کد خبر: 957980
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
سعید موتمنی در گفت‌وگو با «جوان آنلاین» مطرح کرد
چند روزی است که قیمت خودرو در بازار روند کاهشی داشته است. امروز بازهم قیمت‌ها در بازار سیر نزولی به خود گرفته و به گفته بسیاری از کارشناسان سقوط قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین – محیا حسینی: آنطور که فروشندگان خودرو اعلام می‌کنند آمار خرید و فروش کاهش یافته و به ندرت مشتری در بازار دیده می‌شود، زیرا که آن‌ها منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند و به همین امید دست از خرید کشیده‌اند. این در حالی است که طی ماه‌های گذشته با افزایش قیمت انواع خودرو‌ها کمتر کسی تمایل به فروش خودرو داشت، اما حالا با روند کاهشی قیمت‌ها فروشندگان احساس خطر کرده‌اند و برای اینکه متضرر نشوند به دنبال فروش سریع خودروهایشان افتاده‌اند.

هنوز حباب قیمتی خودرو تخلیه نشده است

سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو که معتقد است هنوز حباب قیمتی خودرو تخلیه نشده به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «کاهش قیمت خودرو‌ها ادامه خواهد داشت. البته خودروسازان در این زمان باید همگام با بازار باشند و عرضه محصولات خود را بیشتر کنند تا کاهش قیمت‌ها سرعت بیشتری به خود بگیرد.»

موتمنی با بیان اینکه کاهش قیمت خودرو علل متعددی داشته است، اظهار می‌دارد: «دیگر از آگهی‌های کاذب و دروغین در سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها خبری نیست و قیمت‌ها از سوی سودجویان دستکاری نمی‌شود. به همین دلیل قیمت‌هایی که از ۱۵ فروردین به صورت کاملا غیرمنطقی بالا رفته بود با همان شدت در حال کاهش است.»

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو می‌گوید: «برخی با چاپ آگهی‌های دروغین بازار گرمی می‌کردند و خودروهایشان را با قیمت غیرواقعی می‌فروختند. در ۱۸ فروردین ماه سال جاری، قیمت پراید ۱۳۱، ۴۲ میلیون تومان بود و طی چند هفته این خودرو تا ۵۸ میلیون تومان افزایش یافت! اما می‌بینیم که امروز قیمت آن به ۴۳ میلیون تومان بازگشته است. البته سقوط قیمت در بازار خودروی وارداتی نیز اتفاق افتاده؛ سانتافه‌ای که قیمت آن ۷۲۰ تومان بود در مدت کمی به یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان رسید، اما امروز در بازار این خودرو ۸۰۰ تومان معامله می‌شود.»

قیمت واقعی پراید ۳۰ میلیون تومان است

موتمنی به اظهارات اخیر وزیر صمت اشاره می‌کند و می‌گوید: «آقای رحمانی، وزیر صنعت اعلام کرده‌اند که ۱۰۰ هزار خودرو به زودی تکمیل و روانه بازار خواهد شد بنابراین با تحقق این وعده می‌توانیم شاهد کاهش مجدد قیمت‌ها در بازار خودرو باشیم.»

او با اشاره به نقش خودروسازان در گرانی بی‌منطق خودرو تصریح می‌کند: «خودروسازان یکی از عوامل گران شدن غیرمنطقی خودرو بودند، زیرا که با بسته شدن ورود خودرو به بازار، تعادل میان عرضه و تقاضا به‌هم خورد و همین مسئله موجب رشد قیمت‌ها شد.»

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با بیان این موضوع که باید قیمت تمام شده خودرو مشخص شود، می‌گوید: «خودرو یک قیمت منطقی دارد که باید این قیمت، آنالیز و رصد شود. آن‌وقت پس از مشخص شدن قیمت تمام شده، باید خودرو بر اساس قیمتی منطقی به دست مصرف‌کننده برسد.»

موتمنی ادامه می‌دهد: «کارشناسان می‌گویند که قیمت تمام شده پراید ۲۱ میلیون تومان است؛ بنابراین نباید این خودرو ۳۷ میلیون تومان فروخته شود و مصرف‌کننده نباید جور هزینه‌های سربار خودروسازی که باشگاه زده است را بکشد. به نظر من قیمت منطقی پراید با احتساب قیمت تمام شده ۲۱ میلیون تومان، باید ۳۰ میلیون تومان باشد.»

اگر خودروسازان داخلی ناتوانند، خودروی دست دوم وارد کنیم

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به تفاوت بسیار زیاد قیمت خودرو‌ها در بازار و کارخانه اظهار می‌دارد: «قیمت پژو ۲۰۰۸ در کارخانه ۱۱۵ میلیون تومان و در بازار ۳۲۰ میلیون تومان است؛ این اختلاف قیمت برای این است که عرضه کافی برای این محصول وجود نداشته و به موقع نیاز بازار تامین نشده است. در صورتی که اگر همین امروز ۵۰۰ دستگاه از این خودرو در بازار توزیع شود، حباب قیمتی آن تخلیه می‌شود و به ۱۱۵ میلیون تومان می‌رسد.»

موتمنی با بیان اینکه باید در بازار تعادل ایجاد شود، می‌گوید: «در صورت ناتوانی خودروسازان از عرضه کافی خودرو به بازار، باید خودرو‌های دست دوم به بازار وارد کنیم تا دیگر بازار ملتهب نشود. در واقع خودرو یک کالای مصرفی است و این کالا از حالت سرمایه‌ای باید به حالت مصرفی خود بازگردد.»

خودرو‌های داخلی در بازار چند؟

در حال حاضر کاهش قیمت در خودرو‌های داخلی به مدار ۲۲ میلیون تومان رسیده است، طوری که که قیمت ساندرو استپ‌وی از ۲۰۵ میلیون به ۱۹۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتومات از ۱۷۹ میلیون به ۱۶۸ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ از ۸۳ میلیون به ۷۸ میلیون تومان، سمند ال‌ایکس از ۸۶ میلیون به ۸۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۹۶ میلیون به ۸۶ میلیون تومان، H۳۰ از ۱۵۰ میلیون تومان به ۱۲۸ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۱۱۶ میلیون به ۱۰۴ میلیون تومان رسیده است.

قیمت خودرو
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
0
1
جرا بی رط میگویید که قیمت واقعی براید 30 میلیونه؟ قیمت واقعی براید 3 تا حداکثر 5 میلیون بیشتر نیست و این از صادرات به عراق و سوریه معلومه .
وقتی جناب روحانی نمیتواند دلار را کنترل کند مردم بیجاره جه گناهی کردند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار