کد خبر: 983321
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۷
فریبرز عسگری سرمربی تیم ملی تکواندو:
نشست خبری سرمربی تیم ملی تکواندو برگزار و در این نشست فریبرز عسگری توقع ملی‌پوشان از مسئولان برای حمایت‌های بیشتر را منطقی خواند.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: سرمربی تیم ملی تکواندو در ابتدای این نشست مسیر سخت رسیدن به دو سهمیه ارزشمند المپیک را برای اصحاب رسانه شرح داد: «پروسه‌ای طولانی برای گرفتن سهمیه داشتیم و باید در مسابقات متعدد شرکت می‌کردیم. در نهایت آرمین هادی‌پور با رنکینگ سه و میرهاشم حسینی با رنکینگ شش به سهمیه رسیدند و سجاد مردانی هم با رنکینگ هفت نتوانست سهمیه بگیرد. در خصوص سجاد مردانی باید بگویم که او بعد از شکست در المپیک ریو تا مدت‌ها در شوک بود. بعد از آمدن من، مردانی در سال ۲۰۱۹ در ۱۴ مسابقه حضور پیدا کرد و ۱۲ مدال گرفت. خیلی‌ها می‌گفتند مردانی تمام شده، ولی عکس این قضیه ثابت شد. این تکواندوکار حضور در مسابقات قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی را از دست داد، وگرنه خیلی راحت سهمیه می‌گرفت.»

از پشتوانه‌سازی تا نتیجه‌گرایی
انتظارات بالا و نتیجه‌گرایی از جمله مشکلاتی بود که فریبرز عسگری آن‌ها را موانع بزرگ خواند: «نگاهمان باید به المپیک ۲۰۲۴ باشد. با این شرایط اقتصادی شاید نتوانیم به همه مسابقات اعزام شویم. رقابت‌های قهرمانی آسیا ۲۰۲۰ اولین گام محسوب می‌شود. تک‌ستاره‌ها برای تکواندو کافی نیستند و برای گرفتن مدال همه باید کمک کنیم. ما حتی در پشتوانه‌سازی هم اسیر نتیجه‌گرایی شده‌ایم، چراکه اسپانسر‌ها ریسک نمی‌کنند و می‌خواهند در تیم‌های باشگاهی بهترین نتیجه را بگیریم. با همکارانم در لیگ حضور فعال داریم و عملکرد همه را رصد می‌کنیم. به همین خاطر یک لیست سایه داریم تا این استعداد‌ها را زیر نظر بگیریم.»

پیش به سوی المپیک
وی به اهداف تیم ملی از حضور در بازی‌های المپیک اشاره کرد: «از امروز مسیر متفاوتی خواهیم داشت. از بازی‌های المپیک دو مدال می‌خواهیم، ولی شرایط المپیک کاملاً متفاوت است. علاوه بر بحث‌های فنی آمادگی روانی اهمیت بالایی دارد، چراکه باید فشار وحشتناک المپیک را تحمل کرد. در المپیک بارسلون به عنوان بازیکن، در المپیک لندن و المپیک نوجوانان سنگاپور به عنوان سرمربی حضور داشتم. بر این اساس باید از نظر فنی و ذهنی آماده میدان بزرگ المپیک شویم. کشور شرایط خاصی دارد، باید علاوه بر بحث‌های روانشناسی به مسائل جامعه‌شناسی هم توجه کنیم. متأسفانه آستانه تحمل مردم بسیار پایین آمده و تکواندوکاران هم عضوی از همین جامعه هستند. تلاش کردیم سهمیه سوم را هم بگیریم، ولی نشد و حتماً تقدیرمان این بوده است. من از همه بیشتر ناراحت هستم و خیلی دلم می‌خواست کاپیتان تیم ملی در توکیو همراه ما باشد.»

عسگری در پاسخ به سؤال «جوان» در خصوص توجه بیشتر به مسائل روحی روانی و تدابیر ویژه برای کنترل مواردی از این دست در بازی‌های المپیک گفت: «به‌طور حتم به دنبال بهترین نتیجه هستیم. زیبایی ورزش در این است که نتیجه‌اش قابل پیش‌بینی نیست و در یک ثانیه نتیجه عوض می‌شود. شش ماه زمان داریم و باید تلاش کنیم بچه‌ها را از نظر شخصیتی برای المپیک آماده کنیم. شرایط المپیک ۲۰۲۰ آنقدر عجیب است که ورزشکاری آماده نباشد از همان ابتدا بازنده خواهد بود. اردوی تیم ملی از اواخر دی‌ماه آغاز می‌شود و باید بررسی کنیم ببینیم دو تکواندوکار المپیکی ما به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام می‌شوند یا نه. اگر این دو ملی‌پوش به قهرمانی آسیا اعزام نشوند مسیر دیگری برایشان در نظر داریم و اردوی مشترک خارجی برای آن‌ها در نظر خواهیم داشت.»

سرمربی تیم ملی از توقعات ملی‌پوشان گفت و تأکید کرد که اعتقادی به القاب ندارد: «به برخی تکواندوکاران القابی داده شده که من شخصاً اعتقادی به این القاب ندارم. البته این القاب از سوی فدراسیون جهانی به بهترین نفرات داده شده است. از طرفی بعضی چیز‌ها دست من نیست. اگر مسئولان بیشتر به جوانان توجه کنند قطعاً دغدغه من هم کمتر می‌شود. توقع ملی‌پوشان برای حمایت از سوی مسئولان کاملاً بجاست. برای المپیکی‌ها حقوق ۵ میلیون تومانی در نظر گرفته شده، ولی این مبلغ نمی‌تواند دغدغه بچه‌ها را برطرف کند. با توجه به حمایت سایر کشور‌ها از نفرات هم‌تراز ملی‌پوشان ما، قطعاً حقوق ماهانه در نظر گرفته شده خیلی زیاد نیست. در شرایط کنونی ملی‌پوشان ما برای موفقیت معجزه می‌کنند.»

آرش فرهادیان، مدیر سازمان تیم‌های ملی نیز به سؤال «جوان» در خصوص شرایط تیم ملی بانوان اعزامی به مسابقات کسب سهمیه المپیک و کیمیا علیزاده اینگونه پاسخ داد: «اردوی تیم ملی بانوان از هفته آینده شروع می‌شود و آن‌ها برای مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک آماده خواهند شد. به‌رغم شرایط اقتصادی کشور در کنار تیم اصلی، تیم دوم را نیز به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام خواهیم کرد. بانوان فروردین‌ماه برای کسب دو سهمیه به چین می‌روند، هرچند کار بسیار سخت است، ولی تلاشمان را خواهیم کرد. در مورد کیمیا علیزاده باید بگویم فدراسیون و کادر فنی همیشه حامی او بوده‌اند، منتها علیزاده باز هم دچار آسیب‌دیدگی شده و شرایط حضور در اردو را ندارد. کیمیا این فرصت را دارد که هر وقت به شرایط مطلوب رسید به اردو بیاید. در صورتی که شرایط فنی لازم را داشت به همراه تیم اعزام خواهد شد در غیر این صورت نفر دیگری اعزام می‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار