نهایی شده است. وقتی این سؤالات با پاسخی دقیق مواجه نشود با هر اتفاق جدید، موجی از نگرانی و انتقاد جامعه را فرامی‌گیرد. مردم حق دارند راجع به مسائلی که به آن‌ها توضیحی ارائه نشده با دیده تردید نگاه کنند.

حریری در پاسخ به این سؤال که آیا مصرف بالای برق یک مزرعه بیت‌کوین چینی باعث خاموشی‌های اخیر برق ایران شده، توضیح داد: در وهله اول باید این سؤال را پرسید که آیا امکان آنکه یک شرکت خارجی به ایران بیاید و در حوزه‌ای فعالیت اقتصادی خود را آغاز کند، اما دولت در جریان آن نباشد و قراردادی در این زمینه منعقد نشود وجود دارد یا نه، قطعاً این‌طور نیست. همانطور که در سال‌های گذشته نیز مطرح شده بود، بحث جذب و ورود سرمایه‌گذاران در حوزه بیت‌کوین به ایران اعلام شد و احتمالاً پیگیری هم شده است.

به گفته وی، چیزی که امروز قطعی به نظر می‌رسد این است که بحث استخراج بیت‌کوین در ایران از سوی شرکت‌ها و افراد مختلف در حال اجراست و اینکه صرفاً یک شرکت چینی را محور این موضوع قرار دهیم، قطعاً از واقعیت بسیار دور است. شرکت‌های خارجی برای ورود به ایران مجوز‌های لازم را از دولت می‌گیرند و با توجه به معامله خارجی، قطعاً نرخ انرژی آن‌ها با قیمت‌های بین‌المللی محاسبه می‌شود و با شفاف کردن اطلاعات و ارائه جزئیات از سوی مسئولان که چه تعداد استخراج‌کننده بیت‌کوین و از سوی چه افراد یا شرکت‌هایی در ایران فعال است، قطعاً سؤالات و ابهام‌های جامعه برطرف خواهد شد.

حریری با انتقاد از کسانی که به دنبال افزایش اختلاف میان ایران و چین و کاهش همکاری‌های دوجانبه هستند، تشریح کرد: اینکه در ایران قطعی برق داریم و ناگهان فیلمی عجیب از زیرساخت‌های یک شرکت چینی منتشر می‌شود و یک موج رسانه‌ای نیز در این زمینه به راه می‌افتد، نشان‌دهنده آن است که گروهی به دنبال ضربه زدن به این همکاری‌های دوجانبه هستند. اگر بنا باشد یک شرکت چینی در ایران فعالیت کند، قطعاً مجوز‌های لازم را از دولت دریافت کرده و با شفاف کردن این مجوزها، مطمئناً بخشی از دغدغه‌ها برطرف خواهد شد و اجازه جوسازی نیز داده نمی‌شود.

نگفتم عامل کمبود برق، استخراج رمزارز است!

در پی قطع گسترده برق در چند کلانشهر ایران در روز گذشته از قول مدیرعامل شهرک‌های صنعتی تهران اعلام شد که استخراج رمزارز و بیت‌کوین دلیل قطعی برق است، اما او روز گذشته این صحبت‌ها را تکذیب کرد و گفت که از صحبت‌هایش اشتباه برداشت شده است.

صابر پرنیان در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: از قول من اعلام شده که استخراج رمزارز عامل قطعی برق است، اما حرف من این نبود. موضوع این است که با توجه به کمبود برق در شهرک‌های صنعتی تهران باید به این نکته توجه شود که برای واحد‌های صنعتی، اشتغال مهم‌تر از استخراج رمزارز است. به عبارت دیگر اولویت ما استفاده از برق برای ایجاد اشتغال است، نه برای تولید ارز‌های دیجیتال. تاکنون هیچ مجوزی برای تولید رمز‌ارز در شهرک‌های صنعتی تهران صادر نشده، البته به طور کلی استخراج رمزارز‌ها در قطعی برق کشور تأثیر دارند، اما متولی این موضوع صنعت برق است.

وی تصریح کرد: علت صادر نشدن مجوز برای رمزارزها، نبود زیرساخت‌های لازم، لزوم حفظ اشتغال موجود و کمک به بهره‌برداری واحد‌های صنعتی که پیشرفت فیزیکی خوبی دارند، بوده و پیش‌بینی می‌شود ظرف امسال و سال آینده حدود هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی به بهره‌برداری برسد.

به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران روز گذشته ۲ هزار و ۳۱۳ واحد صنعتی بدون اطلاع با قطعی برق مواجه شدند که این مسئله باعث از بین رفتن مواد اولیه و محصول تولیدی آنها، آسیب به سیستم‌های الکترونیکی تولیدی و بیکاری نیرو‌های کارگری می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
0
0
آیا همین مزارع بزرگ استخراج رمز ارز موجب مصرف بیش از حد برق و در نتیجه باعث فشار بیش از حد به نیروگاهها و نهایتا آلودگی هوا و قطعی برق نیستند ؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار