کد خبر: 959355
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸
یک گروه جوان درباره شهدای هفتم تیر داستان مصور می‌سازد
کمیک استریپ‌ها یا همان داستان‌های مصور نزدیک یک قرن است که در غرب جزو محبوب‌ترین اقلام فرهنگی و هنری برای رده سنی کودک و نوجوان محسوب می‌شوند، اما در ایران هنوز ظرفیت‌های آن برای این رده سنی مغفول مانده است، با این حال یک مجموعه فرهنگی گمنام در شهر قم از رونمایی آثاری در این قالب با محوریت شهدای هفتم تیر همزمان با سالگرد این واقعه خبر داده است.
فرزین ماندگار
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین:  داستان مصور که در انگلیسی به آن کمیک استریپ گفته می‌شود نقاشی یا مجموعه‌ای از نقاشی‌های دنباله‌دار است که ماجرایی را روایت می‌کند. کمیک معمولاً توسط یک تیم دونفره که یکی داستان را می‌نویسد و دیگری تصویرگری و جوهر‌زنی می‌کند، ساخته می‌شود.
در ایران کمیک استریپ زیاد جدی گرفته نمی‌شود و اگر هم کاری در این زمینه انجام شده است آنقدر به لحاظ کیفیت ارائه ضعیف بوده که نتوانسته آنگونه که باید شهرت و محبوبیت پیدا کند. در همین ایران خودمان زمانی کتاب‌های کمیک استریپ تن‌تن و میلو در مدارس میان بچه‌ها دست به دست می‌شد و جزو پرمخاطب‌ترین کتاب‌ها بود و همین محبوبیت می‌توانست مدیران هنری و فرهنگی کشور را نسبت به ظرفیت‌های این هنر توجه بدهد، اما این اتفاق هیچ وقت نیفتاد. از دلایل این بی‌توجهی می‌توان به جدی نگرفتن تصویر و استفاده از آن برای فرهنگسازی در قشر کودک و نوجوان در ایران یاد کرد. پیش از انقلاب اسلامی و در سال‌های۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ یک انتشاراتی به نام یونیورسال، به مدیریت ماردیک بوغوسیان، ۱۳ عنوان از ماجرا‌های تن‌تن و میلو را به ترجمه خسرو سمیعی به چاپ رساند. یونیورسال کتاب «عظمت بازیافته» را نیز با تصویرگری طراحی بلژیکی به نام دینو آتاناسیو منتشر کرد. این کتاب اثری تبلیغاتی بود که تاریخ معاصر ایران را بنا بر روایت رسمی حکومت وقت بیان می‌کرد. در همین سال نخستین داستان مصور ایرانی با عنوان رستم و اسفندیار با تصویرگری سیروس راد توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد. همه این مجموعه‌ها بر اساس استاندارد جهانی و با کیفیت فنی و تکنیکی بالا تولید و با استقبال ویژه‌ای در داخل کشور هم روبه‌رو می‌شد، اما مجموعه کمیک استریپ‌های تن تن و میلو همخوانی زیادی با فرهنگ ایرانی-‌اسلامی نداشتند و صرفاً ترویج کننده سبک زندگی امریکایی بودند. حالا و پس از ۴۰ سال به جرئت می‌توان گفت که مجموعه‌های فرهنگی در کشور از جمله حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مراکز متعدد دیگر هنوز برای تولید دست کم یک مجموعه همخوان با فرهنگ ایرانی- اسلامی گامی برنداشته‌اند یا اگر هم بوده آنقدر به لحاظ کیفیت ضعیف بوده که نتوانسته راهی به میان قشر کودک و نوجوان باز کند، اما حالا یک مجموعه فرهنگی گمنام در شهرقم از رونمایی آثاری با محوریت شهدای هفتم تیر همزمان با سالگرد این واقعه خبر داده است که امیدواریم بتواند به لحاظ قوت داستانی و بصری ارتباط خوبی با مخاطبان قشر کودک و نوجوان برقرار کند چراکه همواره یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌ها در کار کودک و نوجوان ما بلد نبودن زبان داستانی مورد پسند این قشر و نیز جذابیت‌های بصری مناسب در این ارتباط است.
سیدمهدی حسینی از فعالان کانون هنر شیعی قم است که کارگاه «بوی بهشت» را در مجموعه سرچشمه برگزار کرده است. وی درباره کارگاه پی‌نما (کمیک استریپ) «بوی بهشت» به مهر می‌گوید: «ایده برگزاری کارگاه کمیک استریپ «بوی بهشت» با محوریت شهدای هفتم تیر از کانون هنر شیعی قم که با اشراف استاد مسعود نجابتی فعالیت می‌کند، است. نتیجه حاصل از این کارگاه در قالب کتاب نوجوان منتشر خواهد شد؛ حوزه‌ای که احساس نیاز کردیم بیشتر به آن پرداخته شود و نوجوانان ما از این موضوع اطلاعات بیشتر و صحیح‌تری کسب کنند. بر این اساس، سه داستان نوجوان با موضوع شهدای هفتم تیر نوشته شده است؛ داستان‌هایی که نیاز به کمیک استریپ دارند و با هدایت استاد سعید رزاقی که در حوزه تصویرسازی کمیک استریپ فعالیت دارد، به سرانجام رسید.
کارگاه پی‌نما یا کمیک استریپ «بوی بهشت» با محوریت شهدای هفتم تیر در روز‌های ۲۹، ۳۰ و ۳۱ خردادماه در مجموعه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر سرچشمه برگزار شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار