کد خبر: 1000964
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند با بیان اینکه پرورش شتر دو کوهانه در این شهرستان حمایت می شود، گفت: پرورش شتر دوکوهانه فتات در مرند اقدامی در جهت حفظ این گونه است.

منوچهر رحمانی در بازدید از واحد پرورش شتر دوکوهانه (نژاد فتات - در حال منقرض) در اراضی روستای گلزار مرند اظهار کرد: شتر دوکوهانه به ‌عنوان گونه ای منحصر بفرد و یک نژاد کمیاب که از زمان های دور توسط عشایر در آذربایجان شرقی و شهرستان به دلیل ویژگی های بارز از جمله مقاوم به سرمای آذربایجان، قدرت راهپیمایی در مناطق کوهستانی به عنوان حیوانی بارکش در کوچ ایلات مورد استفاده قرار می گرفت. 

وی ادامه داد: ردپای این حیوان نجیب که تا چندی پیش در تمام ایل راه‌ها قابل‌مشاهده بود و نقش مهمی را در کوچ عشایر و اقتصاد آنها بازی می‌کرد حالا با تغییر سبک زندگی عشایر در منطقه و کشور، جمعیت این دام ارزشمند بطور چشمگیری کاهش‌ یافته و خطر انقراض آن کاملاً محسوس است.

وی افزود: برای جلوگیری از انقراض این نوع شتر؛ یک جوان علاقه مند شهرستان مرند ۲ سالی است که با نگهداری و پرورش پنج نفر شتر دوکوهان، نژاد فتات و افزایش آن سهمی در جلوگیری از انقراص این نسل و اقدام مثبتی را برای حفظ گونه نادر شتر دوکوهان در این شهرستان کرده است.

رحمانی افزود: شتر در سرتاسر دنیا به عنوان یک گونه مقاوم، کم توقع و با ظرفیت بالا معرفی شده که اهمیت پرورش آن، با توجه به افزایش اقلام خوراکی، کمبود مراتع و همچنین فرآورده‌های تولیدی منحصر به ‌فرد این حیوان در مقایسه با دیگر حیوانات در حال افزایش است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند در خصوص گوشت شتر نیز گفت: گوشت این حیوان دارای شباهت زیادی به گوشت گاو است، شیر شتر نیز سرشار از ویتامین C بوده که اهمیت شیر تولیدی این حیوان را ۲ چندان می‌کند، از دیگر محصولات شتر کرک و موی آن است که مقدار کرک در شترهای دوکوهانه بیشتر از شترهای تک‌کوهانه بوده و از پشم و موی آنها جهت تهیه چادر، قالی، طناب و پتو  استفاده می‌شود. 

وی با بیان اینکه شتر یک حیوان سازگار با شرایط نامساعد محیطی و کم آب بر است و با برنامه های دقیق کارشناسی می توان به راحتی جمعیت این حیوان ارزشمند را از انقراض و نابودی نجات داد، افزود: درصدد آن هستیم تا تمامی مشکلات پیش روی تولید مثل آن را از میان برداریم و با مساعدت های حمایتی مسوولان به ویژه از لحاظ اعتباری، از انقراض این حیوان نجیب و مورد نیاز جلوگیری کنیم.

رحمانی با اشاره به اینکه چَرای شتر به گونه‌ای است که گیاه را از ریشه در نمی‌آورد، عنوان کرد: این حیوان به گونه‌ای از این گیاهان تغذیه می‌کند که شبیه هرس کردن است و باعث تقویت پوشش گیاهی منطقه می‌شود این مساله مانع طوفانهای نمکی هم خواهد بود.

وی با بیان اینکه شهرستان مرند حدود ۷۰ تا ۹۰ نفر شتر شیری در روستاهای گلین قیه، قاپلوق، خلخال، نورآباد و سیدلو پرورش می دهد، اظهار کرد: محصولات شتر ارزش افزوده بالایی دارد و می‌تواند صادرات آن برای استان و کشور ارزآوری مناسبی داشته باشد.

رحمانی اضافه کرد: به نظر می‌رسد مشکل کم آبی در برخی از مناطق استان از جمله حواشی دریاچه ارومیه با توسعه پرورش شتر می‌تواند به مزیت و فرصت تبدیل شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر