کد خبر: 953796
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
گفت‌وگوی «جوان آنلاین» با مدیر سابق پارک ارم تهران درباره وضعیت زندگی شیر نر ایرانی
با آمدن شیر نر ایرانی به باغ وحش تهران، برخی از متخصصان محیط زیست براین باورند که با آمدن جفت ماده این شیر از باغ‌وحش دوبلین ایرلند، شروعی برای زندگی دوباره این گونه روبه انقراض رقم می‌خورد. این در حالی است که برخی از منتقدان نسبت به نحوه نگهداری مناسب از شیر ایرانی تردید دارند و می‌گویند که این طرح به غیر از سود مالی برای باغ وحش، نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت.
سرویس اجتماعی جوان آنلاین – مهسا گربندی: چهارشنبه شب بود که «کامران»، شیر نر ایرانی در پوشش «طرح احیای نسل شیر ایرانی» از باغ وحش بریستول بریتانیا به تهران منتقل و روز پنج‌شنبه در باغ وحش ارم تهران به نمایش گذاشته شد.

این اولین بار است که بعد از ۸۰ سال این شیر ایرانی وارد کشور شده است و آنطور که از سوی مسئولان پارک ارم اعلام شده، هدف از این کار، تکثیر دوباره آن در برخی از مناطق ایران است. مدیرعامل سابق مجموعه ارم، به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «از آنجایی که باغ‌وحش ارم زیر نظر باغ‌وحش‌داران اروپا است پس از به‌دنیا آمدن توله‌های این شیر ایرانی ۲ الی ۳ عدد از آن‌ها را به آنجا می‌فرستیم تا آن‌ها را به باغ‌وحش‌های دیگر نیز بفرستند. اما اینکه تصور کنیم هزاران شیر ایرانی تکثیر خواهد شد، اشتباه است. فقط قرار است با تکثیر شیر ایرانی از انقراض آن‌ها جلوگیری شود و ژن شیر ایرانی در باغ وحش کشور حفظ شود تا آیندگان نیز بتوانند آن را مشاهده کنند.»

مدیرعامل سابق مجموعه ارم در واکنش به اظهارنظر برخی از حامیان حقوق حیوانات مبنی بر اینکه با نگهداری شیر ایرانی در قفس در حق آن ظلم می‌شود، تصریح می‌کند: «وقتی در حق شیر ایرانی ظلم کرده‌ایم که توانایی زندگی در فضای آزاد را داشته باشد، اما ما اجازه ندهیم که این اتفاق بیفتد. این شیر ایرانی که به تازگی وارد کشور شده، از همان ابتدا در قفس به دنیا آمده و به این نوع زندگی عادت کرده است. این شیر، شکار کردن بلد نیست و نمی‌تواند یک هفته بیشتر بیرون از قفس دوام بیاورد. البته که موافق این هستیم که فضا‌های بزرگتر و چند هکتاری برای زندگی این حیوانات اختصاص داده شود و امیدواریم در آینده‌های نزدیک اتفاق بیفتد.»

متاسفانه تجربیات تلخ گذشته باعث شده تا عده‌ای نسبت به وضعیت شیر ایرانی در باغ وحش ارم نگران باشند. برای مثال در بهمن سال ۱۳۸۹، در باغ وحش ارم، ۱۴ شیر به دلیل شیوع بیماری مشمشه جان خود را از دست دادند، موضوعی که به گفته متخصصان کاملا دلیل انسانی داشته. همین مسئله باعث شده که در چند روز گذشته نگرانی‌های مختلفی هم برای «کامران» به وجود بیاید.

مدیرعامل سابق مجموعه ارم در پاسخ به نگرانی‌های پیش‌آمده از سوی عده‌ای که مبادا شیر ایرانی به سرنوشت شیر‌هایی که پیش‌تر در اثر بیماری مشمشه جان خود را از دست بدهد، می‌گوید: «آزمایشات لازم روی شیر ایرانی انجام شده و یک ماه در انگلیس قرنطینه بوده است. این شیر از لحاظ بیماری یا هر مسئله دیگری بررسی شده، این در حالی است که در سال ۸۹ ببر‌های سیبری را بدون انجام هیچ آزمایش خون و بدون هیچ قرنطینه‌ای وارد باغ‌وحش کرده بودند و به همین دلیل این ببر‌ها با خودشان بیماری مشمشه را از روسیه به همراه آوردند و به شیر‌ها منتقل کردند، به همین دلیل بود که آن ماجرایی تلخ اتفاق افتاد.»

او با بیان اینکه بازگرداندن شیر ایرانی به کشور روندی ۶ ساله طی کرده است، می‌گوید: «قفس شیر ایرانی با دستورالعمل باغ‌وحش‌داران اروپا ساخته شده و پس از ساخت نیز مورد تایید بازرسان این سازمان قرار گرفته است. اصلا شرط ورود شیر ایرانی به داخل کشورمان تامین شرایط خاصی بود که باغ‌وحش‌داران اروپا تعیین کرده بودند؛ بنابراین وضعیت زندگی این شیر ایرانی مساعد است و جای نگرانی ندارد.»

آنطور که به نظر می‌رسد شرایط فعلی باغ وحش ارم نسبت به چندین سال قبل تغییرات بسیاری کرده. امید است تا سرنوشت خوبی برای «کامران» و جفت ماده این شیر ایرانی که قرار است به زودی وارد کشور شد رقم بخورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار