سرویس جامعه جوان آنلاین: سرعت احداث خطوط مترو سبب شده است تا بسیاری از خطوط مترو نتواند با ظرفیتهای بالا نسبت به جابجایی مسافران اقدام کنند. کمبود واگن برای جابجایی مسافران حالا با افزایش تولید واگن نوید بخش حرکت بسوی تکمیل شدن شبکه ریلی درون شهری برای جابجایی شهروندان است. شهردار تهران در حاشیه بازدید معاون اول رئیس جمهور از کارخانه واگن سازی تهران، بر ضرورت ادامه حمایت دولت از متروی پایتخت تأکید کرد وخبر از اضافه شدن یک قطار به شبکه حمل ونقل ریلی پایتخت در هر ماه داد.
پیروز حناچی شهردار تهران با اشاره به اینکه کارخانه واگن سازی تهران ٧٠ درصد واگنهای متروی تهران را تامین میکند، اظهار کرد: ٣۶ تا ۴٠ درصد از این تعداد واگن، داخلی است و تلاش میشود میزان تولیدات داخلی افزایش یابد. امروز نیز به مناسبت ترخیص ٧٠ واگنی که در گمرک مانده بود، ٣ قطار آماده به ناوگان شبکه شهری پایتخت الحاق میشود.
وی با بیان اینکه برنامه ما این است که هر ماه یک قطار به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کنیم، گفت: نقطه بحرانی ما تعداد قطارها است؛ برای افزایش راندمان و رسیدن به ٧ میلیون سفر روزانه با مترو -درحال حاضر ٢ میلیون سفر روزانه با مترو انجام میشود- باید سرفاصله قطارها را کم و تعداد آنها را بیشتر کنیم؛ این همان هدف اصلی است که در حوزه مترو پیگیری میکنیم.
شهردار تهران با اظهار امیدواری نسبت به اینکه با حمایتهایی که صورت میگیرد کارخانه واگن سازی تهران بتواند به حداکثر بهرهوری برسد، عنوان کرد: در حال حاضر این کارخانه قطار موردنیاز برخی از کلانشهرهای دیگر را نیز تامین میکند و بدون شک یکی از مصادیق رونق تولید شمرده میشود.
وی با اشاره به اینکه برای رساندن سرفاصله قطارها به ٢ دقیقه به ٢۰۰۰واگن نیاز داریم، افزود: بهطور معمول واگنها به شکل سیکیدی وارد کشور میشوند؛ میزان تولید داخل نیز حدود ٣٠ تا ۴٠ درصد است و تلاش میکنیم این میزان افزایش یابد. در حال حاضر ظرفیت کارخانه واگن سازی تهران کمتر از ٣٠ درصد است که امیدواریم توسعه یابد؛ اصلیترین مشکل برای رسیدن به این هدف نیز محدودیت مالی است.
براساس این گزارش، حناچی در پایان وجود کارخانه واگنسازی تهران را یکی از مزیتهای متروی تهران دانست و تصریح کرد: شرکت واگنسازی تهران یکی از بزرگترین شرکتهای تولیدکننده واگن به شمار میرود و یکی از اهداف بازدید معاوناول رئیسجمهور از کارخانه این است که این مجموعه را به ظرفیت حداکثریاش برسانیم؛ حمایتهای دولت از پروژه مترو تهران نباید قطع شود.
۶۰ درصد از تجهیزات مترو بومیسازی شده است
مدیر عامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه با اشاره به اینکه در بخش ساختمانی و فیزیکی ساخت تونل مترو به خود کفایی رسیدهایم، گفت: ۶۰ درصد از تجهیزات مترو بومیسازی شده است.
امام درباره بومی سازی تجهیزات مترو اظهار داشت: علیرغم تحریمهای ظالمانه بینالمللی علیه جمهوری اسلامی ایران، با مهندسی معکوس به موفقیتهای زیادی در زمینه ساختمانی و تجهیزاتی مترو دست یافتهایم و بهطور قطع به همت تولید کنندگان داخلی خودکفایی کامل در بخش تجهیزات نیز امکانپذیر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو از اولویتهای شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) به شمار میآید، بیان داشت: تا چند ماه آینده بخش شرقی خط هفت، حدفاصل مهدیه تا بسیج بهطول هشت و نیم کیلومتر با دو ایستگاه به بهره برداری خواهد رسید.
وی به افتتاح ایستگاه میدان امام حسین (ع) تا نیمه نخست تابستان جاری اشاره و تصریح کرد: در حال برنامهریزی هستیم تا با تزریق نقدینگی بخش شمالی خط ۶ مترو با ۱۶.۵ کیلومتر نیز به مدار بهرهبرداری وارد شود.