کد خبر: 953125
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶
با کسب ۴ طلا، ۳ برنز و ۱۶۵ امتیاز
تیم ملی کشتی فرنگی ایران با چهار پله صعود نسبت به دوره قبلی رقابت‌های قهرمانی آسیا به عنوان قهرمانی قاره کهن دست پیدا کرد. در پایان رقابت‌های قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ در شی‌آن چین شاگردان محمد بنا با کسب چهار مدال طلا و سه برنز، در رقابتی نزدیک و نفسگیر با ازبکستان روی سکوی قهرمانی آسیا قرار گرفتند.
فريدون حسن
سرویس ورزش جوان آنلاین: ازبکستان نیز بعد از ایران روی سکوی دوم مسابقات قرار گرفت. ازبک‌ها تا لحظه آخر مسابقات شانس قهرمانی داشتند. آن‌ها در حالی که در پنج وزن دوم رقابت‌ها شانس مدال داشتند، تنها در دو وزن موفق به کسب مدال شدند تا در نهایت با دو طلا، سه نقره و یک برنز و ۱۶۳ امتیاز در جایگاه دوم آسیا قرار بگیرند. اگر کشتی‌گیر وزن ۹۷ ازبک‌ها عصر دیروز مسابقه فینال را از حریف قرقیزستانی خود می‌برد، این تیم با ۱۶۸ امتیاز بالاتر از ایران قهرمان می‌شد، اما نماینده قرقیزستان این کشتی سرنوشت‌ساز را برد تا قهرمانی به ایران برسد.
فرنگی‌کاران کشورمان در حالی این عنوان را به دست آوردند که سال گذشته در رتبه پنجم آسیا قرار گرفته بودند. شاگردان محمد بنا بعد از کسب دو مدال طلا و دو برنز در روز اول مسابقات، دیروز هم موفق شدند در وزن‌های ۷۲ و ۸۲ توسط محمدرضا گرایی و سعید عبدولی دو مدال ارزشمند طلای دیگر را به دست آورند و در وزن ۹۷ کیلو گرم هم توسط مهدی علیاری صاحب یک مدال برنز شدند.
در جریان رقابت‌های پنج وزن دوم این مسابقات، مهرداد مردانی، نماینده وزن ۶۰ کیلوگرم ایران در دور نخست برابر کنیچیرو فومیتا دارنده مدال‌های طلای بزرگسالان جهان ۲۰۱۷ و امید‌های جهان ۲۰۱۸ از ژاپن با نتیجه ۳ بر ۲ شکست خورد و با توجه به شکست ۵ بر ۳ این کشتی‌گیر ژاپنی در دور دوم مقابل سی اونگ ری از کره شمالی، مهرداد مردانی از دور رقابت‌ها کنار رفت.
در وزن ۶۷ کیلوگرم حامد تاب در دور اول با نورگازی آسانگولوف دارنده مدال برنز آسیا از قرقیزستان با نتیجه ۸ بر صفر به برتری رسید و راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شد، اما در این مرحله مقابل مرژان شرماخانبت از قزاقستان ۷‌بر۵ شکست خورد و با توجه به فینالیست شدن رقیبش راهی گروه بازنده‌ها شد، اما برابر رقیب چینی خود در این مرحله کاری از پیش نبرد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.
در وزن ۷۲ کیلوگرم محمدرضا گرایی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم مقابل آرام واردانیان دارنده مدال برنز آسیا از ازبکستان ۸‌برصفر پیروز شد. وی در نیمه‌نهایی نیز دمو ژادرایف قزاق را ۹ بر ۳ برد و راهی فینال شد. گرایی برای رسیدن به مدال طلای آسیا به مصاف ژانگ از چین رفت و موفق شد در یک کشتی کاملاً برتر با حساب ۵ بر صفر کشتی‌گیر میزبان را مغلوب و عنوان قهرمانی و مدال طلای این وزن را به نام خود ثبت کند.
در وزن ۸۲ کیلوگرم سعید عبدولی دارنده مدال‌های طلای جهان و برنز المپیک پس از استراحت در دور اول در دور دوم به مصاف ماخات یریژیپوف قهرمان آسیا از قزاقستان رفت و در پایان با نتیجه ۹ بر صفر پیروز شد. عبدولی در دومین مبارزه و در مرحله نیمه‌نهایی مقابل جالگاسبای بردیموراتوف از ازبکستان با حساب ۱۰ بر صفر به پیروزی رسید و به فینال راه یافت. او در فینال کشتی‌گیر هندی را مقتدرانه و با حساب ۸ بر صفر ضربه فنی کرد تا هم خود صاحب مدال طلا شود و هم تیم ملی را به چهارمین طلا برساند.
در وزن ۹۷ کیلوگرم مهدی علیاری دارنده مدال‌های برنز جهان، طلای بازی‌های آسیایی و دو طلای قهرمانی آسیا در دور نخست مقابل یوتا نارا از ژاپن با نتیجه ۸ بر صفر پیروز شد و در یک‌چهارم نهایی نیز ۹ بر صفر چنگ هائوچن از تایوان را شکست داد. وی در نیمه‌نهایی برابر اوزور ژوزوپبکوف نفر سوم بازی‌های آسیایی از قرقیزستان روی تشک رفت و در پایان با نتیجه ۷بر ۵ شکست خورد و به رده‌بندی رفت. علیاری در رده‌بندی کشتی‌گیر قزاقستانی را ۴ بر ۲ شکست داد و صاحب مدال برنز شد.
به این ترتیب و با احتساب دو مدال طلای حسین نوری در ۸۷ و امیر قاسمی‌منجزی در ۱۳۰ کیلوگرم، دو برنز سامان عبدولی در ۶۳ و محمدعلی گرایی در ۷۷ کیلوگرم و عنوان پنجمی رضا خدری در ۵۵ کیلوگرم که در روز اول مسابقات به دست آمد، تیم ملی کشورمان به عنوان قهرمانی کشتی فرنگی آسیا دست یافت. ملی‌پوشان کشورمان در نهایت با کسب ۱۶۵ امتیاز در برابر ۱۶۳ امتیاز ازبک‌ها بر قله کشتی فرنگی آسیا ایستادند تا محمد بنا در بازگشت دوباره به کشتی فرنگی باز هم یک نتیجه ایده‌آل برای ایران به ارمغان بیاورد و ثابت کند که هنوز می‌تواند به عنوان آقای خاص کشتی هم خود بدرخشد و هم شاگردانش حرف‌های زیادی برای گفتن و قهرمانی در آسیا و جهان داشته باشند.
قهرمانی کشتی فرنگی کشورمان در حالی به دست آمد که آزادکاران ایران هم هفته گذشته توانسته بودند با کسب ۱۰ مدال در ۱۰ وزن و با اقتدار روی سکوی قهرمانی آسیا بایستند.
قهرمانی کشتی ایران در دو بخش فرنگی و آزاد در آسیا نشان داد که ورزش اول کشورمان در حال بازگشت به روز‌های اوج است و می‌توان انتظار داشت که در رقابت‌های جهانی امسال، کشتی بتواند ناکامی سال‌های اخیر را جبران کند. به خصوص که هم غلام محمدی در کشتی آزاد و هم محمد بنا در کشتی فرنگی در اولین آزمون رسمی‌شان پس از بازگشت دوباره سربلند بودند تاجامعه کشتی به آینده این رشته امیدوارتر شود. با این حال برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات فدراسیون کشتی می‌تواند روند موفقیت‌های این رشته ورزشی را تداوم بخشد تا کشتی در سال پیش روی المپیک از نظر مدیریتی هم به ثبات برسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار