سرويس ايران جوان آنلاين: خط ۲ متروی مشهد مقدس که بخشهایی از آن سال گذشته به بهرهبرداری رسید، حلقه اتصال با خط یک قطارشهری بود، اما یک نقص عمده داشت چرا که اراضی جنوبی شهر مشهد با ظرفیت پوششی ۵ /۱ میلیون نفری را تحت پوشش قرار نمیداد. اما با تأکیدات استاندار و کمک دولت، حالا شهردار مشهد اظهار امیدواری کرده ایستگاه «کاوه» که آخرین ایستگاه این مجموعه است تا ۱۵ تیرماه آغاز به کار کند.
در حاشیه بازدید استاندار خراسان رضوی، رئیس و اعضای شورای شهر مشهد از ایستگاههای قطارشهری این شهر بود که شهردار جوان مشهد از افتتاح باقیمانده خط ۲ و آغاز پروژه خط چهار قطارشهری در نیمه تیرماه سالجاری خبر داد و گفت: بهرهبرداری از خط ۳ قطار شهری نیز تا سال ۱۴۰۰ صورت میگیرد. محمدرضا کلائی در خصوص خطوط قطار شهری مشهد مقدس گفت: خط یک شهر مشهد، از انتهای وکیلآباد تا فرودگاه است که پر پوششترین خط قطارشهری به حساب میآید.
وی تأکید کرد: استاندار علاوه بر حمایت، روی برنامهریزی و عملکرد دقیق تأکید دارد و امیدواریم با پیگیری وی در کنار حل موضوع ترافیک بافت مرکزی شهر به وسیله توسعه خطوط مترو، قطعه چهارم خط ۳ که فاصله بین میدان شهدا تا پایانه مسافربری است را هم تا سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری برسانیم. کلائی با بیان اینکه خط دو که بخشهایی از آن سال گذشته به بهرهبرداری رسید، حلقه اتصال با خط یک قطارشهری بود، اما یک نقص عمده داشت چرا که اراضی جنوبی شهر مشهد با ظرفیت پوششی ۵/۱ میلیون نفری را تحت پوشش قرار نمیداد، گفت: با تأکیدات استاندار و کمک دولت، امیدوارم ایستگاه «کاوه» که آخرین ایستگاه این مجموعه است تا ۱۵ تیرماه آغاز به کار کند. وی با بیان اینکه در خط سه قطارشهری تمرکز و اولویت ویژه ما روی اطراف حرم است، ادامه داد: در بازدید امروز استاندار قرار شد از میدان شهدا تا پایانه مسافربری، بخش زیادی از نیاز ترافیکی شهر رفع شود و امیدواریم این خط را تا سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری برسانیم که نیازمند دستورهای لازم از سوی دولت، هماهنگی و مساعدت در خصوص تأمین مالی هستیم، همچنین با توجه به افزایش قیمتها، موضوعات تحریمی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
«تی بیام»ها به خط ۴ میروند
شهردار در خصوص اعتبار هزینه شده در این پروژه توضیح داد که تا به حال با قیمت امروز در مترو شهر مشهد، بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده، اما از این به بعد قطعاً با افزایش نجومی قیمتها در ساخت مواجه خواهیم بود. همچنین تا پایان تعهداتی که امروز به استاندار داشتیم، حدود ۵ هزار میلیارد تومان دیگر نیاز به منابع داریم که بخشی توسط شهرداری و بخشی با تعهد دولت از طریق جذب از بازار سرمایه تأمین خواهد شد. وی با اعلام اینکه تا پایان خط سه به قیمت امروز مبلغی حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان دیگر لازم داریم تا این خط به انتها برسد، تصریح کرد: استاندار دستور دیگری هم داد که همزمان با پایان یافتن حفاری خط سه در پایانه مسافربری، تیبیام (دستگاه حفاری تونل) که در آنجا مشغول به کار است کاملاً به خط چهار انتقال پیدا کند که بنا شد بررسیهای لازم انجام شود که در سال جاری آغاز خط چهار را هم خواهیم داشت. خط چهار به تنهایی حدود ۸ هزار میلیارد تومان تأمین مالی نیاز دارد.
کلائی اضافه کرد: در این قسمت از خط سه که محدوده مرکزی مشهد و اطراف حرم را تشکیل میدهد، از میدان شهدا، چهارراه شهدا، باب الجواد (ع)، چهارراه دانش، میدان برق و پایانه مسافربری تمام ایستگاههایی که برای سال ۱۴۰۰ وعده داده بودیم، آغاز به کار کرده است. برای ایستگاه بسیج هم مسئله تفاهمنامه با شرکت برق مشهد داشتیم که مشکلاتی در جهت اجرای آن پیش آمده بود و امروز با حضور جناب استاندار، رفع شد. شهردار مشهد با بیان اینکه تقاضا در ایستگاه کاوه بسیار زیاد است، افزود: تمام شهروندان از انتهای پیروزی، آب و برق، هاشمیه، رضاشهر و... میتوانند از این خط دو به مرکز شهر، طبرسی و حتی فرودگاه دسترسی راحت داشته باشند، برای همین هم تقاضا در ایستگاه بسیار بالاست. کلائی ضمن اشاره به علت پیشرفت خط دو و خرید واگنها توسط خود شهرداری خاطرنشان کرد: در خصوص خرید واگن برای خط یک قطارشهری باید گفت که اگر الان برای خرید واگن جدید اقدام نکنیم، با فرسودگی واگنها روبهرو خواهیم شد. اما دولت تنها در شرایط فاینانس تأمین بودجه میکند.