کد خبر: 982496
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰
گزارش «جوان آنلاین» از بیست‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی
همه ما قصه‌هایی را از دوران کودکی شنیده‌ایم که هیچ کدامشان را از یاد نمی‌بریم. قصه‌هایی که در ذهن‌مان نقش می‌گرفت و درس‌های زیادی را به ما می‌آموخت. شاید در ظاهر مشخص نباشد، اما «قصه» نقش موثری در پرورش ذهن، آموزش و فرهنگ‌سازی کودکان و نوجوانان داشته باشد و به همین دلیل باید به آن اهمیت زیادی داده شود.
مهسا گربندی
سرویس فرهنگ‌وهنر جوان آنلاین: بیست‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به مناسبت یلدای ۹۸ به همت کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان و با استقبال پرشور نوجوانان ایرانی برگزار شد. این جشنواره که «آینده ساختنی است» نام دارد، به هدف احیا و ترویج سنت قصه‌گویی برپا شده است چرا که «قصه» می‌تواند تاثیرات عمیقی را در روند تربیتی افراد بگذارد و آینده آن‌ها را متحول سازد.
 
این جشنواره در سه بخش «مردان و زنان»، «پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها» و «نوجوانان» برگزار شد و گروه سنی مختلف از سراسر کشور می‌توانستند در آن شرکت کنند. شرکت‌کنندگان در این جشنواره پیش از این می‌بایستی در مسابقات استانی شرکت کرده و در صورت کسب مقام برگزیده برای رقابت کشوری راهی تهران شوند.
 
صابری: ابتدا و انتهای فعالیت‌های کانون قصه است

«آینده ساختنی است» با حضور هنرمندانی چون گیتی خامنه، بهرام شاه‌محمدلو، مصطفی رحماندوست و مجید قناد برگزار می‌شود. این هنرمندان در طول جشنواره برای کودکان قصه‌گویی کرده و با برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی مهارت‌های لازم را به علاقه‌مندان آموزش می‌دهند.

ابتدا و انتهای فعالیت‌های کانون قصه است
 
سودابه صابری، مربی کانون پرورش که از شهرستان رفسنجان برای حضور در جشنواره راهی تهران شده است، در مصاحبه با خبرنگار «جوان آنلاین» ضمن اشاره به مخاطب قرار گرفتن کودکان و نوجوانان در فعالیت‌های کانون، به اهمیت قصه و لزوم کسب مهارت‌های قصه‌گویی اشاره کرد و گفت: «تمام فعالیت‌های کانون پرورش با قصه شروع می‌شود و با قصه پایان می‌یابد؛ قصه تأثیر عمیقی بر کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان دارد و از همین رو نه‌تنها مربیان کانون بلکه هر شخصی باید مهارت‌های قصه‌گویی را به خوبی بداند و آگاه باشد چطور قصه می‌تواند کودک را جذب و با او ارتباط برقرار کند. از همین‌رو این جشنواره‌ها می‌توانند کمک به سزایی به ترویج قصه‌گویی کنند.»
 
صابری: ابتدا و انتهای فعالیت‌های کانون قصه است
سودابه صابری، مربی مرکز شماره یک کانون پرورش رفسنجان
 
او که معتقد است باید کتاب و کتاب‌خوانی را با لذت بیشتری به بچه‌ها بشناسانیم، از دیگر مزیت‌های این جشنواره را ترویج کتاب‌خوانی با شیوه‌های جذاب دانسته و بیان داشت: «قصه‌گویی و جشنواره‌هایی که محوریت آن‌ها قصه‌گویی است، موجب گرایش کودکان، نوجوانان و جوانان به سمت کتاب نیز خواهد شد و لذت کتابخوانی را ترویج می‌کند. ما وظیفه داریم نسل آینده را با لذت، مجذوب مطالعه کنیم و این چنین جشنواره‌هایی می‌تواند ما را به هدف خود نزدیک سازد.»
 
صابری همچنین درباره اعضای کرمانی‌ حاضر در این رقابت‌ها به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «از استان کرمان آوا گواشیری از رفسنجان با قصه «یخی که عاشق خورشید شد» و مریم منصوری از زرند، پس از برگزیده شدن در رقابت‌های منطقه‌ای به بخش نوجوانان این جشنواره رسیدند. همچنین در بخش آزاد، مریم دیندار از زرند در جشنواره شرکت کرده است که این سه نفر در روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه قصه خود را روایت کردند.»
 
صابری: ابتدا و انتهای فعالیت‌های کانون قصه است
آوا گواشیری در حین روایت قصه «یخی که عاشق خورشید شد»

گفتنی است که این جشنواره صبح شنبه ۲۶ آذرماه افتتاح شد و رقابت‌ها تا جمعه ۲۹ آذرماه ادامه داشت. قرار است برندگان این جشنواره عصر فردا (شنبه ۳۰ آذرماه) انتخاب و معرفی شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار