کد خبر: 959651
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲
میزان بارندگی امسال در چندین سال اخیر بی‌سابقه بود، ولی دولت و وزارت نیرو در این رابطه خوب عمل نکردند و با اینکه ۱۶۰میلیارد متر مکعب روان‌آب مفید داشتیم فقط ۵۱میلیارد ذخیره و۱۰۹میلیارد مترمکعب هم از دسترس خارج شد. به همین دلیل و با وجود ترسالی، ۲۸میلیون نفر در تابستان در معرض‌کم‌آبی قرار خواهند داشت.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: از ۵۱میلیارد متر مکعب آب ذخیره شده ۱۵میلیارد وارد تالاب‌ها شد که اگر مدیریت نشوند، به هدر می‌روند. ۲۱میلیارد مکعب آب هم وارد سد‌ها شد که درحال حاضر ۴۰ میلیارد آب در سد‌ها ذخیره و در سال گذشته ۱۸میلیارد هم در سد‌ها ذخیره شده بود که تبخیر آب سد‌ها حدود ۴میلیارد مترمکعب است.
قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا که در دوران اصلاحات هم همین سمت را داشت، ضمن درخواست از مردم برای صرفه‌جویی در مصرف آب اعلام کرد: ۲۳۳ شهر با جمعیتی بالغ بر ۲۸میلیون نفر در تنش آبی قرار گرفته‌اند!
بارندگی‌های بهاری سال جاری در حالی به نسبت سال‌های قبل افزایش داشته که در ۲۸ استان کشور حتی باعث به راه افتادن سیل شده، ولی خامسی از ۱۳۰میلیارد متر مکعب کسری آب کشور در طول ۱۰سال خشکسالی پیاپی خبر داده است.
طبق آمار‌ها از مجموع ۸۰۸هزار حلقه‌چاه آب حفر شده در نقاط مختلف کشور حدود ۳۲۰هزار حلقه غیرمجاز است و از این تعداد هم بیش از ۱۰۰ هزار حلقه چاه عمیق (بیشتر از ۲۰ متر عمق) هستند که برداشت آب از آن‌ها فشار زیادی به منابع سفره‌های زیرزمینی وارد می‌کند.
اخیراً عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست نیز بر سرقت آب از طریق حفرچاه‌های غیرمجاز تأکید کرده و گفته بود که نباید آب‌خواری را کمتر از زمین‌خواری، دریاخواری و جنگل‌خواری شمرد.
واقعیت این است، برداشت سالانه ۳/۷ میلیارد مترمکعب آب از چاه‌های غیرمجاز، آبخوان‌ها و منابع زیرزمینی را به خطر انداخته است. بالغ بر ۹۰ درصد از منابع آبی کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و با توجه به تنش آبی در بسیاری از شهر‌ها باید پذیرفت که دوران کاشت محصولات پرمصرف (آب بر) در استان‌های درگیر کم‌آبی سپری شده است. طبق اطلاعات منتشر شده نیمی از چاه‌های غیرمجاز در استان‌های مازندران، گیلان و آذربایجان غربی قرار دارند و کم‌آبی در استان‌هایی نظیر خراسان رضوی، خراسان‌جنوبی و سیستان‌و‌بلوچستان باعث شده تا ارزش پروانه بهره‌برداری چاه‌ها به حدی بالا رود که میلیاردی خرید و فروش شوند!
در این بین، تقی‌زاده خامسی پیشنهاد کرده با توجه به اینکه برخی کشاورزان برای داشتن پروانه بهره‌برداری از چاه‌های آب، اقدام به رهاکردن آب در زمین‌های خشک و بدون کشت می‌کنند، «بازار آب» راه‌اندازی شود.
وی در این‌باره توضیح داد: «با ایجاد بازار آب می‌توان به کشاورزان اطمینان داد که نه تنها پروانه بهره‌برداری آن‌ها لغو نخواهد شد بلکه منابع آبی آن‌ها برای مصارف مختلف خریداری خواهد شد.»
از سوی دیگر محمدرضا احمدنسب، قائم مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، افت فشار آب در برخی از مناطق پایتخت را به دلیل مصرف بالای مردم خواند و گفت: «برای‌صرفه‌جویی مصرف آب در شهر تهران افت فشار را در دستور کار خود قرار داده‌ایم!»
اکنون میزان مصرف آب تهران در مقایسه با سال قبل ۴درصد افزایش داشته و بیشترین مصرف آب در روز‌های جاری مربوط به کولر‌های آبی بوده است. خلاصه اینکه وضع آب نشان می‌دهد امیدی به تدبیر و وزارت نیرو نیست و باید در هر سه بخش کشاورزی، صنعت و خانگی صرفه‌جویی کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار