کد خبر: 957875
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸
تعرفه برق صادراتی برای استخراج بیت‌کوین
معاون وزیر نیرو از ارائه پیشنهاد وزارت نیرو به دولت برای محاسبه تعرفه برق استخراج‌کنندگان بیت کوین با تعرفه نرخ صادراتی خبر داد و گفت: تعرفه برق پرمصرف‌ها در سال جاری ثابت است، اما در سال‌های آتی قصد داریم تعرفه‌ها را شناور کنیم.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: همایون حائری افزود: وزارت نیرو به دولت پیشنهاد داده‌است افرادی که قصد وارد کردن دستگاه‌های دست دوم به کشور برای استخراج بیت کوین را دارند شناسایی شوند و تعرفه برق آن‌ها با نرخ‌های مناسبی مثل نرخ برق صادراتی محاسبه شود.
وی افزود: وزارت نیرو به دولت پیشنهادی داده که با تعیین نرخ‌های مناسبی به این موضوع ورود کنیم. یکی از کار‌هایی که وزارت نیرو می‌تواند انجام دهد این است که فعلاً تعرفه برق صادراتی را برای این مشترکان مصوب و سپس برای آن‌ها اعمال کند.
حائری خاطرنشان کرد: برای هر رمز بیت کوین ۷۲ هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌شود و اگر این رشد مصرف ادامه پیدا کند با این شرایط سخت برای ایجاد ظرفیت جدید نیروگاهی ما ناگزیر هستیم که به سمت ایجاد تعرفه صادراتی برق برای استخراج‌کنندگان بیت کوین حرکت کنیم.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید در حال حاضر آیا مشخص است که چقدر برق توسط این مشترکان استفاده می‌شود، گفت: نمی‌توان آمار دقیقی از این وضعیت ارائه کرد، اما اگر این روند ادامه یابد، مصرف برق استخراج‌کنندگان بیت کوین به ۲ هزار مگاوات خواهد رسید.

استخراج بیت‌کوین در گاوداری‌ها، مدارس و مساجد
معاون وزیر نیرو با تأکید بر اینکه به هر حال برق در ایران بسیار ارزان است و سرمایه‌گذاران بیت کوین ایران را بهترین مکان برای فعالیت خود می‌دانند، ادامه داد: اگر کنترل و نظارت برای این مصرف‌کنندگان نباشد مصرف برق این سرمایه‌گذاران که اتفاقاً در برخی گاوداری‌ها، مساجد یا حتی مدارس فعالیت می‌کنند به ۲۵۰۰ مگاوات می‌رسد.

افزایش ۱۶ درصدی برق پرمصرف‌ها
حائری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید با توجه به اینکه امسال سال نخست افزایش تعرفه برق مشترکان پرمصرف است، برنامه وزارت نیرو برای تعرفه برق پرمصرف‌ها در سال‌های آتی چیست، گفت: تلاش وزارت نیرو این بود که امسال با هدف مدیریت صنعت تعرفه برق مشترکان پرمصرف را ۱۶ درصد افزایش دهد بنابراین ما باید منتظر بمانیم ببینیم که جواب چه خواهد شد و چقدر می‌توانیم گروه‌های پرمصرف را به خوش‌مصرف‌ها تبدیل کنیم.
وی ادامه داد: باید به مرور قیمت برق مشترکان پرمصرف را افزایش دهیم. به هر حال این ۱۶ درصد برای تغییر تفکرات نیاز بود، بنابراین شناور‌شدن تعرفه‌ها موضوع تکمیلی این برنامه است تا هر مشترک پر مصرفی در هر پله‌ای با توجه به رشد مصرف تعرفه آن‌ها نیز پله‌ای رشد کند.
وی با بیان اینکه افزایش تعرفه برق مشترکان کم مصرف از ابتدای اردیبهشت ماه ۷ درصد و مشترکان پرمصرف از اول خرداد ماه ۱۶ درصد افزایش می‌یابد، گفت: مشترکانی که ۱۰ درصد صرفه‌جویی کنند می‌توانند ۲۰ درصد هزینه قبل و بعد خود را کاهش دهند.
به گفته معاون وزیر نیرو الگوی مصرف برق در حال حاضر ۳۰۰ کیلو وات ساعت است که به طور میانگین ۹۰ درصد مشترکان کشور زیر این الگو هستند و تنها ۱۰ درصد مشترکان پرمصرف هستند که باید با رعایت مدیریت مصرف خود را به زیر این الگوی مصرف برسانند.

تغییر ساعت اداری امسال هم اجرا خواهد شد
حائری ادامه داد: امسال نیز تغییر ساعت اداری اجرا خواهد شد. هر چند سال گذشته از این برنامه توانستیم ۲ هزار مگاوات صرفه جویی انجام دهیم. وی گفت: امسال این برنامه بر عهده استانداران و ارتباطی که استانداران با مسئولان برق منطقه و شرکت‌های توزیع خواهند داشت نظارت خوبی روی مصارف سرمایشی و روشنایی ادارات پس از تعطیلی ادارات انجام خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار