کد خبر: 958413
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۴
محمد اسماعیلی
دیدار شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و رهبرمعظم انقلاب را حمله به دو کشتی در دریای عمان تا حدودی تحت‌الشعاع قرار داد و پیرو آن مقامات امریکایی و اروپایی و منطقه‌ای تلاش کردند، ایران را مسئول اصلی حمله به کشتی‌ها عنوان کنند.
«اتهام‌افکنی علیه جمهوری اسلامی ایران» با محوریت مقامات ارشد امریکایی صورت گرفته است کمااینکه امریکا با انتشار یک فیلم که حاوی اتفاقات ساعتی پس از واقعه است، مدعی شده ایران عامل اصلی حمله به دو کشتی مذکور است. مقامات این کشور نیز سراسیمه و بدون ارائه مستندات متقن، حمله به دو کشتی نفتکش را به ایران نسبت دادند.
غربی‌ها حتی طی ۴۸ ساعت تهدید کرده‌اند که حمله ایران به دو نفتکش در دریای عمان را در جلسه شورای امنیت سازمان ملل نیز طرح و درباره تخریب مخرب ایران در امنیت منطقه غرب آسیا تصمیم‌گیری خواهند کرد. این نخستین بار نیست که کشور‌های غربی با محوریت امریکا تلاش می‌کنند رفتار ایران در منطقه را مغایر با صلح و امنیت بین‌المللی معرفی کنند، به طوری که در ماه گذشته حمله به نفتکش‌های بندر الفجیره امارات نیز توسط مقامات امریکایی، اروپایی و منطقه‌ای به صورت هماهنگ شده به ایران نسبت داده شد. امریکایی‌ها و برخی از همپیمانان این کشور در همان برهه زمانی نیز خواهان طرح مسئله در جلسه اضطراری شورای امنیت شدند و امارات نیز با بیانیه‌ای اتهام افکنانه (به صورت تلویحی) علیه ایران، تلاش کرد سیاست ایران‌هراسی را رونق دهی کند.
سال ۹۶ بود که حمله موشکی به فرودگاه عربستان توسط انصارالله یمن نیز از سوی مقامات مختلف غربی و منطقه‌ای، اقدامی با محوریت ایران معرفی شد و نیکی هیلی نماینده امریکا در شورای امنیت، برای اثبات ادعای خود شوی موشکی علیه کشورمان به راه انداختند. اروپایی‌ها اعم از انگلیس، فرانسه و آلمان نیز در همان مقطع با متهم کردن ایران به حمله موشکی به فرودگاه ریاض (ماکرون: به نظر می‌رسد موشکی که از یمن به عربستان شلیک شد، ایرانی باشد. (۱۹ آبان ۹۶) و درخواست برای رسیدگی شورای امنیت به مسئله ایران نشان دادند بر اساس یک طرح مشترک غربی-منطقه‌ای، «معرفی کردن ایران به عنوان ناقض صلح و امنیت بین‌الملل» را همچنان به عنوان یک گزاره امیدوار‌کننده مورد توجه قرار داده‌اند. سندسازی حقوقی امریکا، اروپا و برخی از کشور‌های منطقه نظیر عربستان و امارات برای معرفی کردن ایران به عنوان برهم‌زننده صلح و امنیت بین‌المللی به سایر موارد نیز تسری داشته است، به طوری که امریکایی‌ها بیش از شش بار مدعی نقض ثبات و امنیت بین‌المللی توسط ایران به‌دلیل آزمایش موشکی شده‌اند و هر شش بار جلسه اضطراری در شورای امنیت سازمان ملل به همین دلیل برگزار کرده‌اند که ادعای آن‌ها منبی بر نقض قطعنامه ۲۲۳۱ توسط ایران به‌دلیل آزمایش موشکی با وتوی کشور روسیه مواجه شده است. جالب اینجاست که تلاش امریکا، اروپا و برخی دیگر از کشور‌های منطقه برای معرفی کردن ایران به عنوان ناقض صلح و ثبات بین‌المللی به بحث حضور مستشاری سردار سلیمانی در کشور عراق و سوریه نیز کشیده است و تاکنون آن‌ها چندین بار حضور وی در این کشور‌ها را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و اقدامی در جهت تضعیف امنیت جهانی! معرفی کرده‌اند.
بر اساس آنچه اشاره شد، اتهام‌افکنی اخیر امریکا و هم‌پیمانان این کشور علیه ایران در حادثه اخیر دو نفتکش در دریای عمان نیز پیروی از یک الگوی ثابت است که از دولت باراک اوباما آغاز شده و در دولت دونالد ترامپ قوام و گستره بیشتری به خود گرفته است. به بیان بهتر «معرفی کردن ایران به عنوان ناقض صلح و امنیت بین‌الملل» را باید مهم‌ترین راهبرد دولت کنونی ایالات متحده امریکا در تقابل با جمهوری اسلامی ایران دانست که در طول حداقل سه سال اخیر به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر آن نباید از تلاش این کشور‌ها برای ایجاد یک فرآیند حقوقی در عرصه بین‌المللی نیز غفلت کرد، شبیه همان فرآیندی که علیه فعالیت هسته‌ای ایران طی شد و به صدور شش قطعنامه شورای امنیت علیه کشورمان انجامید و دولت یازدهم نهایتاً ضرورت دید میز مذاکره را تنها راهکار مناسب ارزیابی کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
1
0
اینها تماما ضعف امور خارجه و دولت و مجلس را میرساند . افراد نا کارامد دولت روحانی و مجلس زمینه ای را فراهم کردند که امریکا و غرب هر کاری دلشان خواست انجام میدهند .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار