سرویس اقتصادی جوان آنلاین: احمد کریمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران «جوان»، با بیان اینکه موضوع نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای به ویژه در بخش بار در دستور کار دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفتهاست، گفت: طبق دستوری که وزیر راه و شهرسازی ابلاغ کردهاست برای نوسازی ناوگان جادهای کامیونهایی تا سه سال کارکرد اروپایی وارد کشور میشوند، اما هنوز به مرحله اجرایی نرسیده و آیین نامههای آن ابلاغ نشدهاست.
او با اشاره به اینکه اگر حمل و نقل جادهای را به یک بیمار تشبیه کنیم، مهمترین بیماری در حوزه کامیونها فرسودگی ناوگان است، افزود: متأسفانه سازمان راهداری و وزارت راه و شهرسازی اصلیترین بیماری این بخش را فراموش کردهاند و به مشکلات جانبی این حوزه میپردازند. کریمی با اشاره به اینکه تعداد ناوگانهای فرسوده جادهای بسیار زیاد شدهاست، اظهار کرد: ورود ناوگان دست دوم برای جبران فرسودگی این حوزه مشکلی از این حوزهها را برطرف نمیکند و باعث افزایش تعداد ناوگانهای فرسوده میشود. دبیر انجمن کامیون داران کشور یادآور شد: با توجه به شرایط سنگین تحریمها و اجازه ندادن ورود قطعات یا خودروها ورود ناوگان اروپایی دست دوم شاید مفید باشد که البته امیدواریم دولت هرچه سریعتر این آییننامه را به مرحله اجرایی برساند. وی با اشاره به اینکه متأسفانه خودروسازان و وزارت صنعت در نوسازی و ساخت قطعات کامیونها همکاریهای لازم را انجام نمیدهند، اظهار کرد: در طول چند سال گذشته خودروسازان هر بار به بهانههای مختلف مشکلات بسیار زیادی برای این حوزه جهت نوسازی ناوگان ایجاد میکنند، اما باید متأسفانه در این بخش سازمان راهداری نهتنها پیگیر مشکلات نیست، بلکه نوسازی این ناوگان را هم به فراموشی سپردهاست.
کریمی از افزایش جهشی قیمت کامیونها هم گلهمند بود و گفت: متأسفانه قیمت تمام شده یک کامیون در ایران چندین برابر قیمت تمام شده خودروها در کشورهای خارجی یا حتی کشورهای همسایه ایران است. دبیر انجمن کامیونداران کشور ادامه داد: در یکی دو سال گذشته قیمت یک کامیون ۷۰۰ میلیون تومان بود، اما هم اکنون قیمت آن به بیش از ۲ میلیارد تومان رسیدهاست. او با اشاره به اینکه متأسفانه در واردات کامیون به کاربریهای آنها توجهی نشدهاست، گفت: در بخش جا به جایی و حمل بار ما به کامیونهای یخچالدار یا کانتینری نیاز شدیدی داریم، اما در حوزه واردات چنین کامیونهایی کمتر وارد کشور میشود.