کد خبر: 953542
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹
تجارت با سلامت حالا دیگر موضوعی اثبات شده است. در این میان انگار هرقدر بیماری خانمان‌سوزتر باشد، تجارتش برای ساختار سلامت بیشتر می‌ارزد. این موضوعی است که هر از چند گاهی در لابه‌لای سخنان پزشکان و چهره‌های متخصص شناخته‌شده به رسانه‌ها راه می‌یابد. حالا هم با وجود تمام محدودیت‌هایی که تحریم‌ها بر سر راه دارو و درمان گذاشته است، محمدرضا مرندی وزیر اسبق بهداشت از ورود دارو‌های سرطانی بسیار گرانقیمت به بازار ایران خبر می‌دهد که حتی در امریکا و کشور‌های اروپایی استفاده نمی‌شوند. اظهارات وزیر بهداشت اسبق را وقتی در کنار صحبت‌های اسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی و مشاور عالی وزیر بهداشت می‌گذاریم، می‌گوید: «حداقل ۳۰درصد شیمی‌درمانی‌ها بی‌مورد هستند»، بهتر دستمان می‌آید تجارت با سلامت و در واقع تجارت با بیماری و جان انسان‌ها از تئوری توهم توطئه پیروی نمی‌کند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: «سرطان» بدترین کابوسی است که ممکن است در زندگی ما یا یکی از عزیزانمان رخ دهد؛ کافی است پزشک درباره هجوم این بیماری به وجود ما تنها گمانه‌زنی کند تا خود را به دست گران‌ترین و پرعارضه‌ترین درمان‌ها بسپاریم؛ درمان‌هایی همچون شیمی درمانی که عوارض متعدد آن بر کسی پوشیده نیست، اما این تمام واقعیت ماجرا نیست. بخش مهمی از واقعیت، نیمه پنهان آن است که برخی پزشکان و کمپانی‌های داروسازی برای سودجویی و تأمین منافع‌شان آن‌ها را از مردم پنهان می‌کنند.

گران‌ترین بیماری
به گواهی آمار‌ها سالی ۹۰ هزار بیمار سرطانی به ۳۰۰ هزار بیمار کنونی اضافه می‌شوند و چیزی حدود نیمی از این بیماران جانشان را از دست می‌دهند. این در حالی است که به گفته معاون تحقیقات وزیر بهداشت ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری و ۵۰ درصد آن‌ها قابل درمان هستند و حداقل نیمی از بیماران سرطانی که طی روند درمان جانشان را از دست می‌دهند، می‌توانند زنده بمانند اگر به مسیر درستی هدایت شوند.
آنطور که رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید: سرطان، گران‌ترین بیماری است. در سال ۹۶ حدود ۵۰۰میلیون دلار برای تهیه مواد اولیه داروی تولید داخل و ۲/۱ میلیارد دلار برای واردات داروی خارجی در کشور هزینه شده و بالاترین میزان دارو‌های وارداتی مربوط به دارو‌های سرطان است. وی تأکید می‌کند: «در ایران، بیشترین هزینه در حوزه سرطان، در زمینه دارو درمانی و شیمی درمانی است و ۳۰درصد از موارد شیمی درمانی، غیرضروری است.»
به گفته وی جراحی، رادیوتراپی و دارو درمانی از روش‌های درمانی سرطان است. براساس استاندارد‌ها در مورد تومورها، جراحی موجب بهبود ۴۹درصد، رادیوتراپی به همراه جراحی حدود ۴۰درصد و دارو درمانی و شیمی‌درمانی حدود ۱۱درصد در بهبود بیماران سرطانی تأثیر دارند.

دارو‌های ممنوعه امریکایی در ایران
اکبری به اعلام اسامی هفت داروی گرانقیمت از طرف مرکز تحقیقات به وزارت بهداشت اشاره تأکید می‌کند: «این دارو‌ها به دلیل دارانبودن اثربخشی مناسب با وجود هزینه و قیمت بالا به وزارت بهداشت اعلام شده است، ولی متأسفانه تاکنون اقدامی برای جلوگیری از تجویز این دارو‌ها انجام نشده. این در حالی ست که امریکایی‌ها و هلندی‌ها به عنوان تولیدکنندگان اصلی این دارو تجویز و مصرف آن‌ها را ممنوع کرده‌اند. با این حال امیدوار هستیم که در دوره جدید وزارت بهداشت به این مسائل توجه بیشتری شود.»

توجه به درمان و غفلت از پیشگیری
علیرضا مرندی، وزیر اسبق بهداشت هم با انتقاد از بی‌توجهی به پیشگیری در ساختار سلامت کشور خاطر نشان می‌کند: «این روز‌ها متأسفانه دارو‌های بسیار گرانقیمتی مانند دارو‌های سرطانی وارد بازار شده که حتی در امریکا و کشور‌های اروپایی استفاده نمی‌شوند، اما در کشور ما با هزینه هنگفتی اختصاص می‌یابد.»
از نگاه وی هزینه‌های سنگین برای دارو‌های گرانقیمت سرطانی در حالی است که با چنین هزینه‌هایی می‌توان واکسن صد‌ها نفر را تأمین کرد، اما به جای واردات واکسن یا بسیاری از اقدامات پیشگیرانه دیگر، سرمایه‌ها صرف خرید تجهیزات پزشکی و دارو‌های گرانقیمت می‌شوند. مرندی تصریح می‌کند: «نه اینکه برخی از این موارد لازم نباشند، اما اولویت نیستند.»
بنا به تأکید وی در شرایطی که بانک‌ها اجازه مبادلات ارزی ندارند، در حوزه سلامت نیز به مشکل خواهیم خورد. وزیر اسبق بهداشت در عین حال اظهار کرد: «البته شرایط در زمان جنگ تحمیلی به مراتب بدتر بود و در شرایطی که کشور درآمدی نداشت، قیمت دلار چندین برابر شده بود. بنابراین ما باید همانند آن سال‌ها برای مقابله با مشکلات راه خودمان را پیدا کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار