کد خبر: 955198
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۴
اگرچه صنعت خودروی ایران سال گذشته در مراحل اولیه تحریم‌ها بعد از خروج ترامپ از برجام قرار داشت، اما خودروسازان بدون توجه به مشکلات احتمالی واردات قطعات، اقدام به پیش‌فروش‌های بی‌اندازه کردند.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: مروری بر کارنامه خودروسازان در سال گذشته نشان می‌دهد که بسیاری از مشتریانی که سال گذشته برای تأمین نیاز خود یا سرمایه‌گذاری ناشی از نااطمینانی به شاخص‌های اقتصادی و به منظور حفظ سرمایه خود وارد بازار خودرو شده و اقدام به پیش‌خرید خودرو از خودروسازان کرده بودند، هنوز هم نتوانسته‌اند با گذشت ماه‌ها از سررسید موعد تحویل، خودروی خود را تحویل بگیرند.
این روز‌ها تجمع‌های متعددی هر روز از سوی خریداران خودرو‌های مختلف مقابل در ساختمان اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار می‌شود که حاضران در آن، خواستار تعیین‌تکلیف خودرو‌های ثبت‌نامی خود پس از گذشت ماه‌ها هستند. این در حالی است که مراجعات مکرر آن‌ها به نمایندگی‌های خودروسازان هم عمدتاً بدون نتیجه باقی مانده و تنها تماس‌هایی که با مشتریان در حوزه خودرو‌های ثبت نامی صورت می‌گیرد، در مورد تکمیل وجه است و کمترین پاسخگویی در این رابطه وجود ندارد.

تکلیف خریداران برلیانس روشن می‌شود؟
برلیانس یکی از خودرو‌هایی بود که سال گذشته با افزایش تقاضای خریداران مواجه شد و البته شرکت تولیدکننده نیز با عطش فراوان نسبت به پیش‌فروش و اخذ وجه از مشتریان اقدام می‌کرد، حال آنکه اصول اولیه بنگاهداری حکم می‌کند که ورودی و خروجی انبار‌های مواد اولیه برای تولید به دقت و هر روزه چک شود و در نهایت شرایطی فراهم گردد تا اگر موجودی انبار مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز تولید به میزان کافی نیست، از ایجاد تعهد برای فروش محصولات جلوگیری شود وجای تعجب است که خودروسازان با ادارات مختلف و متنوعی که در اختیار دارند، چطور نتوانسته‌اند موجودی قطعات را چک کنند تا این همه تعهدات بلاتکلیف در حوزه آن‌ها باقی نماند.
یکی از خریداران خودروی برلیانس ثبت‌نامی در نیمه اول سال گذشته در گفت‌وگو با «مهر» گفت: سال گذشته این خودرو را ثبت‌نام کرده و قرار بود در آذرماه ۹۷ آن را تحویل بگیرم ولی اکنون که اردیبهشت سال ۹۸ هم رو به اتمام است، هنوز در مورد تحویل خودروی خود، پاسخ مشخصی از خودروساز و نمایندگی مورد نظر نگرفته‌ام.
وی افزود: هر روزه تعداد خریداران زیادی جلوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع می‌کنند که پلاکارد به دست خواستار ایفای حق و حقوق خود از سوی وزارت صنعت به عنوان متولی خودروسازی در کشور هستند؛ در حالی‌که کوچک‌ترین پاسخی در این زمینه داده‌نمی‌شود و بعد هم معترضان پراکنده می‌شوند و تجمع به روز دیگری موکول می‌شود.
این خریدار خودروی برلیانس گفت: تکمیل وجه را هم در بهمن ماه سال ۹۷ انجام داده ولی هنوز خبری از تحویل خودروی خود ندارم.

پاسخگویی؛ وظیفه کاری و اخلاقی خودروسازان
در این میان بررسی‌ها حکایت از آن دارد که تولید برلیانس در ماه‌های اخیر کاهش یافته و بر همین اساس قاعدتاً تحویل این خودرو‌ها به مشتریان با تأخیر همراه بوده و خواهد بود، در حالی‌که کمترین انتظار از خودروساز این است که بر حسب وظیفه و اصول مشتری‌مداری که همواره یکی از تأکیدات خودروسازان بوده‌است، مشتریان را تعیین‌تکلیف کرده و اقدام به اجرای طرح تبدیل یا جایگزینی برای این مشتریان با توجه به خودرو‌های موجود کند.
اصول مشتری‌مداری حکم می‌کند که شرکت‌های خودروساز در این شرایط تکلیف مشتریان خود را روشن کنند تا مشتریان در صورت تمایل بتوانند اصل پول خود را همراه با سود منطقی و جریمه تأخیر پس بگیرند، یا از طرح‌های جایگزین استفاده کنند.
طبق آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، پارس‌خودرو به‌عنوان زیرمجموعه سایپا، توانسته ۳۳ هزار و ۱۴۸ دستگاه برلیانس را طی سال گذشته مونتاژ کند. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با سال ۹۶، حدود ۲۷ درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده‌است.

تأخیر عجیب در تحویل پژو ۲۰۰۸
همچنین رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه وزیر صنعت وعده افزایش عرضه خودرو را داده‌است، گفت: باید ببینیم این اتفاق عملیاتی می‌شود یا خیر.
مؤتمنی افزود: تأخیر در تحویل برخی خودرو‌ها قابل‌توجه است، به عنوان مثال پژو ۲۰۰۸ که سه سال پیش‌ثبت نام آن انجام شد، اخیراً از سوی ایران خودرو به خریداران تحویل داده می‌شود. این در حالی است که واردات قطعات ممنوع است، پس مشکل تأمین قطعه برای این خودروی مونتاژی وجود نداشته‌است.
وی ادامه داد: با فاکتور شدن پژو ۲۰۰۸ از سوی ایران خودرو، روز گذشته قیمت این خودرو افت ۵۰ میلیون تومانی را تجربه کرد و به ۳۸۰ میلیون تومان رسید. به گفته وی، افرادی که خودرو را در زمان گرانی خریداری کرده‌اند حالا مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند و منتظرند تا قیمت‌ها افزایش یابد و پس از آن برای فروش اقدام کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار