کد خبر: 953264
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۶
پیونگ‌یانگ که با دوره‌ای از تنش‌زدایی و مذاکرات رودررو به جهانیان به صورت عملی نشان داد که امریکای ترامپ مذاکره‌ناپذیر و غیرقابل‌اعتماد است، حالا دور جدیدی از تحرکات را با جبهه رقبای جهانی امریکا آغاز کرده است. رهبر کره‌شمالی بعد از سفر به چین و روسیه و مطرح شدن دوباره پیشنهاد مذاکرات چند‌جانبه به جای مذاکرات دو‌جانبه که البته از سوی مشاور ترامپ رد شده است، حالا سفری به کشور‌های محور مقاومت کرده تا نشان داده باشد خود را در چه بلوکی تعریف می‌کند. سفر به ایران به خصوص در شرایطی که جهان خود را به خاطر تحریم‌های امریکا علیه ایران آماده بالاتر رفتن قیمت نفت می‌کند، معنادار است. کره‌ای‌ها هم تحریم نفتی هستند و نیاز به تأمین سوخت دارند. سارا وادار به خبرگزاری رسمی کره‌شمالی گزارش کرد که معاون وزیر خارجه این کشور به همراه هیئتی عازم سوریه و ایران شدند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: خبرگزاری رسمی کره‌شمالی (KCNA) گزارش کرد که «پاک میونگ گوک» معاون وزیر خارجه کره‌شمالی و یک هیئت همراه، روز شنبه هفته جاری پیونگ‌یانگ را برای سفر به سوریه و ایران ترک کرده است. این هیئت دیپلماتیک قرار است در ادامه سفر خود به آذربایجان و مغولستان نیز سفر داشته باشد.
هنوز جزئیات بیشتری درباره هدف این سفر و برنامه کاری آن منتشر نشده است و البته هنوز مشخص نیست که کدام یک از کشور‌های ایران و سوریه مقصد نخست این هیئت دیپلماتیک کره‌ای خواهد بود.
تصاویر منتشر شده از این هیئت دیپلماتیک که توسط خبرگزاری «یونهاپ» کره‌جنوبی گرفته شده است، حاکی از آن است که این گروه روز شنبه هفته جاری در حال ترک فرودگاه «پکن» بودند.
بر اساس این گزارش، این سفر در حالی برگزار می‌شود که کره‌شمالی به دنبال تقویت روابط با ایران و سوریه و درصدد است روابط تجاری خود را با این کشور‌ها تقویت کند. خبر سفر هیئت دیپلماتیک کره‌شمالی به ایران در حالی منتشر می‌شود که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته تصریح کرد که دیدار از کره‌شمالی را در برنامه‌های خود قرار داده است، اما تاریخ دقیقی ارائه نکرد.
دور دوم نشست میان سران امریکا و کره‌شمالی در هانوی پایتخت ویتنام، به خاطر زیاده‌خواهی طرف امریکایی با شکست روبه‌رو شد. رهبر کره‌شمالی در سفر اخیرش به روسیه بعد از نشستی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که تا پایان سال میلادی جاری به طرف امریکایی فرصت انعطاف می‌دهد وگرنه وضع شبه‌جزیره به حالت قبلی برمی‌گردد و کره‌شمالی برای هر سناریویی آماده است.
در پی مذاکرات مذکور که روز پنج شنبه در روسیه برگزار شد، ولادیمیر پوتین، پیشنهاد احیای یک رویکرد چندجانبه برای مذاکرات خلع سلاح اتمی را مطرح کرد که در گذشته به شکست کشیده شده بود. امریکا، کره‌شمالی، چین، کره‌جنوبی، روسیه و ژاپن در اوت ۲۰۰۳ گفت‌وگو‌های شش‌جانبه را آغاز کردند. کره‌شمالی توافقی را در سپتامبر ۲۰۰۵ برای پایان دادن به برنامه تسلیحات اتمی در ازای مزایای امنیتی، اقتصادی و انرژی پذیرفت، اما در پی بدعهدی دولت بوش در انجام تعهداتش برای لغو تحریم‌های مالی اعمال شده بر کره‌شمالی، پیونگ‌یانگ به صورت موقت و پیش از انجام نخستین آزمایش اتمی در اکتبر ۲۰۰۶، از مذاکرات شش‌جانبه خارج شد. پوتین ادامه داد: کیم‌جونگ‌اون تمایل دارد دست از سلاح اتمی بکشد، اما تنها زمانی این کار را انجام می‌دهد که تضمین‌های امنیتی قوی مورد حمایت توافقی چندملیتی را داشته باشد.
به هر صورت پیشنهاد پوتین دیروز با واکنش منفی جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا روبه‌رو شد. مشاور امنیت ملی امریکا گفت: کشورش تمایل کمی برای پیوستن سایر کشور‌ها به یک اقدام چند ملیتی با هدف گفت‌وگو با کره‌شمالی به منظور دست کشیدن این کشور از تسلیحات اتمی دارد. بولتون، روز یک شنبه در گفت‌وگو با فاکس نیوز گفت: امریکا برای محروم کردن سایر کشور‌ها از مذاکرات اتمی با پیونگ‌یانگ تلاشی نمی‌کند، اما فکر می‌کنم که این یک ترجیح برای ما باشد.
وی با اشاره به این مسئله که ترامپ آماده سومین نشست احتمالی با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی است، گفت: فکر می‌کنم که کیم‌جونگ‌اون دست‌کم تاکنون، یک تماس رو در رو با امریکا را خواستار شده که آن را به دست آورده است.
بولتون گفت که ترامپ همچنان به دنبال یک نشست احتمالی سوم با کیم جونگ اون است و ادامه داد: او تقریباً بابت این مسئله احساس قوی‌ای دارد. او دائماً گفته که فکر می‌کند روابط خوبی با کیم‌جونگ‌اون دارد و رویکرد شش‌جانبه در گذشته شکست خورده است.
بولتون همچنین گفت که ترامپ به تمایل کیم در رویکرد گام به گام برای خلع سلاح اتمی علاقه‌ای ندارد که در آن کره‌شمالی به دنبال کاهش و تسهیل برخی از تحریم‌ها در ازای اقداماتی در راستای خلع سلاح اتمی است. مشاور امنیت ملی امریکا ادامه داد: فکر می‌کنم اگر به سیاست‌های گذشته نگاهی بیندازید، پاسخ به آن «نه» است. سیاست‌های گذشته که اینچنین بوده‌اند، همگی محکوم به شکست شدند. به کیم‌جونگ‌اون یا پدرش کمک مالی شد و سپس هیچ کاری در راستای تعهد به خلع سلاح اتمی صورت نگرفت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
0
0
ماهم متوانیم آمریکا راتحریم کنیم .ماباید یک اتحادیه مقتدر وتوانمند ایجاد کنیم.ودربرابرآمریکا بایستیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار