کد خبر: 959243
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷
پاسخ کانون وکلای مرکز به گزارش «جوان»
پس از انتشار گزارشی با عنوان «کانون وکلا یا پیاده نظام دشمنان ایران» در همین صفحه و در تاریخ ۲۶ خرداد، کانون وکلای دادگستری مرکز جوابیه‌ای را به‌دفتر روزنامه ارسال داشته است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: متن جوابیه کانون وکلای دادگستری مرکز به گزارش جوان، بدین شرح است:
در این یادداشت، جلسه علنی هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با سفیر کشور فرانسه در ایران به‌عنوان یک هنجارشکنی برخلاف مصلحت ملی قلمداد شد که علناً و در سکوت مراجع نظارتی صورت گرفته است. نویسنده پس از مخاطب‌قراردادن کانون وکلا به‌عنوان نیروی پیاده‌نظام دشمنان اضافه نمود که کانون وکلا در سایه استقلال، سیاسی‌ترین اقدامات را علیه کشورمان و امنیت ملت ایران انجام می‌دهد. این یادداشت به‌دنبال مطلب مملو از اخبار ناصحیح و موهن علیه کانون وکلا و وکیل دادگستری با عنوان «حق‌الوکاله کیلویی چند» آن روزنامه در تاریخ ۱۹/٠٢/۱۳۹۸ انتشار یافت که در آن به‌رغم بیکاری گسترده وکلا و خصوصاً عدم‌امکان تمدید پروانه وکالت توسط طیف وسیعی از وکلای جوان، صفاتی قبیح، مطالبی عجیب و درآمد‌هایی موهوم به وکلا نسبت داده شد که موجب بهت جامعه وکالت شد. حال صرف‌نظر از متداول بودن این‌گونه ملاقات‌ها در ادوار مختلف و اثربخشی آن در کمک به کشور، مردم و نهاد‌های عمومی و‌دولتی، درمورد این ملاقات باید تأکید نماییم که عدم‌هماهنگی کانون وکلا با روزنامه در تنظیم و انجام ملاقات، به مفهوم بی‌اطلاعی مراجع قضایی، دیپلماسی و نظارتی از وقایع و امور کشور نیست و طبعاً درصورت تشخیص تعارض با منافع ملی، تذکر و ورود قانونی خواهند داشت.
مسلم است که تخریب و هجمه مستمر به یک نهاد مدنی، که مفتخر به داشتن اعضای فراوانی از ایثارگران شریف و بزرگان حقوق کشور و جوانان وطن دوست نیز است، یا بدون‌دلیل تلقی‌کردن آن نهاد مدنی به‌عنوان دشمن یا پیاده‌نظام دشمن بدتر از دشمنی بدخواهان قسم‌خورده کشور و مردم ایران است. از رسانه‌های کشور انتظار می‌رود که از خودی و ناخودی ساختن مردم بپرهیزند و بر فرض محال وجود ابهام با پرسش و مصاحبه، به دنبال رفع ابهام و پاسخ باشند. البته درراستای شفاف‌سازی باید اضافه کنیم که اخیراً ملاقاتی نیز بین سفارت ایران در فرانسه با کانون وکلای دادگستری پاریس انجام شد. گفتنی است که ملاقات کانون وکلای مرکز با سفیر فرانسه به تعامل علمی بین کانون وکلا با مراکز تخصصی‌ـ‌علمی فرانسه محدود نگشت و در حاشیه جلسه به اعتراض کانون وکلا به نقض برجام توسط طرف غربی و وضع تحریم‌ها خصوصاً در بحث تحریم غیرمستقیم دارو و درمان هم منتهی شد که با وجود انعکاس قبلی این خبر، در آن یادداشت منعکس نگردید. البته مجال بحث نقش و تلاش‌های کانون‌های وکلا و اصولاً نهاد‌های مدنی کشور و رسانه‌های مستقل درجهت تأمین منافع ملی و از جمله رفع تحریم‌ها، خصوصاً در بحث دارو اینجا نیست و می‌تواند موضوع تحقیق و یادداشت آن روزنامه باشد.
بی‌تردید، با استقلال نهاد‌های مدنی، احترام به قانون اساسی، دفاع از منافع ملی، رعایت احترام و دشمن‌نخواندن بخشی از اقشار مردم، امنیت مردم تضمین می‌شود نه تهدید و ضمناً وکلای دادگستری نیز همواره یاور مردم و مسئولان در راستای تأمین منافع ملی بوده‌اند.

جوان: راجع به جوابیه کانون وکلا به مطالب قبلی «جوان» پاسخ مفصلی نمی‌دهیم چراکه اگر آن مطالب درخور پاسخ بوده‌اند، در همان موقع بایستی پاسخگویی صورت می‌گرفت نه پس از گذشت چندین هفته. ضمن اینکه مطالب گروه اجتماعی جوان پیرامون وکالت، همگی پس از گفت و گوی حضوری خبرنگار روزنامه با جناب آقای عیسی امینی، رئیس کانون وکلای مرکز بوده است. در واقع ما ابتدا و پیش از انتشار هر مطلبی پیرامون موضوع وکالت، به سراغ خود ایشان رفته و یک صفحه تمام از روزنامه را به گفت و گو با خود ایشان اختصاص داده بودیم که در ۱۷ بهمن‌ماه ۹۷ منتشر شده است. رسالت کار خبری اقتضا می‌کند یک‌جانبه به قاضی نرویم و فقط صحبت‌های اعضای کانون وکلا و مواضع خاص‌شان را منتشر نکنیم، به همین دلیل هم بود که پس از گفت و گوی تفصیلی با آقای امینی، سایر دیدگاه‌های مطرح در جامعه حقوقی پیرامون وکالت را منتشر کردیم.
نکته دیگر این‌که، سنگر گرفتن پشت «ایثارگران عزیز»، موجبی برای لاپوشانی عیوب و ایرادات نیست که به حضور این قشر عزیز در کانون وکلا اشاره کرده‌اید. همه دغدغه و سؤال «جوان» این بوده است که چرا یک نهاد صنفی که تنها کار تعریف شده‌اش «حقوقی» است، به مسائل «سیاسی» می‌پردازد؟! دیدار با سفیر فرانسه یکی از اقدامات سیاسی و نامربوط با رسالت کاری کانون وکلا ست. حتماً اعضای محترم هیئت رئیسه کانون وکلای مرکز از لیست پرشمار مصاحبه‌های کانونی‌ها با رسانه‌های معاند و مطلب فرستادن‌های متعدد کانونی‌ها به این رسانه‌ها و رپرتاژهایشان علیه نظام جمهوری اسلامی مطلع هستند، چرا علیه همین یک قلم هجمه ساختاری به نظام مقدس جمهوری اسلامی از درون خودتان موضع‌گیری نمی‌کنید؟! سکوت چند دهه‌ای نسبت به این موضوع و تمدید پروانه وکالت افرادی که در مطالبشان عملاً برای نظام مقدس جمهوری اسلامی خنجر از رو کشیده‌اند، معنایی جز رضایت و حمایت از این رویه دارد؟!
به بیکاری وکلا هم اشاره کردید؛ اتفاقا یکی از فریاد‌های ما هم همین است که در مطالبمان به آن پرداخته‌ایم. چرا کانون وکلا باید با یک انحصار چند دهه‌ای موجبی برای بیکاری قشری از فارغ‌التحصیلان حقوقی باشد؟! چرا حالا که قرار است با یک مصوبه قانونی از موضوع وکالت رفع انحصار شود، این همه به تکاپو افتاده و با رایزنی و ارائه لوایح موازی سعی در تداوم انحصارگرایی دارید؟ رایزنی برخی از اعضای کانون وکلا در مجلس به حدی بوده است که حتی با نفوذ در برخی اشخاص که حالا پس از رسوایی از مجلس اخراج شده‌اند، اساساً اجازه مطرح شدن متنی برخلاف انحصارگرایی کانون وکلا نمی‌داده‌اند؛‌ای کاش اعضای محترم کانون وکلای مرکز در کنار دفاع از عملکرد سیاسی‌شان به جای پرداختن به وظایف حقوقی‌شان، نسبت به این حقایق و مواردی همچون فرار مالیاتی چند میلیاردی که مسئولان متعددی به آن‌ها اشاره کرده‌اند هم پاسخی می‌دادند تا بلکه با تاباندن نور به این تاریک‌خانه، شفافیت بیشتر حاصل شود و مردم بتوانند راحت‌تر از «خدمات حقوقی» که اکنون با رویه برخی وکلا عملاً «خدمات لوکس» و دور از دسترس برای اقشار ضعیف و حتی متوسط جامعه محسوب می‌شود، بهره‌مند شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار