کد خبر: 955495
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
رئیس قوه قضائیه در دیدار نمایندگان تشکل‌های دانشجویی:
گام دوم انقلاب، گام آزمون و خطا نیست و امروز باید کار‌ها با پویایی، فعالیت مضاعف و نگاه تحولی انجام شود.
سرویس سیاست جوان آنلاین: به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار نمایندگان تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور با بزرگداشت ایام و لیالی ماه مبارک رمضان تصریح کرد: در این ضیافت الهی، عبادالرحمن با بهترین داشته حضرت حق که مقام ربانیت است پذیرایی می‌شوند.
آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به فرمایش‌های مقام معظم رهبری درباره حرکت‌های دانشجویی، خاطرنشان کرد: دانشجوی سیاسی، لزوماً دانشجویی نیست که عضو یک حزب یا جریان سیاسی باشد بلکه دانشجوی سیاسی، دانشجویی است که جامعه خود را به خوبی بشناسد، نیاز‌های جامعه را به درستی درک کند و متناسب با این شناخت به ایفای نقش بپردازد. از این جهت، سیاسی‌ترین چهره‌ها و روشنفکران واقعی جامعه ما شهدا هستند که مسئولیت اجتماعی، سیاسی و دینی خود را به بهترین شکل ممکن ایفا کردند.
رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اهمیت بهره‌مندی از دیدگاه‌های مسئولان، قضات، حقوقدانان، صاحبنظران و عموم مردم خصوصاً دانشجویان دردآشنا، عدالتخواه، حق‌جو و دغدغه‌مند، تصریح کرد: دانشجویان با نگرش‌های مختلف سیاسی، یک وجه مشترک دارند و آن، دغدغه نسبت به مسائل جامعه و آسیب‌های اجتماعی است. بی تردید خواسته غایی همه ما داشتن جامعه‌ای مبتنی بر ارزش‌های الهی است و همگی در این مسیر تلاش می‌کنیم.
آیت‌الله رئیسی در ادامه با بیان اینکه گام اول انقلاب به لطف و عنایت الهی و به برکت خون شهدا، ایثار ایثارگران، حضور مردم و هدایت‌های امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری با موفقیت طی شده است، خاطرنشان کرد: گام دوم انقلاب، گام آزمون و خطا نیست و امروز باید کار‌ها با پویایی، فعالیت مضاعف و نگاه تحولی انجام شود. بر همین اساس و بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، حرکت ما در دوره جدید دستگاه قضایی نیز «گام تحولی» نام دارد که برای توفیق در این مسیر، خود را نیازمند هم اندیشی، همفکری و همکاری با همه افراد و دستگاه‌ها به ویژه جوانان عزیز و دانشجویان گرامی می‌دانیم و نگاه‌مان همان نگاه حضرت امام محمد باقر (ع) است که فرمودند: بهترین دوستان ما کسانی هستند که کاستی‌ها را به ما بنمایانند.
در این دیدار، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی نیز به مدت حدود سه ساعت به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
رئیس قوه قضائیه با تشکر از دانشجویان برای بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود، به موضوع ورود سازمان بازرسی به پرونده‌های واگذاری شرکت‌ها پرداخت و تصریح کرد: ان‌شاءالله همه مردم در جریان برخورد قاطع دستگاه قضایی با فساد در خصوصی‌سازی قرار خواهند گرفت.
آیت‌الله رئیسی در خصوص برخورد با مفاسد نیز با تأکید بر اینکه دستگاه قضایی هیچ خط قرمزی در برخورد با فساد ندارد، افزود: در این بخش نیز از ظرفیت‌ها و نظارت‌های مردمی استفاده خواهیم کرد، زیرا معتقدیم هر جا مردم به میدان آمده‌اند، نتایج بهتری را شاهد بوده‌ایم. رئیس قوه قضائیه در خصوص نظارت بر رفتار قضات نیز از تهیه دستورالعملی برای حفظ کرامت مراجعان به دستگاه قضایی، قضات و کارکنان خبر داد.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به وظیفه قوه قضائیه در حوزه حقوق بشر نیز یادآور شد: امروز باید نسبت به افشای چهره‌هایی که در سطح جهان اقدام به تضییع گسترده حقوق بشر می‌کنند، اقدام کنیم.
رئیس قوه قضائیه درباره ورود دستگاه قضایی به موضوع بورسیه‌ها اظهار کرد: مقام معظم رهبری چند بار در این خصوص تأکید کرده‌اند. پیگیری‌های لازم در این زمینه وجود داشته، اما کافی نبوده است. ما مصمم هستیم که این موضوع را با جدیت پیگیری کنیم و تلاش‌مان این است که حقی از کسی در این راستا ضایع نشود. آیت‌الله رئیسی در خصوص موضوع پیشگیری از جرم نیز تصریح کرد: تأکید ما این است که دستگاه‌های مختلف از تمام ظرفیت‌های خود برای پیشگیری از جرایم و کاهش آسیب‌های اجتماعی استفاده کنند. در این عرصه، دستگاه‌های اقتصادی و فرهنگی به عنوان مرزبانان اقتصاد و فرهنگ کشور نقش پررنگ تری دارند. رئیس قوه قضائیه درباره پیشگیری از آسیب‌ها در فضای مجازی نیز گفت: در خصوص فضای مجازی اعتقاد ما بر این است که این فضا نباید جولانگاه افراد مستعد ارتکاب جرم یا سوءاستفاده‌کنندگان شود. در این زمینه باید به صورت منطقی و قاطع عمل کنیم.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه خسارت‌ها در زمینه‌های مختلف گاهی بر اثر فعل و گاهی بر اثر ترک فعل پدید می‌آیند، به موضوع خسارت‌ها در سیلاب‌های اخیر اشاره کرد و گفت: اگر بسیاری از زیرساخت‌ها به شکل صحیحی ایجاد شده بود، بخش زیادی از خسارت‌ها به وجود نمی‌آید. رئیس قوه قضائیه در ادامه با تأکید بر ضرورت بهره‌مندی دستگاه قضایی از نقش مردم و سازمان‌های مردم نهاد به‌ویژه در حوزه پیشگیری از جرایم و کاهش آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: هرچه نهاد‌های فرهنگی و رسانه‌ها فعال‌تر باشند، شاهد کاهش جرایم خواهیم بود. باید از انگیزه‌ها و اندیشه‌های جرم جلوگیری کرد و سپس با تشدید نظارت‌ها کاری کرد که اساساً امکان و ساز و کار ارتکاب جرم وجود نداشته باشد.
آیت‌الله رئیسی در ادامه با تأکید بر رسیدگی سریع، خارج از نوبت و دقیق به پرونده‌های مربوط به مفاسد اقتصادی و امنیت اجتماعی، خاطرنشان کرد: مواردی که جنبه ملی می‌یابد یا به نحوی افکار و وجدان عمومی را درگیر می‌کند، قطعاً با رعایت جوانب قانونی به صورت کامل به مردم اطلاع رسانی خواهد شد. رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور زنان در بخش‌های مختلف دستگاه قضایی تا سطح دیوان عالی کشور، بر بهره مندی بیشتر از بانوان در سطوح گوناگون قوه قضائیه تأکید کرد.
آیت‌الله رئیسی همچنین با تأکید بر لزوم تقنین هرچه بیشتر قوانین حمایتی از بانوان، به نقش زنان در حوزه‌های تربیتی و پیشگیری از جرایم اشاره کرد. رئیس قوه قضائیه در خصوص نقش نظارتی دستگاه قضایی نیز اظهار کرد: همه مدیران، وظیفه نظارتی بر عهده دارند و این از وظایف ذاتی مدیران است. آیت‌الله رئیسی در خصوص حراست از جنگل‌ها و منابع طبیعی نیز خاطرنشان کرد: در این حوزه ان‌شاءالله شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی را که در دادگستری‌های سراسر کشور وجود دارد، فعال‌تر خواهیم کرد تا از دست‌اندازی به حقوق بیت‌المال جلوگیری شود.
رئیس قوه قضائیه در خصوص مشکلات پدیدآمده در خصوص مؤسسات اعتباری نیز گفت: این مشکلات با نظارت و انجام وظایف قانونی امکان پیشگیری داشت و امیدواریم با تشدید نظارت‌ها از سوی دستگاه‌های مسئول دیگر شاهد این قبیل معضلات نباشیم.
آیت‌الله رئیسی در خصوص بررسی عملکرد دستگاه‌هایی که اقدامات‌شان موجب وارد آمدن خسارت به مردم می‌شود نیز اظهار کرد: در این عرصه معتقدیم هر مسئولی، فارغ از دوران مسئولیتش در هر زمان که ثابت شد اقدامش سبب ایراد خسارت به مردم شده است باید پاسخگو باشد و در این زمینه نباید صرفاً محدود به دوران مسئولیت فرد باشیم. رئیس قوه قضائیه در پایان، اطمینان داد که در حد ظرفیت‌های قانونی از جوانان کارآمد و متعهد در دستگاه قضایی استفاده خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار