کد خبر: 956748
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
استان اصفهان گام‌های بلندی درایجاد موزه برداشته است؛
مدیر موزه عصارخانه شاهی اصفهان با اعلام این خبر اظهار داشت: کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) که زیرمجموعه ایکوم بینالمللی به شمار میرود، هر سال بر اساس ۱۳ شاخص و در ۳ بخش موزه‌های خصوصی کوچک، موزه‌های دولتی کوچک، متوسط و بزرگ و موزه‌های خصوصی، اقدام به معرفی موزه‌های برگزیده کشور میکند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، مریم قانونی با اشاره به رشد 85 درصدی تعداد موزه‌های شرکت‌کننده در ارزیابی سال 97 در بخش‌های مختلف افزود: با این وجود موزه عصارخانه شاهی وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان توانست در این ارزیابی رتبه دوم موزه‌های کوچک دولتی کشور در بخش آموزش را به دست آورد.

وی درباره شاخص‌های این ارزیابی ادامه داد: موزه‌ها به عنوان کانون‌های پژوهشی و آموزشی معرفی می‌شوند و بر اساس نگاهی که در سال‌های اخیر به موزه و موزه‌داری می‌شود، موزه‌ها دیگر فضاهایی که صرفاً مردم از آنها بازدید می‌کنند نیستند.

وی اضافه کرد: بر اساس این نگاه، موزه‌ها مراکزی فعال، زنده و پویا هستند که اگرچه بافت و ساختار آنها قدیمی و مربوط به گذشته است اما جریانی نو و به‌روز در آنها جاری شده است. همچنین در سال‌های اخیر به پژوهش و آموزش در موزه‌ها توجه ویژه‌ای شده است و بسیاری از موزه‌های مطرح و شاخص دنیا به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند.

قانونی بیان داشت: موزه‌ عصارخانه شاهی نیز در سال 97، هفت نشست تخصصی با موضوع فرهنگ عامه (مسأله فولکلور)، دو کارگاه در زمینه تاریخ شفاهی برای نوجوانان و مستندنگاران تصویری و چندین جلسه و نشست تخصصی با موضوعاتی چون انقلاب اسلامی، فعالیت‌های زنان در تاریخ گذشته و غیره برگزار کرد و به دلیل برگزاری این برنامه‌ها موفق به کسب رتبه دوم کشور در شاخص آموزش شد.

وی درباره عناوین کسب شده توسط موزه عصارخانه شاهی اصفهان در سال‌های گذشته تصریح کرد: این موزه در سال 95 و در شاخص پژوهش رتبه نخست کشور را به دست آورد و در سال 96 نیز در شاخص معرفی به عنوان موزه برتر کشور انتخاب شده است.

گفتنی است، عصارخانه شاهی یک عصارخانه تاریخی در شهر اصفهان است که در سال ۱۰۲۱ هجری قمری هم‌زمان با احداث بازار بزرگ قیصریه و مدرسه ملا عبداله به دستور شاه عباس اول ساخته شده ‌است. عصارخانه شاهی از سال 1392 به عنوان اولین و تنها پایگاه تخصصی مطالعات فرهنگ عامه در کشور به فعالیت می‌پردازد. این موزه که عنوان کوچک‌ترین موزه کشور را نیز یدک می‌کشد در میدان نقش‌جهان، بازار عطارها، ورودی سرای مخلص قرار دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار