کد خبر: 957127
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲
رئیس سازمان حفظ نباتات عدم کنترل و مبارزه صحیح و به موقع کشور‌های منطقه نظیر یمن، امارات، عربستان، عمان و قطر را دلیل ورود این حجم از ملخ‌ها به کشور دانست و از نماینده فائو خواست این موضوع را با حساسیت و دقت بیشتری بررسی کند.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: رئیس سازمان حفظ نباتات عدم کنترل و مبارزه صحیح و به موقع کشور‌های منطقه نظیر یمن، امارات، عربستان، عمان و قطر را دلیل ورود این حجم از ملخ‌ها به کشور دانست و از نماینده فائو خواست این موضوع را با حساسیت و دقت بیشتری بررسی کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، در این جلسه نماینده فائو و دبیر کمیسیون مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا که از روز شنبه (چهارم خردادماه) به همراه تنی چند از مدیران و کارشناسان سازمان حفظ نباتات کشور از مناطق آلوده به ملخ صحرایی در نوار جنوبی کشور بازدید کرد، گزارشی از روند رفتار، تشکیل دسته‌جات مهاجم و ورود این آفت خطرناک به ایران ارائه کرد.

کیث کرسمن گفت: با توجه به اینکه ورود این حجم از آفت ملخ به کشور ایران طی ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده، عملیات مبارزه با این آفت تاکنون در استان‌های درگیر بسیار مناسب و مطلوب ارزیابی می‌شود.
دکتر درگاهی در جمع‌بندی و نتیجه‌گیری مطالب ارائه شده توسط کرسمن، عامل اصلی ظهور این حجم گسترده از آفت ملخ را در درجه اول تغییرات ناگهانی اقلیمی در منطقه و در وهله دوم عدم کنترل و مبارزه صحیح و به موقع کشور‌های منطقه نظیر یمن، امارات، عربستان، عمان و قطر ارزیابی کرد و از کرسمن خواست سازمان فائو این موضوع را با حساسیت و دقت بیشتری مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.

وی افزود: از آنجا که بخش قابل توجهی از تولیدات کشاورزی ایران در مناطق جنوبی کشور متمرکز است با تمام قوا و امکانات موجود و روحیه جهادی در جهت مبارزه با این آفت اقدام شد و خوشبختانه با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته توسط سازمان فائو تا این لحظه موفق بوده‌ایم.
درگاهی گفت: چنانچه کشور‌های دیگر نیز مثل ایران دغدغه مبارزه صحیح و گسترده را با این آفت داشتند شاید هم‌اکنون ایران با حجم کمتری از ورود ملخ به کشور مواجه بود.

کیث کرسمن در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در یکی دو ماه آینده شاهد ورود دسته‌جات جدید ملخ صحرایی به ایران خواهیم بود که این دسته‌جات پس از توقف موقت، از ایران وارد کشور‌های پاکستان و هند خواهند شد و البته با توجه به قدرت پروازی و جابه‌جایی بالای این آفت شاهد مواجه تعداد بیشتری از دسته‌جات گاهی کوچک در مناطق آلوده خواهیم بود.

وی یادآور شد: این موضوع دلیل بر عدم توانایی سازمان حفظ نباتات ایران در مبارزه با این آفت نخواهد بود و این امر به جهت حرکت ملخ به سمت کشور‌های مذکور طبیعی خواهد بود.
کرسمن گفت: در این زمینه برای ایران جای هیچ‌گونه نگرانی نیست، لکن آمادگی لازم برای مدیریت و کنترل این آفت همچنان باید وجود داشته باشد.

وی در خصوص اینکه آیا در ماه‌های پایانی سال در مناطق جنوبی نیز با این حجم از آفت در کشور ایران مواجه خواهیم بود یا خیر عنوان کرد: پیش‌بینی چنین موضوعی به صورت دقیق امکانپذیر نبوده و به عوامل مختلفی از جمله وضعیت آب و هوایی و نحوه مبارزه کشور‌های پاکستان و هندوستان مرتبط خواهد بود و امکان برگشت مجدد از طریق مرز سیستان و بلوچستان وجود دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار