کد خبر: 955981
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳
بلافاصله بعد از انتشار خبر کشته‌شدن یک جوان در جریان کورس گذاشتن دو خودروی پورشه در خیابان‌های اصفهان، ویدیوی این حادثه هم در فضای مجازی منتشر شد.
نيلوفر امانی
سرویس جامعه جوان آنلاین:  در این ویدیو راننده یکی از پورشه‌ها که دختر جوانی است، در واکنش به خبر کشته شدن یک نفر در جریان بدمستی پورشه‌ای او و دوستش می‌گوید: «کشته‌ایم که کشته‌ایم دیه‌اش را می‌دهیم.» این پاسخ افکار عمومی را که شاهد این سقوط انسانیت هستند، متأثر می‌کند. آن هم بعد از اینکه متوجه می‌شوند، قربانی این ماجرا جوانی ۲۱ ساله است. گروهی از جامعه‌شناسان و متخصصین علوم اجتماعی، این واکنش را حاصل حاکمیت مبانی سرمایه‌داری و سقوط فرهنگی حاصل از آن می‌دانند که مدت‌ها پیش نسبت به آن هشدار داده بودند. همه مردم و مسئولان در قبال چنین آسیب اجتماعی مسئولیت مستقیم و غیرمستقیم دارند.
پورشه سواری خونین دو بچه پولدار اصفهانی در روز‌های اخیر شمایی از تصویر کلی سرمایه‌داری را به نمایش گذاشته که روی دیگر آن مرگ انسانیت، اخلاق و فرهنگ است که این مسئله ابعاد گوناگونی دارد. در این بین یکی از وجوه قابل بررسی واکنش مردم به این اتفاق است. افکار عمومی که این روز‌ها به شدت تحت تأثیر مرگ جوان اصفهانی و واکنش راننده پورشه به این اتفاق است، بر مسند قضاوت نشسته و مقصران این پرونده را به خط کرده و بی‌رحمانه برایشان رأی صادر می‌کنند. بخشی از جلسات محاکمه مقصران این اتفاق طبق معمول در وسایل نقلیه عمومی و فضای مجازی برگزار می‌شود، اما این افکار عمومی توجه ندارند که بی‌تفاوتی خود آن‌ها در برابر مسئولیت انسانی و ملی‌شان کار را به اینجا کشانده است. تا به حال چند بار با رفتار، نگاه و گفتار خود یک پولدار را به صرف پولداربودن تأیید و چقدر برای این افراد راه باز کرده‌اند. چقدر جلویشان خم و راست شده‌اند و چقدر تخلفاتشان را نادیده گرفته‌اند و در ازای گرفتن پول از حقشان در قبال این افراد گذشته‌اند. آن‌ها فراموش کرده‌اند که نوکیسه‌ها را خود پرورش داده‌اند تا به جان فرزندانشان بیفتند. البته با درنظر گرفتن سهم قابل توجهی از مسئولان و سیاستگذاران.
ارزش‌ها عوض شده‌اند، عوضی‌ها ارزش!
مصطفی اقلیما، رئیس انجمن مددکاری ایران با اشاره به ماجرای کورس‌گذاشتن دو خودروی پورشه در اصفهان و واکنش راننده یکی از پورشه‌ها در قبال مرگ یک جوان به «جوان» می‌گوید: در جامعه‌ای که ارزش انسان‌ها به انسانیت و فهم آن‌ها نیست بلکه به اندازه مال و مقامشان است، بروز چنین پدیده‌ای قابل پیش بینی است. وی ادامه می‌دهد: باید بررسی شود که خانواده این دختر ظرف چند سال و با چه شیوه‌ای و از چه راهی پولدار شده‌اند. قطعاً با پول استادی دانشگاه، معلمی، کاسبی، حتی وزارت آن هم در این شرایط اقتصادی، نتوانسته پورشه وارد کند. اقلیما می‌افزاید: این دختر و جوان‌های شبیه او به خوبی می‌دانند که در جامعه ما هر کسی پول داشته باشد به هر جا که می‌خواهد می‌رسد و هر کاری می‌خواهد می‌تواند انجام دهد. در رسانه‌ها و اطراف خود دیده و شنیده‌اید که فلان شخص پولدار، فامیل وزیر و وکیل در این وانفسای اقتصادی میلیارد‌ها دلار ارز برده و خورده‌اند، اما در نهایت مجازاتی منتظرش نیست. ساخت و ساز خلاف می‌کنند، زمین خواری می‌کنند، در فضای مجازی و در حالی که پدرش با رأی مستقیم و غیرمستقیم مردم سر کار است، تبرج می‌کند، اما کسی او را مجازات نمی‌کند.
تعرض به آبروی قانون
اقلیما اشاره می‌کند: در جامعه‌ای که یک فرد اگر پول کسی را بخورد به راحتی و با تمارض به نداشتن می‌تواند از دست قانون فرار کند، اما یک بزن بهادر می‌تواند پول خورده شده را زنده کند، آیا آبرویی برای قانون می‌ماند؟ کشور ما یکی از مترقی‌ترین قوانین دنیا را دارد، اما در اجرای قوانین یکی از ضعیف‌ترین‌های دنیاست. بماند که همین اجرای ضعیف هم برای همه نیست.
بنا به گفته این متخصص، چنین جوانی حاصل تربیت یک خانواده نوکیسه و تازه به دوران رسیده است. حاصل یک چرخه آموزشی معیوب و ناهمخوان است. حاصل سیاستگذاری‌های اجتماعی غلط و ناکارآمد است. کورس و دور دور کردن خودرو‌های لوکس منحصر به همین یک‌بار نبوده بسیار در خیابان‌های کشور دیده می‌شود. حال این بار به کشته شدن یک جوان منجر شده و آه از نهاد افکار عمومی درآورده و واکنش این دختر که کشته‌ام دیه‌اش را می‌دهم، این درد را چند برابر کرده است.
وی بیان می‌کند: معلوم است این دختر شاهد بوده که خانواده‌اش تمام اشتباهات خود را با پول ماستمالی کرده‌اند. حالا او این ماستمالی پولکی را به مرگ یک جوان هم تعمیم می‌دهد. در جامعه‌ای که آسیب‌های اجتماعی حاصل از سیاستگذاری‌های غلط به فروپاشی زندگی خانواده‌ها و جوانان می‌انجامد، شاید مرگ در دسترس‌ترین آن باشد و با وجود تأکید رهبر انقلاب پاسخگویی نیست، بروز چنین مواردی برای مردم عادی می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار