کد خبر: 953559
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱
به‌رغم ثبات نسبی در قیمت ارز‌های خارجی، قیمت خودرو‌ها روندی افزایشی را تجربه می‌کند؛ افزایش قیمتی که یک اقتصاددان ارتباط آن را با دلار منتفی می‌داند و معتقد است برخی دست‌اندرکاران و شرکت‌های خودروسازی، خود سیاست آشفته کردن بازار خودرو را در پیش گرفته‌اند.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش ایسنا، علی خاکساری رفسنجانی‌- عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی - با اشاره به افزایش اخیر قیمت خودرو‌های داخلی درباره دلایل این مسئله و احتمال تأثیرپذیری آن از افزایش قیمت دلار اظهار کرد: افزایش قیمت خودرو هیچ ارتباطی به گرانی دلار ندارد. کمااینکه دلار در ماه‌های گذشته نرخ ثابتی داشته، اما قیمت خودرو همچنان در حال افزایش است. حتی افزایش ناگهانی قیمت‌ها در گذشته هم ربطی به دلار نداشت. خاکساری رفسنجانی با بیان اینکه برخی دست‌اندرکاران و شرکت‌های خودروسازی سیاست آشفته کردن بازار خودرو را در پیش گرفته‌اند، ادامه داد: اصلی‌ترین عوامل آشفته کردن بازار خودرو، شورای سیاست‌گذاری خودرو و سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هستند. شورای سیاست‌گذاری خودرو متشکل از خودروسازان و قطعه‌سازان است که منافع شخصی خود را دنبال می‌کنند. از سوی دیگر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صنعت هم به شدت تحت‌تأثیر خواسته‌های سیاست‌گذاران خودروسازی قرار دارند و به جای اینکه به فکر منافع کلان باشند، صرفاً به منافع خود فکر می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر اینکه خودکفایی در صنعت مفهوم غلطی است، بیان کرد: آن زمانی که خودروسازان این شعار را مطرح کردند دانسته یا نادانسته صنعت خودروسازی و چه بسا چه کل صنعت را به این گرداب فعلی وارد کردند. وی ادامه داد: واقعیت این است که تولید ساده‌ترین کاری است که می‌شود انجام داد. اتفاقاً در حال حاضر بیشترین نگرانی در دنیا بابت بازاریابی برای فروش محصولات است، نه تولید آن. در حالی که در کشور ما تولید را به مسئله سخت و مهمی تبدیل کرده‌اند که امروز نتیجه آن را می‌بینیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خودروی پراید که می‌گویند صددرصد قطعات آن را خودمان تولید می‌کنیم، در واقع ۹۰‌درصد آن به خارج وابسته است، گفت: این قضیه مانند وابستگی صنایع پتروشیمی ژاپن است که به رغم مستقل بودن کاملاً به نفت ایران وابسته است.

او با تأکید بر ضرورت وجود بازار رقابتی برای بهبود کیفیت و قیمت کالا‌های تولید شده نیز اظهار کرد:، چون در حوزه خودرو بازار رقابتی وجود ندارد و مبنا بر اجحاف بر مصرف‌کننده گذاشته شده است، کوچک‌ترین مسئله‌ای در واردات باعث فشار بر تولید می‌شود. خاکساری رفسنجانی معتقد است مشکلات خودروسازی از انحصار تولید خودرو به انحصار قطعه‌سازی تغییر کرده است و عده‌ای انگشت شمار انحصار ورود یا تولید این قطعات را برعهده گرفته‌اند که قطعات بی‌کیفیت را از چین وارد می‌کنند یا خود، آن‌ها را با کیفیت پایین می‌سازند. وی با تأکید بر اینکه وزارت صنعت هم تحت تأثیر قطعه‌سازان قرار گرفته است، بیان کرد: واقعیت این است که در حال حاضر قطعه‌سازان در حال بلعیدن خودروسازان هستند آن‌ها در مواقع خاص قطعات را به تولیدکننده نمی‌دهند تا حداکثر منافع خود را تأمین کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
0
0
بس گرانی خودرو به بنده ربط دارد. هنوز خجالت نمیکشید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
0
0
علت گرانی خودرو خرما و مسکن مرغ وپیاز و گوشت ولوازم خانه ..... صفرشدن صادرات نفت وارتباط با کدخدا وغیره تدبیر است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
0
0
همه ش تقصیره مدیران است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار